meer zon(licht) te krijgen op de plek waar we wonen en werken.
De keuze van vellen is gevallen op een grote jongen die vrijwel de hele dag een flinke schaduw op het leven hier werpt.
Van de overige 7 grote sparren wil ik in eerste instantie het onderste deel vrij van takken snoeien om te zien of dat het gewenste resultaat oplevert.
De boom die gaat vallen geeft zich echter niet zomaar gewonnen!
In de eerste plaats is hij groot.
Met z'n 26 meter in ieder geval de grootste boom die ik tot nu toe onder handen heb genomen.
In de tweede plaats is de ruimte om te vallen zeer beperkt.
Aan de ene kant een paal met buitenverlichting en aan de ander kant een steile helling naar mijn beek
De ruimte daartussen is ter plaatse van de verlichtingspaal ongeveer 3 meter.
In de derde plaats is het een dubbele boom, zodat ik weinig ruimte heb om het eerste deel te zagen.
De stamdiktes op zaaghoogte zijn 40 en 60 cm. Zagen aan de ene kant moet vanaf een steile helling gebeuren.
Om het geheel wat kans van slagen te geven heb ik een 35 cm Stihl MS 230C zaag(je) met twee stalen wiggen, een stevig 60 pk tractor, een 10 mm staalkabel van 25 meter en enkele zware spanbanden en hijslussen.
Het voorlopige plan is om de boom in twee delen te vellen en het te zagen deel met tractor en (verlengde) staalkabel
in de goede richting te trekken. De wiggen kunnen onderaan de stam nog wat sturing aan de valrichting geven.
Er zijn vast wel forumleden die ervaring en goede raad hebben. Ja, de cursusdag in Zeddam moest ik helaas voorbij laten gaan.
Hier op het terrein heb ik afgelopen winter al wel zo'n 15 tal bomen gezaagd van ca 30 cm dikte en 12-15 meter hoog.
Groet,
Ed