Ik lees al langere tijd berichten en discussies op dit forum. Zelf heb ik twee jaar geleden (tijdens een grote verbouwing) een CV-houthaardsysteem met buffervat aan laten leggen, maar helaas werkt het niet goed. Het is destijds door een installateur uitgedacht en aangelegd. Ik zou heel graag de mening horen van de deskundigen op dit forum over wat eraan de hand zou kunnen zijn en welke mogelijkheden nog bestaan. Het probleem is dat het buffervat niet voldoende opwarmt en we dus geen warmte van de haard voor het verwarmingssysteem kunnen gebruiken.
Ik heb een tekening gemaakt van de installatie en die als bijlage bijgevoegd. Ik ben maar een amateur dus vergeef me mijn knulligheid op dit punt.
We hebben destijds dus gekozen voor een Nordic Fire thermo 650 CV-haard. Die staat in de voorkamer. De CV-ketel is een Atag Q38c, en die hangt in de bijkeuken. Het buffervat is 800 liter groot, met warmtewisselaar en staat in de inpandige garage. De hele benedenverdieping heeft vloerverwarming, boven radiatoren.
De afstanden zijn dus best lang, ik heb ze in de tekening gezet. Van haard naar bijkeuken zo'n 15 meter (de slang zal nog iets langer zijn). Van de bijkeuken naar de garage is 9 meter.
In de bijkeuken is een mixpomp (In schema aangeduid met P1, pomp inclusief thermisch ventiel) geplaatst die water van maximaal 60 graden naar de CV-haard pompt en water uit het buffervat bijmengt als het heter wordt. Het is een pomp, met mixventiel en drie thermometers erop die aangaat als het water van de CV-haard een bepaalde temperatuur heeft bereikt, ik meen 50 graden. Ik heb wat informatie over die pompunit geprobeerd te vinden, maar dat valt niet mee. De pomp zelf is van Grundfos. Zij hebben de pomp gemaakt voor LK Aramtur. Hij is m.i. technisch gelijk aan de LK 810 ThermoMat G. Ik heb één plaatje gevonden op internet. Zo ziet hij eruit:

De Uponor slangen van haard naar pomp zijn 25 mm. Alle slangen en leidingen van pomp naar vat zijn geïsoleerd, rode uponorslangen met isolatie (van haard naar pomp lopen onder de grond onder de isolatie van de vloerverwarming door). Het vat is optimaal geisoleerd. Standaard met een afritsbare isolatie, maar ook nog in een volledig geïsoleerd hokje geplaats, op xps plaat etc.
Als ik de haard opstook wordt het inkomende water bij de pomp - uiteindelijk - nooit heter dan 70 graden. Op een bepaald moment wordt het vat opgewarmd, zoals bedoeld, maar het wordt nooit warmer dan 45 graden. (Het vat heeft één thermometer, bovenin, zie schema) Ik heb de afgelopen week meerdere dagen achter elkaar flink gestookt (ik wilde het nu eindelijks eens zeker weten), maar warmer wordt hij, volgens de thermometer, niet. Trouwens om het vat 45 graden te krijgen moet ook zeker twee dagen flink worden gestookt.
Op het vat zit een (instelbare) sensor die via een regelunit een klep (S1 in het schema) omzet en de CV-ketel uit, waardoor i.p. water uit het vat voor de vloerverwarming en radiatoren wordt gebruikt bij een warmtevraag.
Dus enerzijds wordt het vat niet erg warm, en als ik dan de sensor aanpas zodat het water uit het buffervat vanaf 40 graden wordt gebruikt, is het water van 45 graden, na een half uurtje meedraaien in het systeem, onder de 40 graden gekomen (ondanks de flink brandende CV-haard op hetzelfde moment). Kortom, van een zinnige bijverwarming is op deze manier geen sprake.
Wat gaat hier fout? Zijn het de lange afstanden, waardoor er teveel verlies optreedt? Is het systeem niet optimaal geïnstalleerd? Iets anders?
Ik denk erover het hele buffervat uit het systeem te halen en de CV-haard rechtstreeks op de verwarmingscirculatie te plaatsen zo het warme water uit de CV-haard rechtstreeks naar de vloerverwarming en radiatoren te pompen.
Jullie mening en advies zou ik heel erg waarderen. Als er nog zaken onduidelijk zijn dan hoor ik het graag.
Alvast erg bedankt, Jan
ps. expansievaten, automatische vulsysteem, veiligheidsventiel etc heb ik niet getekend voor de helderheid