Ik lees al langere tijd berichten en discussies op dit forum. Zelf heb ik twee jaar geleden (tijdens een grote verbouwing) een CV-houthaardsysteem met buffervat aan laten leggen, maar helaas werkt het niet goed. Het is destijds door een installateur uitgedacht en aangelegd. Ik zou heel graag de mening horen van de deskundigen op dit forum over wat eraan de hand zou kunnen zijn en welke mogelijkheden nog bestaan. Het probleem is dat het buffervat niet voldoende opwarmt en we dus geen warmte van de haard voor het verwarmingssysteem kunnen gebruiken.
Ik heb een tekening gemaakt van de installatie en die als bijlage bijgevoegd. Ik ben maar een amateur dus vergeef me mijn knulligheid op dit punt.
We hebben destijds dus gekozen voor een Nordic Fire thermo 650 CV-haard. Die staat in de voorkamer. De CV-ketel is een Atag Q38c, en die hangt in de bijkeuken. Het buffervat is 800 liter groot, met warmtewisselaar en staat in de inpandige garage. De hele benedenverdieping heeft vloerverwarming, boven radiatoren.
De afstanden zijn dus best lang, ik heb ze in de tekening gezet. Van haard naar bijkeuken zo'n 15 meter (de slang zal nog iets langer zijn). Van de bijkeuken naar de garage is 9 meter.
In de bijkeuken is een mixpomp (In schema aangeduid met P1, pomp inclusief thermisch ventiel) geplaatst die water van maximaal 60 graden naar de CV-haard pompt en water uit het buffervat bijmengt als het heter wordt. Het is een pomp, met mixventiel en drie thermometers erop die aangaat als het water van de CV-haard een bepaalde temperatuur heeft bereikt, ik meen 50 graden. Ik heb wat informatie over die pompunit geprobeerd te vinden, maar dat valt niet mee. De pomp zelf is van Grundfos. Zij hebben de pomp gemaakt voor LK Aramtur. Hij is m.i. technisch gelijk aan de LK 810 ThermoMat G. Ik heb één plaatje gevonden op internet. Zo ziet hij eruit: