x21r wrote:Ik denk dat je last heb van aardstralen ….
Haha aardstralen, mjah.
korte omschrijving van het bord.
let op: zowel inverter naar 220 (voor modem en laptop) alsook de lader op de generator zitten NIET op het bord maar op de accupolen.
Code: Select all
linksonder, van links naar rechts Gen1, Gen2, Gen3. (de kroonsteentjes)
Het kastje erboven (linksboven) is een laadregelaar.
- Laadregelaar
Gen 1 zit hier aan. (iig de +)
Deze schakelt de DumpLoad bij (momenteel 2x35 Watt Halogeen, puur om te zien of deze aanslaat)
Kastje rechts van de laadregelaar. 1x MosFet die als 2x Diode werkt voor Gen2 / Gen3 aansluiting.
Op Gen1 zit de windmolen
Op Gen3 Zit (nu) het zonnepaneel.
Naast de 3 kroonstenen voor de Generatoren zit een kroonsteen voor de dump-load, daarnaast de accu, daarnaast de 'users'. Deze sluit aan op gewone 1.5mm2 electra lijnen naar diverse 12V 4Watt led lampjes.
Kastje rechtsboven is een analoge Voltmeter die bij de accu kroonsteen is ingestoken.
Bovenop de laadregelaar ligt een digitale voltmeter die de spanning op de kroonsteen van de windmolen meet (Gen1 momenteel, Gen 2 op bovenstaande foto)
x21r wrote:
Voor 10+ Ampere zijn de draden erg dun…. (zeker te heet gewassen
10+ komt nu nog niet voor in het verbruik over deze kabels. Het kan (inderdaad) voorkomen bij max wind en max zon dat de massa 70+90 (dan hebben we het over een storm met felle zon) voor zijn kiezen krijgt.
Verbruik zit meestal op de inverter die rechtstreeks op de accu's zit.
De kabels zijn massieve koper kabels 1.5mm2. Gemaakt om bedrading in huis te trekken en dus 'ok' tot 16A neem ik aan?
12V DC 16A is toch niet 'zwaarder' dan 230V~ 16A ?
x21r wrote:
4,4 Volt over een diode die in geleiding staat..betekend ZEEEEEER HOGE stroom…100X nominale stroom…en dus ZEER groot vermogen..en gaat hij dus stuk en is kokend heet ..
De mosfets kunnen tot 20A per pootje aan volgens de spec's. het oude zonnepaneeltje is een 70 Watt paneeltje. Knap als daar 2000Ampere uit komt, die kan ik dan met winst doorverkopen
Met een losse Voltmeter prik in in op de binnenkant van de kroonsteentjes om andere metingen te doen.
Zo meet ik op de kroonsteen van Gen3 (solar) 18V, als ik het verschil meet tussen Gen3 (+ op kroonsteen) en Accu (+ op kroontsteen) dan meet ik een spanningsverschil van bijna 6 Volt (nu ff niet het is donker). Ik zou verwachten dat de consumerende accu het zonnepaneel naar beneden zou trekken!?
Als ik bovenstaande meting toepas op de + van de windmolen en de + van de accu dan meet ik -0.5 volt of lager.
Ik heb zojuist mijn accu's van 12.75 Volt naar 11 Volt zien zakken in +/- 5 minuten door een consumptie van +/- 100~150 Watt (inverter naar 220 + 24 Watt voor internetmodem + 65 Watt max voor laden laptop)
Volgens mij houden deze oude beestjes geen stroom meer vast.
Note: De omvormer staat rechtstreeks op de accu polen ivm het hoge potentiele gebruik.
Ik heb zojuist de generator (en de 10A lader) aangezet. De dumpload begon na enkele minuten te branden.
Aangezien de lader zelf terug regelt als hij vindt dat de accu's vol zijn heb ik de dumploads even verwijderd.
x21r wrote:
Ik zou zeggen …bekabeling niet in orde…
Maak een algemene MASSA STRIP ….Klem …. Dus niet door lussen..en door lussen..
Mee eens, het systeem moet nog een keer helemaal netjes in een kastje komen met in de deurtjes 5 voltmeters en Ammeters.
x21r wrote:
Nog een heel belangrijke die je kan meten..
Accus op laden met generator ….
-Spanning meten die uit de accu lader komt …niet via via ..maar direkt..
-spanning meten op de Accus ZELF !!
Als je te veel weerstand heb worden je accus niet goed genoeg geladen..( duur dan dagen ipv 1 uurtje….lader geeft wel aan dat hij vol is … maar is niet waar.
Bij meten op de accupolen hieronder bedoel ik dat ik meet op de + van accu 1 en de - van accu 3. De 3 autoaccu's staan paralel met forse kabels doorgelust.
Open voltage op de lader meten (10.7 Volt ,net gemeten)
Voltage op de laadklemmen aan de batterij (13.6)
Voltage op het bord (batterij kroonsteen) met laadklemmen aan de accu (13.6 Duh

)
Lading met lader losgekoppeld van het actieve systeem, gemeten op accupolen (13.4)
Alle accu's los (vanmiddag gemeten op 12.75 Volt)
Totale bank van 3 accus (vanmiddag gemeten op 12.75 Volt) (was een paar minuten later 11 volt aangesloten op het systeem; Na een maar minuten internet)
Ik zou de generator nu uit kunnen zetten en kijken in hoeveel minuten de systeem spanning zakt van 13.4 naar 11.~ met een belasting van +/- 4x3 Watt led (op de 12 Volt gebruikers) en +/- 150 Watt aan de accupolen dmv de inverter / laptop en modem. Dan hebben we het over minuten niet uren.
Ik laad mijn laptop naar 80 ~ 90% zodat ik iig vanavond met de vrouw nog een filmpje kan kijken. Dan is er morgen weer een dag

Ik zit er over te denken om mijn accubank te vervangen door de goedkoopst mogelijk auto accu van de lokale supermarkt. Deze kan in mishandelen tot alles mooi werkt. Deze zomer hoop ik dan een +/- 120 Ah dikke plaat, deepcycle te plaatsen.