Vigas met 2 buffervaten en 1 boiler van 500 liter?
Moderator: Moderators
-
Martijn Bliek
Vigas met 2 buffervaten en 1 boiler van 500 liter?
Hallo,
Ik heb een vraag en kan het niet vinden op het forum verder veel info te vinden over vergassers.
De vraag is als volgt hoe moet ik mijn buffers en boiler aansluiten ?
Moet ik de 3 vaten (nibe) van elk 500 liter in serie zetten waar van de laatste de boiler is ?
Of zijn er nog meer mogelijk heden om aan te sluiten.
Gr Martijn
Ik heb een vraag en kan het niet vinden op het forum verder veel info te vinden over vergassers.
De vraag is als volgt hoe moet ik mijn buffers en boiler aansluiten ?
Moet ik de 3 vaten (nibe) van elk 500 liter in serie zetten waar van de laatste de boiler is ?
Of zijn er nog meer mogelijk heden om aan te sluiten.
Gr Martijn
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 04 dec 2012, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
Reden: Titelfix, Cp mm
-
Albert van WdJ
Re: Vigas met 2 buffer vaten en 1 boiler van 500 Liter ???
Martijn,
Welkom op het forum.
Wat betreft je vraag: Het ligt er aan wat je als eerste nodig hebt.
Heet sanitair water of juist verwarmingswater.
Je zou ook met een driewegklep eerst je boiler (sanitair warm water) kunnen opwarmen, en dan de klep laten omzetten door een thermostaatschakelaar naar de andere buffers.
Je kan ook standaard gewoon eerst het hete water uit je Vigas door de boiler laten gaan en dan gelijk door naar je buffers.
Wel opletten dat 80 graden C warm water uit de kraan veel teveel is. Je moet er een mengklepje tussenzetten die het hete water terugmengt naar 60 graden C.
Ik ga er vanuit dat je boiler een spiraal heeft.
De andere buffers ook?
Wil je wat meer vertellen over je systeem?
Foto's etc.
Groet,
Albert
Welkom op het forum.
Wat betreft je vraag: Het ligt er aan wat je als eerste nodig hebt.
Heet sanitair water of juist verwarmingswater.
Je zou ook met een driewegklep eerst je boiler (sanitair warm water) kunnen opwarmen, en dan de klep laten omzetten door een thermostaatschakelaar naar de andere buffers.
Je kan ook standaard gewoon eerst het hete water uit je Vigas door de boiler laten gaan en dan gelijk door naar je buffers.
Wel opletten dat 80 graden C warm water uit de kraan veel teveel is. Je moet er een mengklepje tussenzetten die het hete water terugmengt naar 60 graden C.
Ik ga er vanuit dat je boiler een spiraal heeft.
De andere buffers ook?
Wil je wat meer vertellen over je systeem?
Foto's etc.
Groet,
Albert
Change, before you have to.
-
Martijn Bliek
Hallo Albert,
Het hele systeem staat in de schuur(vigas op de grond en de vaten op zolder) en is in aanbouw.
Onder de oprit ligt een buis met alle leidingen van de schuur naar de woning.
Nu had ik het zelf zo bedacht het water wat uit de vigas komt die in serie door de 2 buffervaten te laten lopen (geen spiraal) en als laatste door de boiler die een spiraal heeft.
Vervolges het water wat uit de spiraal komt dat naar de woning te pompen daar door 2 warmte wisselaars te laten lopen voor tap en verwarmings water.
Het water wat aan de secundaire kant van de warmte wisselaars komt gaat dan vervolgens eerst door de cv ketel.
De cv ketel is een daalderop die ik speciaal daar voor gekocht heb je kunt deze voeden met warm tap en cv water (retour) Als het goed is moet de ketel dan de rest doen.
Ps foto's volgen nog moet nog uitvinden hoe dat moet
Gr Martijn
Het hele systeem staat in de schuur(vigas op de grond en de vaten op zolder) en is in aanbouw.
Onder de oprit ligt een buis met alle leidingen van de schuur naar de woning.
Nu had ik het zelf zo bedacht het water wat uit de vigas komt die in serie door de 2 buffervaten te laten lopen (geen spiraal) en als laatste door de boiler die een spiraal heeft.
Vervolges het water wat uit de spiraal komt dat naar de woning te pompen daar door 2 warmte wisselaars te laten lopen voor tap en verwarmings water.
Het water wat aan de secundaire kant van de warmte wisselaars komt gaat dan vervolgens eerst door de cv ketel.
De cv ketel is een daalderop die ik speciaal daar voor gekocht heb je kunt deze voeden met warm tap en cv water (retour) Als het goed is moet de ketel dan de rest doen.
Ps foto's volgen nog moet nog uitvinden hoe dat moet
Gr Martijn
-
Albert van WdJ
Hier moet je toch eens even een schemaatje van laten zien.Martijn Bliek schreef: Het hele systeem staat in de schuur(vigas op de grond en de vaten op zolder) en is in aanbouw.
Want mogelijk ga je installatiefouten maken, die wij al veel eerder hebben gemaakt
Evt. teken je op papier, en maak je er een foto van die je upload.
Dat is feitelijk erg simpel.Martijn Bliek schreef:Ps foto's volgen nog moet nog uitvinden hoe dat moet
In de forummededelingen staat er een apart draadje voor.
Dat draadje kun je hier vinden.
Albert
-
Martijn Bliek
Albert,
Zal je een schema tekenen voor de duidelijkheid zoals ik het in gedachten heb.
Gr Martijn
Zal je een schema tekenen voor de duidelijkheid zoals ik het in gedachten heb.
Gr Martijn
-
Martijn Bliek
Re: Vigas met 2 buffervaten en 1 boiler van 500 liter?
Hallo,
Bij deze een simpel schetsje.(ontluchtingen overdruk vetiel niet getekent)
Water wordt verwarmt door de vigas met bypass van 60c het water gaat in serie door de 3 vaten (aanbevolen door nibe)waarvan de laatse een warmte spiraal heeft.
Over de 3 vaten zit een re circulatie pompje om de vaten een beetje dezelfde water temp te geven.
Het water wat door de spiraal gaat gaat vervolgens onder de grond van de schuur naar de woning.
Daar gaat het door 2 warmte wisselaars de 1e voor het voor verwarmen van het tap water en de 2e voor het na verwarmen van het retour water van de cv-ketel.
De ketel verwarmt het tap water desgewenst bij
Het cv water wordt warm aangeleverd (retour) dus de cv zal allen maar pomp.
Electrisch ben ik nog mee bezig pompschakkelingen en beveiligingen.
Of het werkt weet ik niet maar zo zie ik het voor me ik dus als er fouten / verbeteringen / toevoegingen bij moeten hoor ik het graag.
Bij deze een simpel schetsje.(ontluchtingen overdruk vetiel niet getekent)
Water wordt verwarmt door de vigas met bypass van 60c het water gaat in serie door de 3 vaten (aanbevolen door nibe)waarvan de laatse een warmte spiraal heeft.
Over de 3 vaten zit een re circulatie pompje om de vaten een beetje dezelfde water temp te geven.
Het water wat door de spiraal gaat gaat vervolgens onder de grond van de schuur naar de woning.
Daar gaat het door 2 warmte wisselaars de 1e voor het voor verwarmen van het tap water en de 2e voor het na verwarmen van het retour water van de cv-ketel.
De ketel verwarmt het tap water desgewenst bij
Het cv water wordt warm aangeleverd (retour) dus de cv zal allen maar pomp.
Electrisch ben ik nog mee bezig pompschakkelingen en beveiligingen.
Of het werkt weet ik niet maar zo zie ik het voor me ik dus als er fouten / verbeteringen / toevoegingen bij moeten hoor ik het graag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kockie op 06 dec 2012, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Attachment gedraaid en teruggeplaatst. Scheelt weer stijve nekken ;)
Reden: Attachment gedraaid en teruggeplaatst. Scheelt weer stijve nekken ;)
-
guus
Hallo Martijn,
Waar staat het rondje met de driehoek er in voor ?
Meestal is dit de circulatiepomp en de driehoek geeft de stromingsrichting aan.
En nu even mijn bescheide mening over uw installatie :
Als je een warmtewisselaar gebruikt zou ik de spiraal in de buffer niet gebruiken dit is dubbel op vind ik.
De re-circulatie zou ik niet toepassen i.v.m. de gelaagdhied van de buffer.
Ik heb een schetsje gemaakt hoe ik het hier heb aangesloten met 3 buffers . (let niet op de tekenkunst
)
Waar staat het rondje met de driehoek er in voor ?
Meestal is dit de circulatiepomp en de driehoek geeft de stromingsrichting aan.
En nu even mijn bescheide mening over uw installatie :
Als je een warmtewisselaar gebruikt zou ik de spiraal in de buffer niet gebruiken dit is dubbel op vind ik.
De re-circulatie zou ik niet toepassen i.v.m. de gelaagdhied van de buffer.
Ik heb een schetsje gemaakt hoe ik het hier heb aangesloten met 3 buffers . (let niet op de tekenkunst
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. 
-
Martijn Bliek
Hallo Guus,
Ik heb gekozen om de systeemen gescheiden te houden,als er lekkage komt loopt me huis vol bv en het water in de tanks is gevuld met onderandere Glycol en dat heb ik liever niet door m,n warmte wisselaar lopen met tap water.(zit ook een oude diesel motor op het syseem en daar gaat glycol in deze wordt ook gebruikt als warmte bron).
Door de spiraal loopt gewoon water.
En het re circulatie pompje gebruik ik om de tanks alle 3 op de zelfde temp te houden.
In Uw tekening is dat inderdaad niet nodig.
Ook het water wat uit de hout kachel komt is voor mijn doeleinden veel te heet.
Ik heb maar 35 tot 45 graden nodig ivm vloerverwarming door de hele woning.
Naar mijn idee wordt het hete water nu opgeslagen in de tanks en kan ik het eruit halen als ik het nodig heb (spiraal).
Gr Martijn
Ik heb gekozen om de systeemen gescheiden te houden,als er lekkage komt loopt me huis vol bv en het water in de tanks is gevuld met onderandere Glycol en dat heb ik liever niet door m,n warmte wisselaar lopen met tap water.(zit ook een oude diesel motor op het syseem en daar gaat glycol in deze wordt ook gebruikt als warmte bron).
Door de spiraal loopt gewoon water.
En het re circulatie pompje gebruik ik om de tanks alle 3 op de zelfde temp te houden.
In Uw tekening is dat inderdaad niet nodig.
Ook het water wat uit de hout kachel komt is voor mijn doeleinden veel te heet.
Ik heb maar 35 tot 45 graden nodig ivm vloerverwarming door de hele woning.
Naar mijn idee wordt het hete water nu opgeslagen in de tanks en kan ik het eruit halen als ik het nodig heb (spiraal).
Gr Martijn
-
Albert van WdJ
@Martijn,
Vraag:
Is het hout-cv gedeelte nu drukloos? (dus met een open expansievat)
Opmerking:
Wanneer je de circulatiepomp het bufferwater laat rondpompen ga je de gelaagdheid ook verbreken.Dit zal het rendement van je buffers niet ten goede komen. Niet doen!
Verder is het eigenlijk heel lastig om hier een duidelijk advies in te geven. (ik zie net je antwoord op Guus)
Er blijkt dus ook een dieselmotor op te staan en glycol in het systeem voor te komen. Hoe en waar zit dit in deze installatie?
Wat betreft de warmtewisselaars:
Eigenlijk ga je met 2 warmtewisselaars behoorlijk wat rendement verliezen. Je hebt dan wel een lage temperatuursysteem in je woning, maar je hebt (ongeveer) toch zeker 50 ° C in je buffer nodig, wil je 35-40 ° C in de tweede warmtewisselaar richting huis kunnen overdragen. Zodra je buffer onder de 50 ° C komt, heb je dus niets meer aan aan de restwarmte in de buffers.
(Mijn buffers kan ik ontladen tot ca 30 °C. Dat scheelt per 1000 liter buffer +/- 23 kilowatt met een 1000 l buffer die maar tot 50 ° C kan ontladen.)
Voorkom dus die dubbele warmtewisselaar.
Bijvoorbeeld:
Zet voor sanitair warm water gewoon een aparte boiler in, met spiraal welke direct gevoed wordt uit de hout-cv. Heet water uit deze boiler voer je dan in op de koudwateringang van de tapwatervoorziening van de Daalderop.
En met het water uit de andere buffers voed je dan de warmtewisselaar van de vloerverwarming.
Deze buffers zet je in serie. Zowel gezien vanuit de hout-cv als richting vloerverwarming.
Dan bouw je steeds mooi gelaagdheid op, en die benut je dan ook beter voor je vloerverwarming. En zeker geen gebruik maken van een circulatiepomp tussen de buffers.
(Ik ga er dan ook van uit dat je vloerverwarming een thermostatische klep/kraan heeft die er voor zorgt dat de temperatuur van de vloerverwarming niet hoger wordt dan 35-40° C)
Albert
Vraag:
Is het hout-cv gedeelte nu drukloos? (dus met een open expansievat)
Opmerking:
Wanneer je de circulatiepomp het bufferwater laat rondpompen ga je de gelaagdheid ook verbreken.Dit zal het rendement van je buffers niet ten goede komen. Niet doen!
Verder is het eigenlijk heel lastig om hier een duidelijk advies in te geven. (ik zie net je antwoord op Guus)
Er blijkt dus ook een dieselmotor op te staan en glycol in het systeem voor te komen. Hoe en waar zit dit in deze installatie?
Wat betreft de warmtewisselaars:
Eigenlijk ga je met 2 warmtewisselaars behoorlijk wat rendement verliezen. Je hebt dan wel een lage temperatuursysteem in je woning, maar je hebt (ongeveer) toch zeker 50 ° C in je buffer nodig, wil je 35-40 ° C in de tweede warmtewisselaar richting huis kunnen overdragen. Zodra je buffer onder de 50 ° C komt, heb je dus niets meer aan aan de restwarmte in de buffers.
(Mijn buffers kan ik ontladen tot ca 30 °C. Dat scheelt per 1000 liter buffer +/- 23 kilowatt met een 1000 l buffer die maar tot 50 ° C kan ontladen.)
Voorkom dus die dubbele warmtewisselaar.
Bijvoorbeeld:
Zet voor sanitair warm water gewoon een aparte boiler in, met spiraal welke direct gevoed wordt uit de hout-cv. Heet water uit deze boiler voer je dan in op de koudwateringang van de tapwatervoorziening van de Daalderop.
En met het water uit de andere buffers voed je dan de warmtewisselaar van de vloerverwarming.
Deze buffers zet je in serie. Zowel gezien vanuit de hout-cv als richting vloerverwarming.
Dan bouw je steeds mooi gelaagdheid op, en die benut je dan ook beter voor je vloerverwarming. En zeker geen gebruik maken van een circulatiepomp tussen de buffers.
(Ik ga er dan ook van uit dat je vloerverwarming een thermostatische klep/kraan heeft die er voor zorgt dat de temperatuur van de vloerverwarming niet hoger wordt dan 35-40° C)
Albert
-
Martijn Bliek
Albert,
Het hele systeem is onder druk.
De oude scheeps diesel (stork) moet je zien als een 2e vigas zit het zelde aangesloten als de kachel,toen ik er mee draaide dan gebuikte ik de vaten als radiateur met daar tussen een heater voor in de schuur.
Dit staat helemaal los van het syseem verder op het water/glycol na dan.
Ik heb eerder een test gedaan toen ik draaide met de motor over de 3 vaten werden alle vaten gewoon warm net zo als bij een hout cv.
Echter als ik de motor afzette en er geen flow meer was over de vaten en ik warmte ging onttrekken uit het vat met de spiraal (voor de heater in de schuur) bleek dat alleen de warmte uit dat vat onttrokken werd en de andere vaten bleven op een hoogere temp.
Heb toen een circulatie pompje over de vaten gezet,probleem opgelost kon alle warmte ontrekken uit de vaten.
Vandaar dat ik hem er weer tussen heb gezet in de tekening.
Het is een beetje de zelfde situate als dat je hout cv afslaat dan wordt er niet meer rond gepompt en trek je maar uit 1 vat warmte als je met een spiraal werkt.
Ik zal de tekening van Nibe nog even opzoeken en ook daar zie je een re-circulatie pomp.
Als ik hem vind zal ik hem plaatsen.
Zelf ben ik niet zo bang voor rendement verlies over de wisselaars de 1e is een tapwater wisselaar als je geen warm water vraagt staat het water dus stil (secundair) heb gekeken dat is 0,5 liter.
Dit is de hoeveelheid water wat ik warm moet houden als ik geen warm vraag daarbij is dit maar een paar keer per dag.
De 2e wisselaar zal meer trekken maar daar is het ook voor uiteindelijk,uiteraard zit hier een thermostaat op voor de vloerverwarming 35 G.
Waar bij mij het meeste verlies in zit zijn de extra liedingen en niet vergeten de leidingen onder de grond ,8 meter totaal.
Gr Martijn
Het hele systeem is onder druk.
De oude scheeps diesel (stork) moet je zien als een 2e vigas zit het zelde aangesloten als de kachel,toen ik er mee draaide dan gebuikte ik de vaten als radiateur met daar tussen een heater voor in de schuur.
Dit staat helemaal los van het syseem verder op het water/glycol na dan.
Ik heb eerder een test gedaan toen ik draaide met de motor over de 3 vaten werden alle vaten gewoon warm net zo als bij een hout cv.
Echter als ik de motor afzette en er geen flow meer was over de vaten en ik warmte ging onttrekken uit het vat met de spiraal (voor de heater in de schuur) bleek dat alleen de warmte uit dat vat onttrokken werd en de andere vaten bleven op een hoogere temp.
Heb toen een circulatie pompje over de vaten gezet,probleem opgelost kon alle warmte ontrekken uit de vaten.
Vandaar dat ik hem er weer tussen heb gezet in de tekening.
Het is een beetje de zelfde situate als dat je hout cv afslaat dan wordt er niet meer rond gepompt en trek je maar uit 1 vat warmte als je met een spiraal werkt.
Ik zal de tekening van Nibe nog even opzoeken en ook daar zie je een re-circulatie pomp.
Als ik hem vind zal ik hem plaatsen.
Zelf ben ik niet zo bang voor rendement verlies over de wisselaars de 1e is een tapwater wisselaar als je geen warm water vraagt staat het water dus stil (secundair) heb gekeken dat is 0,5 liter.
Dit is de hoeveelheid water wat ik warm moet houden als ik geen warm vraag daarbij is dit maar een paar keer per dag.
De 2e wisselaar zal meer trekken maar daar is het ook voor uiteindelijk,uiteraard zit hier een thermostaat op voor de vloerverwarming 35 G.
Waar bij mij het meeste verlies in zit zijn de extra liedingen en niet vergeten de leidingen onder de grond ,8 meter totaal.
Gr Martijn
-
Albert van WdJ
De warmte verlies je ook niet. Je krijgt het alleen niet volledig overgedragen.Martijn Bliek schreef:Zelf ben ik niet zo bang voor rendement verlies over de wisselaars
Om bijv. 35°C in je vloerverwarming te krijgen heb je toch ruim 40°C bufferwater nodig.
Mijn houtvergasser draagt zijn warmte ook over via een warmtewisselaar in de buffers.
Maar hoewel de watertemperatuur in de warmtewisselaar tenslotte de 90°C bereikt, zullen mijn buffers nergens heter worden dan 85-86°C.
En daarom is het gebruik van twee warmtewisselaars negatief voor het totale rendement van je systeem.
Wat betreft je circulatiepompje over de buffers. Wanneer deze een hele lage flow heeft, en daarmee de gelaagdheid in je buffers niet doorbreekt, is er niets aan de hand. Maar ga je hiermee je buffers mengen om alles op gelijke temperatuur te houden, dan daalt het rendement van je systeem ook daarmee. Je hebt voor de warmtewisselaar nou eenmaal een hogere temperatuur nodig. En bij menging van je buffers ben je die al vrij snel kwijt.
Maar mogelijk wil je het toch gewoon aansluiten zoals je het zelf hebt bedacht.
Daar is verder niets mis mee. Het enige wat ik dan verwacht is dat je na één stookseizoen dingen gaat ombouwen en veranderen.
Voordeel hiervan is, is dat je dan wel de do's en don'ts van je systeem gaat kennen.
Albert
-
guus
Ik weet niet welk type buffertanks je hebt maar misschien is parallel schakelen van de buffertanks iets ?
Dan is de recirculatiepomp ook niet nodig dus behoud van de gelaagdheid en de spiraal werkt toch.
Dan is de recirculatiepomp ook niet nodig dus behoud van de gelaagdheid en de spiraal werkt toch.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. 
-
Martijn Bliek
Albert,
Misschien zie ik wat over het hoofd,wat betreft de pomp van de hout kachel.
Deze zal gaan pompen als de kachel gaat branden maar wanneer gaat deze stoppen met rond pompen.
Of zal de ze altijd rond blijven pompen zodat het circulatie pompje niet nodig is.
Wat beteft m'n wisselaars daar heb je gelijk in kost een hoop energie.
Zit toch in overweging om de tap water wisselaar weg te laten.
Deze gaat waarschijnlijk meer energie kosten dan dat ie opleverd.
Daarbij zit er in m,n daalderop een boiler die je zelf kunt schakelen zoals ik het nu ook heb gebruik.
Deze gaat sóchtens en sávonds aan wanneer je warm veel water gebruikt rest van de dag staat deze uit (houd het water niet op temp).
Martijn
Misschien zie ik wat over het hoofd,wat betreft de pomp van de hout kachel.
Deze zal gaan pompen als de kachel gaat branden maar wanneer gaat deze stoppen met rond pompen.
Of zal de ze altijd rond blijven pompen zodat het circulatie pompje niet nodig is.
Wat beteft m'n wisselaars daar heb je gelijk in kost een hoop energie.
Daarbij zit er in m,n daalderop een boiler die je zelf kunt schakelen zoals ik het nu ook heb gebruik.
Deze gaat sóchtens en sávonds aan wanneer je warm veel water gebruikt rest van de dag staat deze uit (houd het water niet op temp).
Martijn
-
Albert van WdJ
Meestal slaat de pomp aan via een sensor op de kachel. Diezelfde sensor laat de pomp ook weer afslaan bij een bereikte minimumtemperatuur.Martijn Bliek schreef: Deze zal gaan pompen als de kachel gaat branden maar wanneer gaat deze stoppen met rond pompen.
Ik neem aan dat het bij een Vigas ook zo werkt.
Nadeel is dat je pomp etc. vaak uren staat na te draaien.
Terwijl het vuur al lang uit is.
Daarom werk ik met een tijdklok, die de kachel compleet uitschakelt na een aantal uren.
Vraagt wel ervaring met je kachel. Je moet goed kunnen inschatten hoelang de de kachel zal doen over zijn laatste lading hout.
Dat idee had ik ook al.Martijn Bliek schreef:Wat beteft m'n wisselaars daar heb je gelijk in kost een hoop energie.
Je kan natuurlijk ook een grote indirect gestookte boiler erbij plaatsen. Wanneer je dan het verwarmde water uit de Vigas eerst door je boilerspiraal laat gaan, en daarna richting buffer, dan heb je toch een bep. voorraad SWW. Wel belangrijk om een mixventiel te plaatsen op je warmwater leiding. 80 graden C uit je kraan ga je niet van genieten. Ik bedoel dan deze klep.
Het idee van Guus om je buffer parallel te be- en ontladen is ook een goed idee.
Ik zou alleen niet zoveel leidingen tussen de buffers leggen. Want ik weet niet zeker of dat wel gaat werken.
Je kunt volstaan met 3 aanvoerleidingen van gelijke lengte, die op één leiding uitkomen (bijv. 3x15 mm naar 1x 22 mm).
Belangrijk is dat de 15 mm leidingen allemaal even lang zijn.
(en natuurlijk 3 gelijke leidingen die het retourwater terugvoeren de buffers in).
Albert
- Chicken Power
Martijn,
Even een vraagje, heb je echt een groot warmwaterverbruik?
En heb je ook een Laddomat-achtige bij de Vigas?
Groet, Cp
Even een vraagje, heb je echt een groot warmwaterverbruik?
En heb je ook een Laddomat-achtige bij de Vigas?
Groet, Cp
Verwijderd.