Ik werk aan een nieuw groen consumentenprogramma voor de Vara: Kassa Groen.
Ik wil graag een onderzoekje doen naar de opbrengst per jaar in verhouding tot het piekvermogen.
Als je voor 4080 Wp aan panelen legt schermt de aanbieder met een opbrengst van 3670 Kwh. 90% Dat lijkt me nogal veel.
Heeft iemand echt gemeten gegevens voor mij?
Bedankt voor de medewerking.
Erik den Boer
Opbrengst kWh in verhouding tot Wpiek
Moderator: Moderators
-
erikdenboer
-
Sandman79
Re: Opbrengst kWh in verhouding tot Wpiek
die verhoudign kan je zelf best hier bekijken.
http://sunbird.jrc.it/pvgis/apps/pvest. ... map=europe
http://sunbird.jrc.it/pvgis/apps/pvest. ... map=europe
Laatst gewijzigd door David86 op 12 nov 2012, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dutch John
Dit jaar komt het hier wel goed met meer dan 900 vollasturen. Maar dat is dit jaar. Op deze plek. Ergens anders in Nederland en in een ander jaar is het misschien wel meer. Of minder.
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
David86
De mods en het opperhoofd zijn akkoord met dit onderzoek.
Meneer den Boer omschreef zijn bedoelingen aan ons middels onderstaande tekst:
"Het gaat hier om een puur journalistiek programma waarin we zeker ook zonnepanelen wil promoten en mensen willen voorlichten over hun keuze in het oerwoud van sites dat nu zonnepanelen aanbied."
Een mooie kans om de zaken eens helder te krijgen voor mensen die de luxe van dit forum nog niet ontdekt hebben zou ik denken.
Meneer den Boer omschreef zijn bedoelingen aan ons middels onderstaande tekst:
"Het gaat hier om een puur journalistiek programma waarin we zeker ook zonnepanelen wil promoten en mensen willen voorlichten over hun keuze in het oerwoud van sites dat nu zonnepanelen aanbied."
Een mooie kans om de zaken eens helder te krijgen voor mensen die de luxe van dit forum nog niet ontdekt hebben zou ik denken.
..
-
Sandman79
ok Erik,
De meeste installateurs zullen eerder een waarde van 80% opgeven, enkele idd , en zeker niet onterecht 90% Simuleert Uzelf maar enkele keren met de jrc simulatie.
Ikzelf heb nu de helft van de dag, in de winter (eigenlijk met merkbaar effect sinds half september) last van schaduw en ik zit nog perfect op de jrc simulatie.
Op het Belgische forum zonstraal.forumup.be zult u waarschijnlijk veel meer zonnecelbezitters en opbrengsten kunnen vinden. De meesten mensen hebben zelfs in de eerste jaren een opbrengst die hoger ligt dan het§ ggeïnstalleerde wattpiek vermogen. In onze contreien is idd een 1 op 1 verhouding goed mogelijk.
Houdt er ook rekening mee dat veel installateurs en constructeurs misschien bewust iets lagere verwachtingen vooruitstelden met mogelijks een drietal redenen voor ogen.
1° Mensen schatten hun eigen situatie vaak rooskleuriger in ( minder opbrengst in praktijk omdat de ligging niet zo ideaal is qua oriëntatie en hindernissen zoals schoorstenen, huis van deb uren of bomen)
2° Panelen gaan ook over tijd degraderen in opbrengst.
3° Als panelen beter presteren dan belooft door installateur /constructeur, dan gaan de mensen deze producten eerder als uitstekend beoordelen ipv als ze enkel leveren wat verwacht werd. Ook al is de uiteindelijk opbrengst gelijk.
Afin... only my 2 cents . ik heb overigens zelf 20*240 wpiek liggen sinds mei dit jaar.
De meeste installateurs zullen eerder een waarde van 80% opgeven, enkele idd , en zeker niet onterecht 90% Simuleert Uzelf maar enkele keren met de jrc simulatie.
Ikzelf heb nu de helft van de dag, in de winter (eigenlijk met merkbaar effect sinds half september) last van schaduw en ik zit nog perfect op de jrc simulatie.
Op het Belgische forum zonstraal.forumup.be zult u waarschijnlijk veel meer zonnecelbezitters en opbrengsten kunnen vinden. De meesten mensen hebben zelfs in de eerste jaren een opbrengst die hoger ligt dan het§ ggeïnstalleerde wattpiek vermogen. In onze contreien is idd een 1 op 1 verhouding goed mogelijk.
Houdt er ook rekening mee dat veel installateurs en constructeurs misschien bewust iets lagere verwachtingen vooruitstelden met mogelijks een drietal redenen voor ogen.
1° Mensen schatten hun eigen situatie vaak rooskleuriger in ( minder opbrengst in praktijk omdat de ligging niet zo ideaal is qua oriëntatie en hindernissen zoals schoorstenen, huis van deb uren of bomen)
2° Panelen gaan ook over tijd degraderen in opbrengst.
3° Als panelen beter presteren dan belooft door installateur /constructeur, dan gaan de mensen deze producten eerder als uitstekend beoordelen ipv als ze enkel leveren wat verwacht werd. Ook al is de uiteindelijk opbrengst gelijk.
Afin... only my 2 cents . ik heb overigens zelf 20*240 wpiek liggen sinds mei dit jaar.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Opbrengst van zonnepanelen is compleet afhankelijk van plaats, hellingshoek, kwaliteit, schaduw etc.
Voor een eerlijke vergelijking zie hier: http://www.zonnestroomopbrengst.eu/free ... seach.html
Er zijn zelfs installaties die over de 1000kWh/kWp heengaan.
Voor een eerlijke vergelijking zie hier: http://www.zonnestroomopbrengst.eu/free ... seach.html
Er zijn zelfs installaties die over de 1000kWh/kWp heengaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter