Tip houtblokgrootte houtkachel? (Wiking Panoramic HR)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ronaldstolk

Tip houtblokgrootte houtkachel? (Wiking Panoramic HR)

Bericht door ronaldstolk »

hallo

Ik heb sinds kort een Wiking Panoramic HR houtkachel, vermogen 5 kw. Ik ben wat aan het stoeien met hoe ik nu het beste en mooiste kan stoken. De vraag die ik momenteel heb is over het vullen van de kachel: ik maak de kachel aan met wat kleiner hout en met een paar iets grotere blokken (3-5 cm doorsnede) en wacht dan tot dat opgebrand is en er een gloeilaag is. E.e.a. conform de handleiding van de kachel. Dan moet volgens de handleiding 2-4 stukken hout (ca 2 kg) op de gloeilaag worden gelegd. Echter, als ik dat doe (k neem altijd 2 blokken hout, anders wordt het wel erg veel, ik heb een pallet berkenhout, op aanraden van de kachelleverancier) dan brandt het heel fel, ik ben bang soms wat te fel (eventueel beschadigen kachel?) en vervolgens is het vuur na circa een klein uur weer uit. Is dit allemaal goed, of kan ik beter e.e.a. wat aanpassen, bijvoorbeeld kleinere blokken pakken en dan wat meer of zo iets dergelijks?

Benieuwd naar jullie visies.

Groeten

Ronald
Erikvr

Re: tip houtblokgrootte houtkachel

Bericht door Erikvr »

2 kilo hout erin is best veel, ik hou het zelf op 1-1,5 kg per lading (heb ong. dezelfde kachel). 1 kg hout is ongeveer 4 KW.
groet,
Erik
ronaldstolk

Bericht door ronaldstolk »

Bedankt voor je reactie. Verdeel je dat dan over meerdere blokken of pak je 1 blok? Hoe groot (doorsnede) zijn de blokken die jij gebruikt?
nooitgintijd

Bericht door nooitgintijd »

Hoi Ronald,

Ik heb de ervaring dat berkenhout wat feller brandt, sneller op is en niet lang nagloeit. Ik meng meestal wanneer ik berken heb, deze blokken met eiken of een andere wat "zwaardere" houtsoort, en stop eigenlijk nooit enkel berkenblokken in mijn kachel.
Eikenhout blijft veel langer gloeien en brand rustiger. Mocht je een keer wat langer wachten met vullen gaat de kachel ook weer sneller aan de gang. Bij enkel berken is het soms gewoon over wanneer je wat langer gewacht hebt.

Groet Marc
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Ronald,

Ik heb in de kamer dezelfde kachel staan, nu voor het derde stookseizoen.
Eén keer per uur bijvullen is normaal.
Hang natuurlijk ook af van de stukgrootte van het hout, en de houtsoort.

Het is ook een gezelligheidskachel, je mag hem niet continue stoken.

Ik maakt de kachel elk jaar zelf schoon, en dan haal ik het complete binnenwerk eruit.
Dan zie je ook gelijk hoe het binnenin is opgebouwd.

Belangrijk is dat je onderlucht tijdens de stook op de juiste instelling staat.
Dat is de rechtse hendel, die moet eigenlijk gelijk staan met de linkse handel (deuropener).
In die stand moet je hem ook niet verder uit kunnen trekken.
Anders staat je onderlucht te ver open, en dan gaat je vuur fel branden.

Het is verder wel normaal dat je een hoog vuur hebt (dat tegen de vlamkeerplaat bovenaan komt).
Dat is ook het idee van de kachel. Veel vuur.
Ik moet wel zeggen dat ik na één stookseizoen twee kapotte zijruiten had.
Lag niet aan mijn stookgedrag, maar ze waren veel te strak gemonteerd.
Heb gratis nieuwe gekregen. Wel zelf moeten monteren. Maar dat is eigen een 'piece of cake'.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie