vetafscheider
Moderator: Moderators
-
ritsaert snijder
vetafscheider
Mooguh,
We zitten hier in het veen en de rioolafvoeren liggen hoog en hebben weinig afschot. Vooral het vet is een boosdoener, niet zo makkelijk te verwijderen.
Plan is om een vetafscheider te maken en te plaatsen. Iemand ervaring of tips?
Ritsaert
We zitten hier in het veen en de rioolafvoeren liggen hoog en hebben weinig afschot. Vooral het vet is een boosdoener, niet zo makkelijk te verwijderen.
Plan is om een vetafscheider te maken en te plaatsen. Iemand ervaring of tips?
Ritsaert
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
David86
Re: vetafscheider
Wij noemen een dergelijk aparaat een "skimmer"
ze zijn vele malen eenvoudiger te maken, denk er aan dat je eerste kamer erg groot moet zijn. Als die te klein is en je spoelt in een keer veel door zal het vet "mee gesleurd" worden door je skimmer naar het riool. De eerste kamer werkt als buffer om deze stroom te vertragen.
Voor de ingang een "buffertje" plaatsen
ze zijn vele malen eenvoudiger te maken, denk er aan dat je eerste kamer erg groot moet zijn. Als die te klein is en je spoelt in een keer veel door zal het vet "mee gesleurd" worden door je skimmer naar het riool. De eerste kamer werkt als buffer om deze stroom te vertragen.
Voor de ingang een "buffertje" plaatsen
..
-
ritsaert snijder
David,
thanks, maar behalve de schoonmaakopeningen ziet het er niet niet veel eenvoudiger uit! Wat zou ik nodig hebben als eerste opvang, 40 liter?
Wat is een buffer, is dat die eerste kamer?
Ritsaert
thanks, maar behalve de schoonmaakopeningen ziet het er niet niet veel eenvoudiger uit! Wat zou ik nodig hebben als eerste opvang, 40 liter?
Wat is een buffer, is dat die eerste kamer?
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
David86
Ja, je moet er op een of andere manier voor zorgen dat het water heel rustig door de skimmer gaat. Voor het gemak heb ik dat verzamelvat/deel/kamer even buffer genoemd.
Eenvoudiger was misschien meer een beleefde manier van beter zeggen. Door je water met "product" een aantal keer tegen een wandje omhoog te laten stromen scheid je "product" in dit geval vet beter af. de openingen onderin zijn dan weer om wat rust in de skimmer te houden, te vaak of wel te snel over het muurtje gaat de boel weer mengen.
Als je op de vloeistofhoogte een pijp maakt met sleuven er in die draaibaar is, zodat je de sleuven op waterniveau kan draaien. Hoef je het vet er niet uit te scheppen, het kan dan via de pijp een verzamelvat in.
als je wil zal ik eens een foto'tje proberen te maken van een industriële skimmer.
Groeten,
Eenvoudiger was misschien meer een beleefde manier van beter zeggen. Door je water met "product" een aantal keer tegen een wandje omhoog te laten stromen scheid je "product" in dit geval vet beter af. de openingen onderin zijn dan weer om wat rust in de skimmer te houden, te vaak of wel te snel over het muurtje gaat de boel weer mengen.
Als je op de vloeistofhoogte een pijp maakt met sleuven er in die draaibaar is, zodat je de sleuven op waterniveau kan draaien. Hoef je het vet er niet uit te scheppen, het kan dan via de pijp een verzamelvat in.
als je wil zal ik eens een foto'tje proberen te maken van een industriële skimmer.
Groeten,
Last edited by David86 on 24 Sep 2012, 17:12, edited 1 time in total.
..
-
ritsaert snijder
oke, dan kan de stankafsluiter er ook uit want dat doet de skimmer gelijk ook?
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
David86
de skimmers die ik ken zijn open van boven, als je hem gesloten houd zul je geen stankafsluiters/zwanenhalzen nogdig hebben, het aparaat zelf is natuurlijk een zwanenhals.
Groeten
Groeten
..
-
ritsaert snijder
Nog een laatste vraag, als ik dit in gesloten uitvoering maak met een 50 a 60 liter opvang in de keukenkast...gaat dat dan werken (af en toe los maken en schoonmaken)?
Ritsaert
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Jan.
We zaten met een soortgelijk probleem, te weinig afschot en een te lange leiding naar een pomput.
Als je vaak genoeg een verstopping moet laten verhelpen [door de gemeente] in het openbare riool, komt er vanzelf een pompput bij.
Ook zijn we gaan letten op het vet.
We gebruiken geen vet maar plantaardige olie die we op allerlei manieren hergebruiken totdat het opgelost is. Van olielampje tot smering van machines en anders gaat het de werkplaatskachel in.
Dit dus om ons riool schoon te houden.
Ook gebruiken we veel meer soda [vetoplossend] dan een doorsnee huishouden.
Ook spoelen we het koffiedik door de riolering. Schuurt lekker.
We wilden geen eigen tussenoplossing creëren voor andermans probleem, ook niet met subsidie.
Zelfvoorzienend leven is zelfbedruipend leven door eigen inzet zonder tegemoetkomeingen in welke vorm dan ook. Vinden wij.
Wie heeft er nog meer riool tips?
Als je vaak genoeg een verstopping moet laten verhelpen [door de gemeente] in het openbare riool, komt er vanzelf een pompput bij.
Ook zijn we gaan letten op het vet.
We gebruiken geen vet maar plantaardige olie die we op allerlei manieren hergebruiken totdat het opgelost is. Van olielampje tot smering van machines en anders gaat het de werkplaatskachel in.
Dit dus om ons riool schoon te houden.
Ook gebruiken we veel meer soda [vetoplossend] dan een doorsnee huishouden.
Ook spoelen we het koffiedik door de riolering. Schuurt lekker.
We wilden geen eigen tussenoplossing creëren voor andermans probleem, ook niet met subsidie.
Zelfvoorzienend leven is zelfbedruipend leven door eigen inzet zonder tegemoetkomeingen in welke vorm dan ook. Vinden wij.
Wie heeft er nog meer riool tips?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
-
David86
-
Jan.
Een beetje wel ja en stinken ook.
Maar gewoon voor de gein en om de kinderen iets te leren is het leuk.
Maar gewoon voor de gein en om de kinderen iets te leren is het leuk.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
-
David86
Af en toe een scheutje loog door de gootsteen kan ook wonderen doen, loog verzeept vet.
Op de langere termijn zal een skimmer een betere investering zijn. Ik ben erg benieuwd naar de "kwaliteit" vet die je van afvalwater af kan scheiden. Misschien is het nog wel bruikbaar ergens voor.
Op de langere termijn zal een skimmer een betere investering zijn. Ik ben erg benieuwd naar de "kwaliteit" vet die je van afvalwater af kan scheiden. Misschien is het nog wel bruikbaar ergens voor.
..
-
Jan.
Nog een vraag aan Rits.
Wat gebruiken jullie in de wasmachine?
Ennuh dat vet uit die afscheider halen, zal dat vaak moeten gebeuren en wat doe je ermee?
Wat gebruiken jullie in de wasmachine?
Ennuh dat vet uit die afscheider halen, zal dat vaak moeten gebeuren en wat doe je ermee?
-
ritsaert snijder
Jan,
het is mijn eigen rioolleiding, die van de gemeente is een persleiding,
Ritsaert
het is mijn eigen rioolleiding, die van de gemeente is een persleiding,
Ritsaert
groet!
Ritsaert
Ritsaert
-
Jan.
Hmm...
Nu ik eens teruglees
Kinkt best wel arrogant eigenlijk.
Tja we komen uit een geslacht met de leus:
Liever dood dan slaaf.
Nu ik eens teruglees
Kinkt best wel arrogant eigenlijk.
Tja we komen uit een geslacht met de leus:
Liever dood dan slaaf.
-
Dutch John
Een septic tank inbouwen helpt ook. Vet wordt afgebroken door de bacteriën. Alleen wat grijs, schraal water blijft over. Zit je tevens niet met een vetafvalprobleem. En bij rioleringuitval heb je voorzien in een langdurige eigen oplossing.
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-