konditie van bestaand gemetseld schoorsteenkanaal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

esser-m

konditie van bestaand gemetseld schoorsteenkanaal

Bericht door esser-m »

100_6006.JPG
Wie kan vertellen hoe een bestaande gemetselde schoorsteen er uit hoort te zien?
Graag wilden we in ons nieuw gekochte oude huisje (1957) onze houtkachel weer installeren. Hebben altijd op een dubbelwandige RVS schoorsteen gestookt, die schoorsteen is ook meeverhuisd, maar we hebben nu ook een bestaande, gemetselde schoorsteen ter beschikking.
We hebben zeer verschillende adviezen gelezen, bijv. over een evt. in te voeren flexibele pijp, die echter na plm. 6 jaar aangetast zou zijn door creosoot en dan vervangen dient te worden met veel troep tot gevolg; helemáál als je hem ook nog volstort hebt met isolatiekorrels. Men zei toen dat een rechtstreekse aansluiting op de bestaande schoorsteen te prefereren is. Maar hoe hoort die er uit te zien? We hebben hem open gemaakt en zien-na héél veel nestmateriaal- rood metselwerk met hier en daar grijs cement; wel heel schoon. Zie foto!
Wie weet meer? Alvast bedankt,
Monique
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
willem

Re: konditie van bestaand gemetseld schoorsteenkanaal

Bericht door willem »

Je zou zweren dat die schoorsteen nooit is gebruikt voor een kachel, (misschien als luchtkanaal) maar hij is wel erg ruw waar een hoop narigheid aan vast blijft zitten.
Wat is de maatvoering van deze schoorsteen - de maatvoering van de meegenomen dubbelwandige, zodat deze erin past.
Mijn mening en wat ik heb gedaan is; geen voorstander van flexcibele pijp, (komt narigheid van wat je zelf al schrijf en inscheuren van de flex.ringen met de jaren daar die dunner zijn) Ik heb in mijn bestaande schoorsteen enkelwandige rvs buis geplaatst ( meter stukken)die ik van te voren op de begane grond eerst inelkaar heb gezet, per verbinding 3-gaatjes geboord en gemerkt met een stift, (merkstrepen en nummeren) Toen het dak op en stuk voor stuk de rvs buis de schoorsteen in laten zakken, merkstrepen goed plaatsen en dan met popnagels vast zetten. Beneden in de kamer een stuk schoorsteen uit geboord en gehakt en met 2x45 (ook popnagelen) passend naar de kachel toe. Een groot voordeel van een gladde rvs pijp is dat er veeeeeel minder aan blijft hangen en makkelijker en sneller en veeeeeel schoner is. Boven de schoorsteen steekt er stukje uit van zo'n 20á25cm waar een chinees kapje opzit. Daar het een oud huis van '57 is zou ik het dek wel opnieuw aan smeren, oude goed schoon maken en met een reparatie mortel een nieuw laagje erop, wat schuin af laten lopen naar alle kanten.
Oja, de ringen van een flexpijp gaan natuurlijk vol zitten met aanslag die je er nooit uit krijg. Kijk ook even de voegen na voor het doorslaan met slagregen en je kan je muur(en) ook nog impregneren.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Volgens mij vallen de problemen wel mee met een flexibele pijp, van vervanging na 6 jaar heb ik nog nooit gehoord. Er blijf wel wat meer troep tussen de ringen zitten maar na een paar keer vegen wordt de binnenkant steeds gladder. Het is in iedere geval beter dan direct op het gemetseld kanaal aansluiten, waarbij je bijna bent verzekerd van condensvorming.
Het beste is natuurlijk de bestaande dubbelwandige pijp te hergebruiken, maar dat kan alleen als het gemetseld kanaal volledig recht is (geen knik) en de diameter past.

@ Willem: heb je op het dak dus de buizen stuk voor stuk gepopnageld en dan er in laten zakken? Dat lijkt mij best een gewicht na zo'n 4-5 buizen wat je dan nog vast moet houden. heb je daarvoor nog practische tips?
groet,
Erik
willem

Bericht door willem »

Erikvr schreef:@ Willem: heb je op het dak dus de buizen stuk voor stuk gepopnageld en dan er in laten zakken? Dat lijkt mij best een gewicht na zo'n 4-5 buizen wat je dan nog vast moet houden. heb je daarvoor nog practische tips?
Hoi Erik,
dat viel wel mee, heb de mazzel dat ik op de dakkapel kan staan.
Boven twee buizen gekoppeld en een dun houtje met brede tape 20-cm onder de kraag vast getape't, de twee meter in de bestaande laten zakken en het houtje rust op de gemetselde schoorsteen, pijp nr 3 erop zetten met een priem de geboorde gaatjes centreren - popnagelen - houtje en tape verwijderen, en laten zakken tot het volgende houtje rust, pijp nr. 4 erop enz. enz. Ik moest +/- 5.5 m hebben dus 6 pijpen gekoppeld en in de kamer de 2 x45gr + pastuk monteren en als laatste boven de pijp opmaat geslepen, +/- 20cm boven het bestaande, afgekit en een nieuwe deklaag erop met een reparatie-mortel.
Atlas

Bericht door Atlas »

Prachtige schoorsteen!!! en..... zeer goed foto!
en ook inderdaad....; hij lijkt niet gebruikt.
Maar bij nadere inspectie: de schoorsteen is wel erg ruim van doorgang. Uitgaande van de stenen lijkt hij wel 35 tot 40 cm vierkant. Klopt dat? Mocht dat zo zijn dan zou het zo geweest kunnen zijn dat als de schoorsteen goede trek heeft de rookgassen nauwelijks de wanden raken. Een dergelijke schoorsteen blijft altijd schoner. Alhoewel deze wel erg schoon is.

Wat ruwigheid betreft vindt ik dat heel erg meevallen; dat heb ik in schoorstenen vele malen erger gezien (met dikke klodders specie zoals in een spouwmuur eruit hangend.)
In deze schoorsteen is het teveel aan specie netjes "vlak"afgestreken
Ik zou zeggen: Probeer nog eens te achterhalen of en hoe de schoorsteen door vorige bewoners is gebruikt.
Check ook op rook-lekkage aan het begin en aan eind op het dak
Probeer ook de dikte van de steen en schoorsteen te achterhalen. Zie je ergens scheuren? Zie je zwarte vlekken ergens in de zolder(kamers).

Is Alles in orde bevonden? Ga dan voor het goedkoopste want dat lijkt mij in dit geval zelfs ook nog niet het slechtste. Domweg proberen dus.

Post je bevindingen nog eens.

Zelf stook ik ook met een stenen schoorsteen. Als voordeel zie ik hierbij ook nog dat de schoorsteen langer de warmte vasthoud en zodoende bij het aansteken van de kachel er meer trek aanwezig is. Ook als voordeel ondervind ik dat de overloop boven lekker warm blijft door die warme schoorsteen die er door loopt.

Atlas
deleted

Bericht door deleted »

Hangt er ook van af met welk toestel je gaat verwarmen.
De oude toestellen hebben allemaal hoge rookgastemperaturen en dan heb je geen last van condens.

Zet je op zo'n gemetselde schouw iets met hoog rendement en dus lage afgastemperaturen, dan krijg je al snel condens. Met doorslag naar het binnenpleisterwerk tot gevolg. Dat kan ,zelfs vertrekkende van een prima schoorsteen, binnen een paar maanden het geval zijn.

G
willem

Bericht door willem »

Wel rekening mee houden dat hun kachel en rookgasafvoer op elkaar min of meer zijn afgestemd, diam. en lengte. Zou deze bestaand gemetselde "te groot" zijn, is er veels te kort trek + te veel afkoeling = veel aanslag.
Jan.

Bericht door Jan. »

Lijkt me een goed kanaal.
Een van de beter zelfs.
Hoe oud is tie?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

willem schreef:
Erikvr schreef:@ Willem: heb je op het dak dus de buizen stuk voor stuk gepopnageld en dan er in laten zakken? Dat lijkt mij best een gewicht na zo'n 4-5 buizen wat je dan nog vast moet houden. heb je daarvoor nog practische tips?
Hoi Erik,
dat viel wel mee, heb de mazzel dat ik op de dakkapel kan staan.
Boven twee buizen gekoppeld en een dun houtje met brede tape 20-cm onder de kraag vast getape't, de twee meter in de bestaande laten zakken en het houtje rust op de gemetselde schoorsteen, pijp nr 3 erop zetten met een priem de geboorde gaatjes centreren - popnagelen - houtje en tape verwijderen, en laten zakken tot het volgende houtje rust, pijp nr. 4 erop enz. enz. Ik moest +/- 5.5 m hebben dus 6 pijpen gekoppeld en in de kamer de 2 x45gr + pastuk monteren en als laatste boven de pijp opmaat geslepen, +/- 20cm boven het bestaande, afgekit en een nieuwe deklaag erop met een reparatie-mortel.
Een slimme manier inderdaad. Alleen hoe voorkom je dat door uitzetten van de pijp (vooral in de lengte) de bovenplaat kapot gaat?
groet,
Erik
esser-m

Bericht door esser-m »

Dank voor al jullie tips en suggesties!

Het huis is als gezegd uit 1957 en had een gaskachel. De stenen schoorsteen heeft een binnen-afmeting van ca. 22x22 cm.; de mee verhuisde dubbelwandige pijp heeft ook een diameter van 22 cm.
Zou er dus wellicht in kunnen; althans tot de knik op zolder. Daar moet ie wellicht recht omhoog door het dak met de vorige stalen schoorsteenpijp.
We zetten er onze Barbas Rosollo kachel op en er wordt behoorlijk mee gestookt; eiken maar ook hardhout; dus heet! We hebben de ervaring dat de stalen pijp inderdaad altijd heel schoon blijft; terwijl we in het seizoen vrijwel dagelijks stoken.

Groet, Monique
Jan.

Bericht door Jan. »

Jullie moeten het natuurlijk helemaal zelf weten maar als daar een gaskachel onder gestookt is zonder een binnenpijp zou ik zelf de houtkachel er zo onder zetten.
Zoals je zegt zat er nestmateriaal in, dan ga ik er vanuit dat het kanaal wel weer droog is.
Omdat bij gasstook namelijk vocht vrijkomt.
Zonder binnenpijp stoken heeft als voordeel dat de schoorsteen warmte accumuleert aan de omgeving en de grove stoffen blijven er in zitten. Deze komen niet in de lucht maar worden er uitgehaald tijdens de jaarlijkse veegbeurt. Deze stoffen kun je, als je alleen hout stookt, weer in de tuin gebruiken.
Wanneer je niet dagelijks stookt kan het gebeuren dat de schoorsteen niet goed trekt als de temperatuur nog laag is. Kan, hoeft niet, al zul je daar met een binnenpijp met de noodzakelijk kleinere diameter waarschijnlijk minder last van hebben.

Hoe ver steekt de schoorsteen boven het dak? Loopt hij door de nok? Is de omgeving vrij van hoge obstakels? Rieten dak?
De ene situatie is de andere niet.
Ik zou zeggen probeer gewoon wat uit.

Eens vond ik goede informatie over schoorstenen op een brandweersite, ik zal die eens weer opzoeken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
willem

Bericht door willem »

willem schreef:Wel rekening mee houden dat hun kachel en rookgasafvoer op elkaar min of meer zijn afgestemd, diam. en lengte. Zou deze bestaand gemetselde "te groot" zijn, is er veels te kort trek + te veel afkoeling = veel aanslag.
Kijk Jan, hier gaan we dan, gemetselde is 220x220 de rvs geisoleerde is 220 min de isolatie = 170 binnenwerks. De oppervlakte van de bestaande (220x220) is vele malen groter dan de opp. van rond 170. Als de lengte van de schoorsteen van hun voormalig huis en van hun nieuwe (oude) huis ongeveer gelijk is ( we kijken niet op een meter verschil) dan gaat er iets niet goed komen, en dat is de trek, en zeker als het mistig - windstil - weinig tot matige wind.
Jan.

Bericht door Jan. »

@ willem

Begrijp even niet waarom je een geisoleerde - isoduct oid?- schoorsteenpijp sloopt.

Langere tijd terug heb ik zelf een 4 tal jaren in een noodwoning gewoond, een houten challet.
Deze verwarmden we met een houtkachel, via een isoduct pijp vertikaal door de houten wand, ongeveer 1,5 m lang naar een zelf gemetselde enkelwandige schoorsteen van ongeveer 1 x 1 m in het vierkant, 5 x 5 stenen.
Deze schoorsteen stak ongeveer een halve meter boven het challet uit.
De schoorsteen was afgedekt met een betonplaat met daarin een stalen pijp met een doorsnede van 150 mm. en een hoogte van 80 cm. Deze stak ongeveer 15 cm door de betonplaat. Totaal vanaf het maaiveld ongeveer 3.20 m hoog.
E.e.a in overleg met de verzekeraar en brandweer [en mijn vrouw] :D
Nadat we verhuisden hebben nog meerdere gezinnen hier gewoond, ook mensen die eerst totaal onbekend waren met houtstook, zomer en winter.

Deze schoorsteen trok altijd.
Zelfs bij de eerste stook in de koude winters. Wel moet ik erbij zeggen dat we de winteravonden wanneer het vroor, voor we naar bed gingen een briket in de kachel legden, die de volgende morgen meestal nog gloeide.
Daarom zeg ik ook de ene situatie is de andere niet

En, de schoorsteen staat nog, we gebruiken hem nu voor de buitenkachel / kookplaat, is nog nooit geveegd. Hoefde niet volgens de schoorsteenveger. Wel geven we soms een paar tikken met een eind hout tegen de stalen buis.

Toevallig ben ik er vorige week nog bovenop geweest, omdat de kinderen de schoorsteen als klimtoren gebruikten, daarbij even in de pijp gevoeld en deze was vrij schoon van binnen.
Atlas

Bericht door Atlas »

Esser-M en anderen,

We weten; trek in een schoorsteen is afhankelijk van lengte en doorsnede hiervan.
Kortweg kan met er van uitgaan dat hoe lager/korter de schoorsteen is des te groter de doorsnede moet zijn. Andersom natuurlijk ook; lange schoorsteen? dan wordtie automatisch ook dunner.

De vraag rondom de doorsnede is beantwoord; 22x 22 cm. (trouwens,...dat is nou net geen doorsnede om er een pijp van rond 22cm in te plaatsen, dat wordt prutsen en pielen!).

Over doorsnede in relatie met delengte en de uiteindelijke trek; Zie ook de eerdere toppick hierover:http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 97&p=17873
En de ge-uploude grafiekjes van Michel:
http://www.ecologieforum.eu/download/fi ... &mode=view

En dan ook nog dit Belgische Pdf-je met veel info over schoorstenen met al zijn nevenfacetten en een duidelijke tabel:
http://www.brafco.be/CO/schouw.pdf

Blijft de vraag: hoe lang/hoog is die -van binnen prachtig uitgevoerde-schoorsteen nu eigenlijk?

Atlas
willem

Bericht door willem »

Ik ben vanavond gaan zoeken op google en heb onderstaande opdracht ingetypt:
"te groot rookkanaal voor houtkachel" , conclusie; de bestaand gemetselde niet gebruiken maar wel voor doorvoering van de juiste pijp.
Plaats reactie