je houd van hem of je haat hem , ik hou er wel van een ananasje overleefd zelden langer dan een dag bij ons thuis
de ananas is een apart ding , hij heeft wel een klokhuis maar zijn zaden zitten in zijn huid hij prikt een beetje onbestendig in de mond als je er teveel van eet en hij schijnt nog wat te doen met je libido ook
ananas is duur in de aanschaf, omdat ik een krentenkakker ben ben ik daar niet zo blij mee , daarom ben ik begin dit voorjaar gaan experimenteren met het kweken van ananas.
ananas is uit zaad net zo goed te kweken als een sinaasappel (een groot drama dus) ananas word per stek vermeerderd en ananas stekken die kom je niet vaak tegen toch ?
of wel ? de ananas draagt zijn eigen stek als een deftig hoedje op zn lelijke geel bruine harses.
deze stek is dus in elke supermarkt verkrijgbaar en de eerste vrucht krijg je er gratis bij
hoe maken we van dit rare onbestendige hoedje nou een nieuwe ananas?
we nemen de ananas in een hand en pakken zijn kruin met de andere hand stevig vast nu draaien we de kruin van de ananas af zoals je een schroef of bout uit een werkstuk draait het is de bedoeling zo WEINIG mogelijk vruchtvlees mee te nemen , dit gaat rotten heb ik geleerd in mijn micro experiment
nu worden de eerste 4 a etages bladeren met beleid van de kruin gepeld, achter deze blaadjes zitten kleine witbruine bolletjes dit zijn wortelbeginselen
dit afgekloven hoedje gaat nu 2 tot 4 weken marineren in leiding/regenwater
de stekken die het beste te vermeerderen zijn, zijn van de vruchten die eigenlijk niet de lekkerste zijn. De helgroene kronen slaan fantastisch aan. De ananas met een felgroene hoed is echter vaak niet echt door en door rijp. Maarja men moet wat doen voor een gratis stek
de planten hebben 2 jaar nodig om te groeien volgend jaar heb ik voor jullie een foto van de ananas in bloei en hopelijk mijn eigen vruchten , ze groeien in ieder geval fantastisch in de kas
leuk experiment om met de kinderen te doen of om jezelf kennis te laten nemen met de zwaar overtrokken "kunst van het stekken"
wilgen thee of chemisch stekpoeder kan gebruikt worden het is echter niet nodig als je een groene pet weet te bemachtigen