Hout klover maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nick123456

Hout klover maken

Bericht door nick123456 »

Hallo,

Ik ben Nick. Ik zit al een poosje rond te kijken op dit forum. Ik ben van plan om zelf een kloofmachine te maken. (leuk zomer project) Ik heb wel verstand van techniek maar de pneumatiek is mij redelijk nieuw. Na enig rond neuzen ben ik iets wijzer geworden. Maar nu is mijn vraag wat heb ik precies nodig. Ik zat zelf de te denken aan

Een 380v elektromotor
een 3/2 ventiel handbediend
Een cilinder van minimaal 40 cm
en uiteraard ijzer voor het frame en geleidewerk

Nauw zal een hydroliek unit een goed oplossing zijn ( denk ik ). Zouden jullie mij uitleg willen geven over het aansluiten en de benodigdheden voor het aansluiten van de hydroliek unit aan een 3/2 ventiel en aan de cilinder

Alvast bedankt
tiho

Re: Hout klover maken

Bericht door tiho »

Om de hydrauliekunit te koppelen aan je bedieningsventiel heb je welgeteld twee slangen nodig een persslang van de pers van de pomp naar de p aansluiting op het ventiel. En een retourslang van de r aansluiting op het blok naar de tank aansluiting op de unit. Dat kan een nippel op de tank zijn of netter een nippel op het retourfilter als deze erop zit. Persslang is in de regel een maatje dunner dan de retour en afhanklijk van het aantal liters. Dit zal niet veel zijn dus bv 3/8 pers 2 staalinlagen en retour 1/2 '' 2 staalinlagen.

Dan sluit je de twee functies weer met bv 5/16 of ook 3/8 aan op de twee kanten van de cilinder. Weer twee slangen dus.

Overal waar je de slangen aan moet sluiten zitten waarschijnlijk schroefdraadgaten in bsp of metrisch fijndraad. Vaker de eerste. Daarin moet je nog een nippel draaien waarop een slangkoppeling gemonteerd kan. Goedkoopst is alles in bsp te houden denk ik. Dus als de retour een 1/2 is draai je daar een nippel in die aan beide een halve is ook. Aan de slang laat je dan weer een halve duim opschroefnippel persen desgewenst recht 45 graden of haaks.

Tenzij je het ventielblok weer met een luchtbedient ventiel aan gaat sturen komt er overigens weinig pneumatiek bij kijken.
JantjeV8

Re: Hout klover maken

Bericht door JantjeV8 »

Wat ga je met een 3/2 ventiel doen? Heb je een veerretour gestuurde cilinder? Dan kun je de aanvoerslang ook als retourslang gebruiken.
Beter is om een 3(standen)/4(aansluitingen) ventiel toe te passen, aanvoer en retour apart van elkaar, en een dubbelwerkende cilinder.

Dan noem je nog het begrip: pneumatiek. SYstematisch heeft dat veel weg van hydrauliek, echter op basis van perslucht gestuurde systemen noem je pneumatiek, luchtdruk dus.

Lees je ook maar eens in in wat andere topics hierzo.
Plaats reactie