Water blijft stromen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dulve montage

Water blijft stromen

Bericht door dulve montage »

Ik heb een hout cv kachel. Dit is een Attack DP 42 KW. Ik heb hem vandaag maar weer aangestoken omdat wij t wel erg koud vonden in huis. Nou hout erin, aangestoken en branden maar. Na een uur kachel te warm.Vrouw gestozuigt en per ongeluk knop van kachel aangeraakt waardoor hij uit is gevallen dus resultaat een te warme kachel omdat hij vol met hout zat. Nou ik rennen na kachel en kijken wat ermee was en al snel gevonden. Weer aangezet maar vetilator deed het niet dus ik zoeken en bleek de beveiliging erop zijn gesprongen. Knop ingedrukt dus dat was verholpen maar nu blijft hij er warm water aan het uitgooien en koud aan het bijvullen.De druk meter staat overigens netjes in het groene gedeelte. Ik hoop dat iemand hier een verklaring voor heeft of een goede oplossing. Of kan je de kachel ergens resetten ofzo.Grt
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: Water blijft stromen

Bericht door nck »

Waarschijnlijk is je kook- / oververhittingsbeveiliging aangesproken die het noodkoel circuit van koud water voorziet.
Een aantal mogelijkheden:

Wanneer alles normaal werkt is er op het ventiel in de waterleiding een knop waarop je de klep kunt resetten.
Werkt dit niet en draait de ketel normaal dan kun je eventueel de voeler uit de dompelbuis van de ketel halen, zodat deze verder terugkoelt.
Daarna is de klep wel te resetten.
denk erom de voeler terug te plaatsen!

Lukt dit niet is je enige mogelijkheid om de ketel in zijn geheel af te laten koelen om zo de klep te resetten.

Sommige ketels hebben ook nog een harde reset welke enkel onder de 70 graden te bedienen is.
Bij deze ketels rest je niets anders dan af te wachten tot de ketelpomp de nodige warmte afgevoerd heeft.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad wat NCK schrijft.
Maar dat resetten doet die veiligheidsklep vanzelf, in elk geval de klep die bij de Attack meegeleverd wordt werkt gewoon met een parafine gevulde voeler. Zodra die weer wat afkoelt sluit hij de leidng gewoon weer af.

Heb het zelf ook wel eens. Steek je de kachel aan, en vergeet je om 5 minuten later de deur te sluiten en de kachelthemostaat omhoog te draaien. De kachelventilator schakelt pas weer in zodra de kachel wat terug gekoeld is. Duurt een paar minuten.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Waarschijnlijk is de Attack niet goed afgesteld.
De luchtklep moet bij 90 graden C gewoon helemaal dicht zitten(er blijft dan een spleet open voor minimale verbranding).
Als die luchtklep te ver open blijft, krijgt je kachel bij oververhitting nog steeds teveel lucht. Dan blijf de noodkoeling dus wel even open staan.
Een "gewone' noodkoeling kan gerust 20 minuten duren. (Nadat je de stroom weer hebt ingeschakeld.)

Ik heb ook niets gelezen over het verloop van de kacheltemperatuur zolang het water stroomt.
Wanneer deze boven de 95 graden C blijft, en je gaat dan toch de voeler van de noodkoeling demonteren dan blijf ik even uit de buurt..... :fff
Je kunt daar bij een Attack nl. niets aan resetten.

Als je systeem juist gedimensioneerd en afgesteld is, dan zal je noodkoeling tenslotte de kachel weer op normale bedrijfstemperaturen brengen.
Lukt dat niet, dan moet je eerst je ketel goed afstellen, voordat je weer gaat stoken.
Even de handleiding downloaden en lezen.

Albert
Change, before you have to.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Albert van WdJ schreef:Wanneer deze boven de 95 graden C blijft, en je gaat dan toch de voeler van de noodkoeling demonteren dan blijf ik even uit de buurt..... :fff
Lezen Albert.
Ik heb gezegd bij een normaal werkende ketel.
En niet bij een ketel die 95 graden watertemperatuur heeft. Dit is niet normaal, die staat in storing of beveiliging.

Het kan soms gebeuren dat wanneer de ketel weer op bedrijfstemperatuur is de veiligheidsklep toch water blijft geven.
Bij mij is dit 1 keer gebeurt na een noodkoeling. Ondanks dat de ketel weer normaal functioneerde bij een temperatuur van rond de 80 graden bleef de klep enigszins water geven.
Wanneer je in een dergelijk geval de voeler een poosje uit de dompelbuis haalt koelt ie terug naar omgevingstemperatuur wat ruim voldoende is om de klep te sluiten.
Vandaar mijn opmerking. En zeer zeker niet het advies om bij 95 graden de voeler te lichten.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Dulve,

Vrouw de schuld geven?
Die van mij maakt het nog veel gekker.
Kom ik thuis ligt het stucwerk van de muur achter de kachel.
Zegt ze, ja ik was aan het koken en ik heb niet opgelet. :lol:

Vrouwen die kunne we wel gebruiken hier op het forum.
We kunnen ze alles leren, van de hoed tot de rand. :mrgreen:
Verwijderd
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb goed gelezen!
Er wordt nergens aangegeven dat de ketel terug op bedrijftemperatuur kwam.
Alleen dat de ketel warm water eruit blijft gooien.

Was een beetje bang dat Dulve hetzelfde las wat ik als eerste dacht.
Want niet iedereen weet hoe je een vaste brandstofketel in zo'n geval logisch moet behandelen.

In de adviezen had bij moeten staan: Wacht eerst tot de ketel volledig is afgekoeld.

Albert
Change, before you have to.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Albert,
Want niet iedereen weet hoe je een vaste brandstofketel in zo'n geval logisch moet behandelen.
Laat staan een vrouw die aan het stofzuigen is......
In de adviezen had bij moeten staan: Wacht eerst tot de ketel volledig is afgekoeld.
bij 90 graden is het nog niet zo spannend. De enkele veiligheid werkt vanaf ca 90 graden, de dubbele veiligheid werkt vanaf ca 180 graden. :mrgreen:
En waarom heeft een stoomketel 2 identieke peilglazen?
2e Veiligheid 3 bar is te hoog gegrepen over de gehele linie.
Open systeem sluit dit uit. CP has change the rules. :mrgreen:
Verwijderd
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Albert van WdJ schreef:In de adviezen had bij moeten staan: Wacht eerst tot de ketel volledig is afgekoeld.
Zo kun je het ook zien. Akkoord.
Albert van WdJ schreef:Was een beetje bang dat Dulve hetzelfde las wat ik als eerste dacht.
Zorgvuldigheid boven alles, maar het is echt verrekte lang geleden dat ik een boekje van Anna Maria Geertruida Schmidt heb gelezen realiseer ik me nu.

Jan
peer

Bericht door peer »

Ik heb mijn (ex) dakon al over de 100 graden gehad.
Gebeurd echt niks, ja de noodkoeling werkt goed. En af en toe wat geborrel
Om een of andere reden pompte er geen water meer rond (lucht denk ik in de leiding)
In de dakon zit geen luchtklep, alleen de ventilator gaat uit, Maar dat is al bij iets meer dan 85graden.
En hij blijft lang rond de 100 graden

Niet echt een fijne ervaring, gezien alle verhalen (en ja een systeem onder druk)
Plaats reactie