Verwijderen mazouttank binnen welke termijn?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cotweeneutraal

Verwijderen mazouttank binnen welke termijn?

Bericht door cotweeneutraal »

Hallo

Zoals de titel zegt binnen welke termijn na het buiten gebruik stellen moet deze gesaneerd worden?

Is er ook een automatische controle indien je een nieuwe cv plaatst op bvb hout met renovatiepremie of je je tank hebt laten neutraliseren?

Bedankt!
Laatst gewijzigd door kockie op 15 mei 2012, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix
Albert van WdJ

Re: Verwijderen mazouttank binnen welke termijn?

Bericht door Albert van WdJ »

Ligt die tank in Nederland of België?

Ik weet dat je in Nederland moet aantonen dat je tank volgens de regels is gesaneerd of verwijderd.
Wanneer verwijderen? Ondergrondse tanks moet elke 15 jaar worden vrij-gegraven om hun staat te bezien. Daarom zie je regelmatig complete tankstations overhoop liggen. Dus ligt die tank er langer dan 15 jaar, zou ik deze zeker eruit halen.
Het veiligste is gewoon die tank eruit te laten trekken (door een bedrijf dat hiermee ervaring heeft), de gemeente/milieudienst te informeren wanneer dat gebeurt en hun aanwijzingen op te volgen.

'Nadeel' hiervan is dat je in een mogelijke grondsanering terecht komt, mocht de tank gelekt hebben.
In kleigrond hoeft dat geen groot probleem te zijn. Olie dringt daar meestal niet ver in door. Wat anders is het met andere grondsoorten.

Maar volgens mij kan niemand je zomaar verplichten een tank te saneren. Gevaar bestaat alleen dat restanten een keer gaan lekken, doordat de tank tenslotte doorroest. Daarom heeft de overheid in het verleden regelmatig acties georganiseerd om oude tanks te verwijderen of af te vullen.
In een streek waar nog volop olie wordt gestookt kan je misschien de lokale overheid zover krijgen om tot collectieve tanksanering over te gaan.

Albert
Change, before you have to.
cotweeneutraal

Dag albert

Bedankt voor het duidelijke antwoord. De tank ligt in belgiee. Ik weet niet of dat veel verandert aan je verhaal?
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Waarschijnlijk zijn de regels hierover in België wat anders dan in Nederland.
Maar het gaat dan meestal over het aantal jaren dat iets moet worden bekeken en/of gecontroleerd.

In principe is het uiteindelijke doel hetzelfde: Voorkomen dat er bodemverontreiniging ontstaat door een lekkende tank.
In Nederland weet de lokale overheid meestal niet exact waar en bij wie er tanks in de grond liggen.
Soms was een oliehandelaar behulpzaam om zijn lijst met klanten bekend te maken. Maar dat is door sommige particulieren als ongewenst ervaren.
Dus werden tanks gesaneerd die op vrijwillige basis waren aangemeld.
Iemand die wist dat zijn tank lek was, en bang was voor een grote bodemsanering hield zich wel eens stil. Dat is dom, want een olieverontreiniging gaat niet vanzelf weg.

Kleine tanks (3000-5000 l) die minder dan 25 jaar liggen zijn niet vaak lek. Is dat wel het geval dan gaat het meestal om een puntverontreiniging van een paar 100 liter grond. Maar ik heb ook gevallen gezien van een lekke tank in kleigrond, waarbij je na weggraven van 10 cm kleigrond al helemaal geen olie meer bemerkte.

Het mooiste is wanneer je met meerdere mensen tegelijk tanks kunt laten weghalen/afvullen. Drukt behoorlijk de kosten.

En via grondboring is een olieverontreiniging snel te achterhalen. Een handje opgeboord materiaal in een emmer water geeft direct weer of er olie in de grond zit.

Niets aan je tank doen is sowieso onverstandig. Vroeg of laat breek je dat op.
Nu kan de tank nog lekvrij zijn, maar dat houdt een keer op. (En het is ook vrij lastig om zelf alle resten olie eruit te krijgen.)

Albert
Change, before you have to.
Tim

Bericht door Tim »

Co2,

En laat je niet verleiden kosten te besparen met het vullen van de tank met zand, mocht dit in België een optie zijn.

Eruit = eraf.

Tim
cotweeneutraal

ok, dan zie ik wel, kan het dus indien nodig even uitstellen!
Plaats reactie