Kamperen en koken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Deurdranger

Kamperen en koken

Bericht door Deurdranger »

Hey Hoi, Ik ben een nieuwe gebruiker. Intressant waar jullie allemaal mee bezig zijn, geen tijd nog om alles te lezen, maar wat is jullie doel? Ik ben zelf bezig met een kooktoestelletje voor in mijn rugzak. Mijn doel: Een kleine oerdegelijke brander die met weinig hout een zo hoog mogelijk rendement heeft. mijn brandertje wordt 750 tot 900 graden heet. Ik vraag mij af of ik dt nog kan verhogen door kurk of een keramische deken toe te voegen voor isolatie. Ik gebruik nu steenwol, maar dan blijft de brander na gebruik nog erg warm en eigelijk wil ik hem ook tijdens het koken op kunnen pakken. Verder klinkt het het gebruik van houtgas ook intresant. Ik probeer even een foto toe te voegen. 2 liter water in 10 min. aan de kook.

Afbeelding
Afbeelding

De pan rust dus op de 3 schroeven die nog 5mm ruimte bieden (na opstarten) geen rook!
O, ja. de schroeven kun je evt. nog bijstellen voor goeie trek.
Onderin de buitenwand zitten nog drie gaten voor aanvoer van zuurstof naar de bodem, waar de kooltjes vallen.
Laatst gewijzigd door Deurdranger op 13 mar 2012, 12:34, 3 keer totaal gewijzigd.
OBL-Rien
Contacteer:

Re: Rocket stove ontwikkeling

Bericht door OBL-Rien »

Wat denk je van dit soort design?

http://www.woodgasstove.co.uk/
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Deurdranger

Ja, intressant filmpje. Ik kende het princiepe al. Het is comercïeel gezien denk ik een prima brandertje. Niet zo leuk als een eigengemaakt brandertje natuurlijk. Ik ben benieuwd naar de temperatuur binnenin. Maakte dat brandertje nu meer herry dan dat snelle stroompje? :mrgreen: Het is in ieder geval geen Frank-proof brandertje. Ik krijg alles met draadjes enzo kapot. Bovendien ben ik niet zo'n voorstander van baterijen. En waar is het stookgat? Moet je hier iedere keer die gloeiend hete pot of pan van het vuur halen of moet ik mijn hout zo aanpassen dat het net onder de pan door past. En hoe brand het apparaat in de winter in zweden ofzo. In Sardinië kan ik ook binnen 5 min 1 liter water laten koken.
Zorgt die ventilator niet voor meer hout verbranding in korte tijd? Ik wil juist zuinig zijn met mijn hout. Ik vind het een leuk ding, maar het mag van mij wel iets meer door ontwikkeld worden. Rekeninghoudend met milieu omstandigheden en gebruiksvriendelijk enzo. Dit brandertje is uitgevonden voor vrouwen en kinderen in ontwikkelingslanden als ik het goed heb. Was ook iets met batterij weer opladen voor een radiootje?
Ik ben heel erg benieuwd naar keramische deken en keramisch papier geImpregneerd met waterglas. Dat zag ik ergens ander op het forum. Kan ik zonder batterijen met alleen maar materiaal uit de natuur zo energiezuinigmogelijk en lichtgewicht koken. En Frank-proof is natuurlijk ook belangrijk. er mogen wel fragile delen aan zitten, maar ik moet die wel kunnen beschermen tegen vervoer in een rugzak die ik van een helleing af kan gooien ofzo. 8)
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

@Deurdranger,

Welkom op het forum.
Jouw apparaat heeft alles te maken met koken en kamperen, en daar gaat het onderwerp van deze draad niet over. Om verhusseling van onderwerpen te voorkomen, zou je zo vriendelijk willen zijn om gewoon een nieuw onderwerp te beginnen?
Onder de titel "Koken en kamperen" bijvoorbeeld?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Kamperen en koken

Bericht door kockie »

Bij deze Peter!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Bedankt Kockie, dat is snel geregeld.

@Deurdranger,
Dat apparaat van jou heeft nog het meest weg van een rocket stove voor kookdoeleinden, op dit forum in de wandeling wocket genoemd.
Jouw stove heeft echter een paar aspecten die beter kunnen. Zoals de horizontale en verticale buis dezelfde doorsnede, dikkere isolatie en een plaatje in de horizontale buis waar het hout op ligt zodat er ook lucht onderdoor kan. Die wocket bestaat al aardig lang, en alles wat maar te proberen valt is al uitgevonden. Dus ik denk dat op het gebied van brandstof verbruik die van jou nog wel beter kan.
Zie deze tekening:

Om het ding lichter en kleiner te maken zou je het ook kunnen zoeken in de houtvergasser van dr. Tom Reed, al of niet met ventilator zoals in het filmpje. Met Google valt daar ook een hoop over te vinden op internet. Je vindt dat het wat jou betreft wat meer door ontwikkeld mag worden. Dat is gemakkelijk gezegd en dat is dan ook al van 1986 tot 2000 gedaan. Het gaat bij dat ding ook niet om hoe snel je water aan de kook krijgt maar hoeveel brandstof je daarvoor gebruikt. En dat is veel minder dan je zou denken.

Edit:
Waar heb jij de 900 graden die je noemt mee gemeten?
En oh ja, die drie hapjes uit de rand van je kooktoestel moeten bij elkaar dezelfde doorsnede als de toevoer hebben, anders gaat het ding staan smoren.
groeten, Peter
Deurdranger

okee, wederom intressant. Ik vind het leuk om over mijn brandertje te praten. Je geeft echter geen antwoord op mijn vraag over jullie activiteiten.
Maar goed, de temperatuur heb ik gemeten met een oude pyrometer uit een kerncentrale. Gemeten in de bocht/kern.
Laatst gewijzigd door Deurdranger op 13 mar 2012, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Deurdranger schreef:Ik vind het leuk om over mijn brandertje te praten. Je geeft echter geen antwoord op mijn vraag over jullie activiteiten.
Voor mij persoonlijk: het doel is/was om de verbranding van hout zo ver te optimaliseren dat de vervuiling zo gering mogelijk wordt en het (verbrandings) rendement zo groot mogelijk. Daar heb ik ook meetapparatuur voor die allerlei mankementen aan het licht brengt.

Wat het doel van anderen op dit forum is weet ik niet.
groeten, Peter
Deurdranger

Ok, dan hebben we wel een heel groot raakvlak. Alleen ben jij meer met wetenschappelijke bezig en gebruik ik deze wetenschappen weer in de praktijk om mijn brandertje te optimaliseren. Als ik het dan goed begrijp gebruik je de brander verder nergens voor en is het alleen een intressante hobby?
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Hmmm... De ervaring die ik opdoe met experimenteren gebruik ik zelf ook om kachels beter te laten presteren. En dan vervolgens weer te meten of het gewenste resultaat ook bereikt wordt. Eigenlijk vind ik het twijfelachtig of het optimaliseren van een brander zonder meet apparatuur wel ergens op slaat.

Ik doe wel degelijk wat met de resultaten die ik bereik, ik publiceer ze bijvoorbeeld op dit forum. En af en toe komt er iemand langs die een ontwerp van mij wil gaan bouwen. Een enkele keer zelfs op commerciele basis.
groeten, Peter
Deurdranger

goed, laten we die discussie dan maar staken en gewoon van elkaars bevindingen profiteren. Ik neem in ieder geval jou goed raad over openingen en een plateautje zeker mee in mijn mijn volgende ontwerp. Mijn oude ontwerp voldoet trouwens ruim voldoende, maar ik probeer het uiterste er uit te halen.
Plaats reactie