Drooghok brandhout... basisidee?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rom

Drooghok brandhout... basisidee?

Bericht door rom »

Hey allen,
Heb plaats genoeg om in tuin hok te maken om hout te drogen/te stapelen, maar weet echt niet goed hoe te beginnen.
Ik vermoed dat het 'idee' volgende regels moet volgen:
- uiteraard beschermd tegen water
- veel ventilatie
- hout niet op grond zetten, maar vb op paletten (voor betere ventilatie, tegen verrotting...)
- hout niet rechtstreeks afdekken met zeil (anders verstik je het)
- ....

Maar:
- hoe ventileren? gewoon ventilatiegaten of -roosters aan weerszijden van het hok? op welke hoogte? hoeveel gaten?
- haalt het iets uit om er 'een serre' van te maken? Regelmatig zie je op 2dehandssites advertenties voor gratis dubbel glas. Haalt het iets uit om daar een constructie mee in mekaar te steken?
Want als je zo veel gaat ventileren, dan gaat je warmte langs daar toch verloren, of zie ik dat verkeerd?
- maakt het een verschil hoe de zon invalt op het hout? (vb lange kant van houtblokken richting zuiden leggen?)
- welke materialen gebruiken voor de wanden/dak?
- ....
bertocello

Re: Drooghok brandhout... basisidee?

Bericht door bertocello »

Kijk hier eens...http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=720

greetz Bertocello.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Warmte en temperatuur doen er nog niet eens zo veel toe. De wind moet er door, da's alles.

Met de afgelopen vorst droogt het hout ook. Hout wat op de koppen toch nog nat geregend is, leg je een paar dagen voor dat je stookt even wat verderop in je houthok en het is zo droog.
rom

Bericht door rom »

Bertocello: had heel die thread (en de rest van het forum) al eens doorploegd, maar vind geen antwoord op mijn vragen.

jantjeV8: dus 'serre-effect' is niet nuttig? En hoe laat je ventileren? gewoon 1 (of 2) kant(en) gewoon geen muur?
Als je vb de voorkant volledig open laat, moet er dan nog extra ventilatie opzij en/of achteraan voorzien worden?
gerard

Bericht door gerard »

@rom,

Je hebt zelf de belangrijkste punten al op een rijtje gezet.
Zorg dat het hout een afdak heeft waar de lucht vrij onderdoor kan. Dus beslist geen zeiltje of landbouwplastic rechtstreeks op de stapel. Als je dat namelijk wel doet, dan zal het vrijkomende vocht tegen het plastic condenseren en weer naar beneden druppelen. Gevolg: de bovenlaag wordt nat en kan gaan schimmelen.
Om ongeveer dezelfde reden moet de houtstapel liefst ook vrij van de ondergrond komen te staan, bv. op de door jou genoemde pallets. Veel mensen vergissen zich in de hoeveelheid vocht die uit de grond kan optrekken in de houtstapel. Zorg wel dat het stevige pallets zijn. Een slappe basis kan ervoor zorgen dat je hele stapel verzakt en naar voren komt lazeren….
Als je de keus hebt, is het volledig vrij staan van de houtstapel natuurlijk het best. De wind (zoals JantjeV8 al opmerkte) is de belangrijkste factor om hout te drogen. Wind kan er bij een vrijstaande stapel dus altijd onbelemmerd van alle kanten door. Wil je een vaste opstelling maken, dan kun je voor de achter- en zijkanten evt. gebruik maken van stevige betonstaalmatten. Meer windbelemmering, maar toch nog redelijk open heb je bij gebruik van tuinschermen. Staalmatten zijn ook heel goed te gebruiken om je houtstapel in compartimenten te verdelen. Met zo’n verdeling kun je hout van verschillende jaargang, soort of vochtigheid makkelijk gescheiden houden. Als het kan, plaats dan de stapel met de lange zijde op de meest heersende windrichting.
Kies je voor het plaatsen van de stapel met één kant naar bv. een muur? Zorg dan dat je bij het stapelen altijd een luchtruimte vrij laat tussen muur en hout. Dit doe je door je stapel op een afstand van bv. 10 cm. van de muur te stapelen. Om de paar lagen steek je tijdens het stapelen af en toe een stuk hout iets verder tegen de muur, en stapel je daarna weer op afstand omhoog. Deze “afstandhouders” zorgen ervoor dat de hele rij niet achterover kiepert en zorgen er tevens voor dat de wind/lucht die door de stapel komt er ook weer makkelijk uit kan.
Als je een diep houthok maakt, dan is het slim om tussen elke 2à3 rijen weer de “afstandhouders” toe te passen. Bij een ondiepe houtstapel (bv. 3 rijen) is dit niet beslist nodig, maar het kan zeker geen kwaad het ook dan toe te passen. Je kunt deze losstaande rijen aan elkaar koppelen door tijdens het stapelen ook af en toe een stuk hout aan de voorkant van een rij genoeg te laten uitsteken, om het daarna in de volgende rij tijdens het stapelen weer mee te kunnen nemen. Je krijgt dan een uitstekend verluchtte stapel die niet staat te wankelen.
Het hout kloven voor het stapelen zal het droogproces natuurlijk aanmerkelijk versnellen.
Probeer enigszins los te stapelen, dus niet heel compact/secuur plaatsen, dit zorgt dat de wind er vrij doorheen kan en het vrijkomende vocht zal worden afgevoerd. Verder zorg je er natuurlijk voor dat het afdak een redelijke overstek heeft zodat eventueel aflopend regenwater niet onder invloed van de wind meteen weer in de stapel wordt geblazen (wil je het regenwater gebruiken plaats dan bv. een goot en regenton). Af en toe een beetje slagregen kan geen kwaad.

Natuurlijk kan het allemaal ook minder perfect, dan heeft het hout gewoon meer tijd nodig om te drogen. Een van de handigste dingen om te bepalen of je hout stook klaar is….? Gebruik een houtvochtmeter.

Groet,
Gerard
holtere

Bericht door holtere »

Naast al het voorafgaande:
Als het al mogelijk is: plaats de opening van het houthok naar het oosten. Dat scheelt enorm in de slagregen en je kunt dus veel dichter tot onder de rand van je afdakje stapelen: er dus er kan meer hout onder.

Grz,
Holtere
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Mijn ervaring is dat de condensproblemen veroorzaakt door hout direct op de aarde en een zeiltje er boven op wel meevallen. Mits je het hout niet stapelt, maar gewoon los op een stapel gooit. De contactovergangen zijn dan het geringst en de ventilatie maximaal. Kost wat meer volume, maar veel minder werk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

In mijn ervaring gaat een zeiltje erover prima, als het eronder maar lekker kan tochten. Ik heb alle hout zelf los van de grond. Gedeeltelijk op pallets (die op de grond liggen), gedeeltelijk op oude varkens/biggenroosters (die op een betonnen ondergrond liggen). Heb alleen rotting waargenomen onder gaten in het zeil... Verder gaat het prima.

De volgende uitspraak heb ik wel eens gehoord (volgens mij was het een brandhouthandelaar): "hout droogt niet van de zon, maar van de wind!"
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Oosten of Westen open is ook discutabel:

Mijn hok is ook aan de oostant open. Bij oostenwind in de winter hebben we vaak sneeuw, die sneeuw komt ook wel eens op het drogende hout terecht. Niet zo erg als het blijft vriezen, maar als het gaat dooien brengt dat veel meer nattigheid in de stapel dan regen die op de kop neer slaat, dat is een paar uur na de regenbui al weer opgedroogd.

Die serre achtige oplossingen is allemaal wel leuk, maar dan moet je een potdicht hok bouwen. In het najaar heb je van die mistige grijze dagen, de luchtvochtigheid is dan heel hoog en dat merk je ook aan jet stookhout. De kachel trekt moeilijker, maar dat kan evengoed komen omdat het hout toch wat omgevingsvocht op heeft genomen.

Ik wil daarmee dus zeggen dat een serre of een kas wel meer opwarmt als de zon er op schijnt, maar bij grijs weer voegt dat dus niks toe en moet je nog eens heel goed zorgen dat je de vochtige buitenlucht ook nog eens buiten houdt. Het effect wat je met de zonne-dagen misschien meer weet te bereiken, wordt op die dagen weer volledig teniet gedaan.
Het is maar een theorie.
holtere

Bericht door holtere »

At Jantje:
Bij oostenwind in de winter hebben we vaak sneeuw
Woon je wel in Nederland?
Ik dacht dat een pak sneeuw eigenlijk maar een paar mm. regen was :?:

Grz,
Holtere
Plaats reactie