stein schreef:bij het deom princiepe zit er dan weer een regeling van de lucht op die de verbranding bijstuurt al naargelang wat er gevraagd word. ik redeneerde dat inderdaad de opstart van het water opwarmen thermisch de verbranding minder optimaal maakt maar dat eens het water een bepaalde temperatuur heeft dit vrij verwaarloosbaar is. wat het systeem wel interresant maakt zolang het maar vrij continue gebruikt word (wat wel de bedoeling is)
Stein,
Het is hiervoor al genoemd: de wisselaar rond de vuurhaard koelt het vuur af. Dit wordt heel veel gedaan, maar dat betekent niet automatisch dat het een goed systeem is. Wat mij heel erg argwanend maakt is de regeling die de verbranding bijstuurt aan de hand van een thermostaat. Dat is het slechtst denkbare systeem, als we aannemen dat het ding lekker brandt en de kamer is warm genoeg dan wordt de luchttoevoer geknepen waardoor er minder warmte wordt geproduceerd. En gaat het vuurtje over op een laag en smeulend pitje totdat de vraag weer toeneemt. Met als gevolg een mooie laag glimmende teer in de schoorsteen en waarschijnlijk ook op de wisselaar.
Om hout goed te verbranden is warmte nodig, heel veel warmte. Eigenlijk wordt het hout gekookt, met als resultaat honderden soorten teer verbindingen die allemaal weer verschillende temperaturen nodig hebben om goed te kunnen verbranden. Op moleculair niveau worden de grotere moleculen gekraakt, die vormen weer eenvoudiger verbindingen die op hun beurt weer gekraakt worden enzovoort totdat er alleen water en CO2 over blijft. Dat hele proces is exotherm, wat betekent dat de omzettingen zelf warmte produceren.
Met als voorwaarde dat tijdens het proces voldoende, liefst verhitte lucht op de juiste plek toegevoerd wordt. En er temperaturen blijven heersen van tenminste 800 graden. Dat hoeft niet in het hele vuurbed te zijn, in een bepaald gebied onderweg naar de uitgang kan ook als het maar niet te vlug gaat.
Zoals je uit het voorgaande kan begrijpen heb ik geen hoge pet op van een houtkachel die via een thermostaat aangestuurd wordt. Eigenlijk heb ik het helemaal niet zo op ijzeren kachels omdat ze de hitte veel te snel afvoeren waardoor de werktemperatuur ergens rond de 400 graden blijft steken. Te lage temperatuur voor de eenvoudigste moleculen om te reageren met zuurstof. Echt goeie hout verbranding levert geen roet op, en dus ook geen rook uit de schoorsteen want dat is brandstof die verloren gaat en alleen maar overlast voor de buren levert en de kans op een schoorsteenbrand. Dat een kachel lekker warm wordt gebeurt altijd wel, maar dat zegt niets over de kwaliteit van de verbranding. Een ijzeren kist met twee gaten er in, een voor het hout in te stoppen en de ander om de rook uit te laten wordt ook heet.
Dus het motto is: eerst de verbranding optimaliseren en dan pas warmte onttrekken, dat levert het meeste rendement en de minste vervuiling op. Niet gemakkelijk, een aantal mensen op dit forum is daar mee bezig, ik dus ook, met wisselend succes.