keuze buffer / brander / collector

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
edwinB

keuze buffer / brander / collector

Bericht door edwinB »

Graag vraag ik jullie hulp om een betere beslissing te kunnen nemen om een nieuwe verwarmingsinstallatie te plaatsen.

1) stratificatie buffer
- heb je bij het opwarmen sneller warm water in de bovenste lagen?
- kan je de volledige hoeveelheid water tot 95° brengen? (enkel via zon)
- is het niet beter/goedkoper om een stratificatie pomp te gebruiken samen met een "gewoon" buffervat? Deze pomp kan zowel voor de zonnewarmte als pelletwarmte gebruikt worden?
- een buffer is een buffer, of niet? welk merk/systeem maakt het verschil?

2) isolatie buffer (buffer in losstaande garage zonder verwarming/isolatie)
- 10 cm isolatie rond boiler voldoende?
- beter een "naakte" boiler kopen en zelf isolatie rondbouwen bv 20 cm? hoe?
- of een klein kamertje maken in garage met isolerende bouwplaten?

3) ingebouwde brander (pellematic smart / solarfocus oktoplus)
- bij ingebouwde brander geen/minder warmteverlies omdat je een warmtewisselaar minder en wat buizen minder gebruikt?
- minder vermogen nodig?
- andere merken/modellen die zoiets hebben?
- minder onderhoud? (installatie)kosten?
- betere afstemming branderstarts ism zonnecolectoren?

4) collector
- hoe vacuumbuis collectoren vergelijken?
- para-digma beweert het water van de buffer te gebruiken ipv afzonderlijke vloeistof? Wat is hiervan het voordeel/nadeel? een warmtewisselaar minder?
- kruipt er niet veel vuil tussen de buizen & spiegels?
- solarfocus levert een buizencollector die lijkt op een plaatcollector? Verlies warmte opbrengst door extra glasplaat?

5) brander (pellet)
- als je met een buffer werkt, heb je niet zoveel vermogen nodig?

6) merken met pellet/boiler/zonnecollectoren combi
viessman/okofen/solarfocus/para-digma
- alles zelfde merk = gemakkelijkere regeling? = goedkoper?
- andere merken die alles leveren?
- welke heeft de beste combinatie techniek?
- installateurs in oost-vlaanderen (Gent)?

thanx.
bas-hilversum
Contacteer:

Re: keuze buffer / brander / collector

Bericht door bas-hilversum »

edwinB schreef: - hoe vacuumbuis collectoren vergelijken?
Je zou gebruik kunnen maken van de Polysun demoversie. Daarin zitten veel collectoren. Je zult zien dat er een paar heel dure zijn (Sunda Seido, AMK, Ritter Solar) die het best presteren, en heel veel goedkope, die wat meer ruimte nodig hebben, maar meer opbrengst per euro leveren. Verder: moeten de buizen horizontaal liggen, dan neem je direct doorstroomde (U-buis of concentrische buisjes), anders kun je ook die met heat pipes nemen.
- para-digma beweert het water van de buffer te gebruiken ipv afzonderlijke vloeistof? Wat is hiervan het voordeel/nadeel? een warmtewisselaar minder?
Ja. Zo kun je een goedkopere buffer nemen. En je hebt geen antivries nodig.
- kruipt er niet veel vuil tussen de buizen & spiegels?
Als je collectoren met spiegels gebruikt moet je ze zo opstellen dat vuil er wel vanaf spoelt als het regent.
- solarfocus levert een buizencollector die lijkt op een plaatcollector? Verlies warmte opbrengst door extra glasplaat?
De Solarfocus CPC bedoel je? Dat is geen vacuümbuiscollector. Hij zal het vast wel goed doen, hoor.
edwinB schreef: 5) brander (pellet)
- als je met een buffer werkt, heb je niet zoveel vermogen nodig?
Je hebt volgens mij altijd een buffer nodig bij een vaste-brandstofketel. Stel je voor dat het huis warm is en alle thermostaatkranen sluiten. Je ketel is dan nog heet, ook al sluit hij het vuur af. Die warmte moet ergens heen. Misschien ben ik overdreven voorzichtig, hoor.
edwinB schreef:- welke heeft de beste combinatie techniek?
Sommigen beweren dat hij CP heet, anderen Nck en weer anderen JantjeV8. Persoonlijk heb ik wel een hoge pet op van peterberg. ;-)
Zelf ben ik meer van de filosofie "zo eenvoudig mogelijk (maar niet simpeler dan dat)".
Wat ik eigenlijk wil zeggen: er is er niet eentje het beste. Iedereen maakt een compromis, en het ene compromis past beter bij jou dan het andere.
Veel plezier!
Bas
Plaats reactie