http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 5&start=15
Eerst maar een beschrijving van mijn zelf gebouwde systeem.
Omdat ik vorig jaar begonnen met met de bouw van een bijkeuken en een hobbykamer op de Deel (stal)
in ons oud boerderijtje heb ik gelijk de stoute schoenen aangetrokken om in de verbouwing ook Vloerverwarming en een
Hout CV mee te nemen.
3 jaar geleden heb ik nadat we het huis gekocht hebben de CV ketel (zat geen CV in) in het voorhuis geplaatst.
Nu de (ex)schuur/deel is voorzien van een zolder heb ik de gehele instalatie verplaatst naar deze nieuwe zolder.
Voordelen kortere warmwater leidingen en veel ruimte voor de zonne- en houtboiler.
Dit voorjaar heb zelf ik al een Solesta Zonneboiler 2.0H geplaatst wat al een enorme besparing heeft opgeleverd.
De Hout CV heb ik incl. rookgaskanaal gekocht op MP. Type Per EKO gebouwd 2001 in Polen.
Inmiddels heb ik een Engelstalige gebruiksaanwijzing kunnen vinden van deze kachel.
Helaas blijkt het een kachel te zijn hoofdzakelijk geschikt voor kolen. Echter hij doet het prima op hout.
Hout zou volgens de handleiding wel tot een kortere levensduur kunnen leiden.
Veel materialen 3weg kleppen, Boiler komen ook van MP.
Om de zaak te kunnen besturen heb ik een Arduino controller gebruikt. Hiermee heb ik zelf alle vrijheid om het hele proces te besturen en aan te passen. Soldeerbout en programmeer vaardigheiden zijn wel een vereiste maar geen hogere wiskunde er is nml. zeer veel nederlandtalige info te vinden http://www.arduino.nu/.
wat ik allemaal regel:
- retour temp dmv. een omgebouwde 3weg klep met een (modelbouw)servo,
- PWM toerenregeling pomp (toerengeregelde Grundfos pomp uit oude CV ketel),
- Alarm voor een te hoge temperatuur,
- Automatisch verwarmen Boiler en omschakeling naar CV/Buffer bedrijf,
- Koppeling kamerthermostaat,
- Sturing vloerverwarmingspomp,
- Sturing aanjager FAN,
- Sturing 3 wegkleppen,
- enz.
Globale werking:
Hout CV verwarm een boiler of CV. Boiler of Zonneboiler leveren warmwater via de Nefit HR ketel die evt.
nog kan naverwarmen (belangrijk voor de salmonella bacterie).
Inmiddels werkt het systeem erg goed.
Vandaag heb ik een extra temperatuur sensor op de boiler geplaatst omdat met één sensor het
lastig te meten was wanneer de geleverde watertemp. te laag wordt en er omgeschakeld moet worden naar de Zonneboiler.
Ik heb de Hout CV direct gekoppeld aan het CV circuit. Na het lezen van het onderwerp Bezwaren directe noodkoeling van Chicken Power wil ik het systeem aanpassen naar een drukloos systeem met noodkoeling.
Ik zal de voorderingen en nieuwe foto's in dit onderwerk toevoegen. Hulp en advies altijd zeer welkom.