Hallo,
Al een tijdje loop ik rond met het idee om een rochet stove in de garage te bouwen.
Maar op een aantal vragen vind ik geen antwoord, wellicht wel hier.
- Kan een rocket stove een geisoleerde garage van 5 x 6m verwarmen, en zo ja, zijn er dan richtlijnen voor de afmetingen?
- Is een rocket stove een "trage" kachel?
- moet het te verbranden hout dun zijn, of kunnen ook dennen blokjes van polsdikte gebruikt worden?
- Ik heb nog rvs flexibele buis liggen, rond 130mm. Is dit (geisoleerd) goed toepasbaar als voorraad kamer, brandkamer, en riser...?
Ik hoor het graag!
Als bovenstaande vragen positief uitvallen, ga ik er eens goed voor zitten om er 1 te maken.
Groet Leon
vraagjes rocket stove
Moderator: Moderators
-
Leon
- peterberg
- Moderator
Re: vraagjes rocket stove
Zo'n ding kan die ruimte makkelijk verwarmen. De afmetingen zijn afhankelijk van de manier waarop het ding gebouwd wordt. Als mass heater is-tie voor het grootste deel traag. Maar als je het warmte-overdracht deel uitvoert als een oliedrum van 200 liter met een klein systeem erin, is het een snelle kachel. De doorsnede van het systeem is overal gelijk, een 150 mm is waarschijnlijk al te groot en een 100 mm doorsnede te klein.Leon schreef:- Kan een rocket stove een geisoleerde garage van 5 x 6m verwarmen, en zo ja, zijn er dan richtlijnen voor de afmetingen?
- Is een rocket stove een "trage" kachel?
De brandstof is relatief dun. Dus hoe groter de kachel, hoe dikker het hout. In eentje van 150 mm rond of equivalent in rechthoek of vierkant is het grootste formaat niet meer dan 5x5 cm.Leon schreef:- moet het te verbranden hout dun zijn, of kunnen ook dennen blokjes van polsdikte gebruikt worden?
Nou, nee. Die buis maakt geen scherpe bochten en daar moet je het nou juist van hebben bij een raket brander. En ik heb mijn twijfels of de ribbels in de flexibele buis niet gaan remmen indien gebruikt als heat riser.Leon schreef:- Ik heb nog rvs flexibele buis liggen, rond 130mm. Is dit (geisoleerd) goed toepasbaar als voorraad kamer, brandkamer, en riser...?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"