zininzelfdoen schreef:Bijvoorbeeld door zoals de canadees zegt buizen door te trekken. Het lijkt mij een goed idee ook om de directe kachel met een luchtstroom (bijv ventilatoren) te 'koelen', oftewel minder stralingswarmte, maar meer warme lucht en die verspreiden, zoals bijvoorbeeld bij de Bullerjan gebeurd. Wat denkt u?
Ik heb de indruk dat hij met die buizen de rookafvoer bedoelt, om zo meer warmte te onttrekken. Maar... warme lucht verplaatsen om minder stralingswarmte te krijgen is iets wat ik de omgekeerde wereld vind. Stralingswarmte is veel effectiever, die gaskachel die je bedoelt geeft vrijwel alleen hete lucht. En omdat zo'n ding bij de vloer lucht aantrekt, ook al brandt hij niet, dan krijg je er dichtbij altijd koude voeten.
En een ventilator om de kachel te koelen? Die gebruikt zelf ook energie, geen goed idee lijkt mij. Dan is lassen van verticale stalen buizen tegen de buitenkant die boven en onder open zijn een betere oplossing.
Het ding wat onze Canadees gebouwd heeft is heel efficient, koelen van de oppervlakte maakt dat de temperatuur van de rookgassen verder afneemt, mogelijk zelfs te veel. Dan kun je de oppervlakte verkleinen of de vuurhaard vergroten om dat te compenseren totdat er weer een evenwicht is bereikt.
Verder lijkt het me voor de toekomst interessant een automatische hout aanvoer te realiseren.
Dat laatste is niet gemakkelijk, maar wel mogelijk. Een andere manier om de toevoer niet om de 30 minuten te moeten aanvullen is langer hout gebruiken. In de trant van hele bezemstelen die naar beneden zakken naarmate de onderkant verder op brandt.