Ik ben student en breng bijgevolg veel tijd door op mijn kamer. Het probleem is dat ons huis verwarmt wordt dmv centrale verwarming. De radiatoren werken enkel indien de thermostaat (die in de woonkamer staat) aanstaat en het in de woonkamer dus niet warmer is dan de aangegeven temperatuur. Op mijn kamer duurt het echter heel lang voor ze opgewarmt geraakt waardoor ik het altijd heel erg koud heb bij het studeren.
Nu zijn we op zoek naar een oplossing voor dit probleem, ik heb hier momenteel zo'n elektrisch toestel staan dat om de zoveel tijd een paar minuten warme lucht blaast, maar dit brengt niet veel.
Welk toestel zou beter werken om mijn kamer op te warmen? Liefst niet al te veel electriciteit verbruikend, zodat ik mijn ouders makkelijker overtuigd krijg.
@Charis
Even heel simpel;
Doe een radiator in de woonkamer gedeeltelijk of helemaal dicht zodat de woonkamer minder snel op temperatuur komt en je eigen kamer langer de tijd heeft om wel op temp. te komen.
Er zijn ook speksteen platen die een electrisch element hebben voor verwarming. De bedoeling daarvan is om die precies achter je rug op de muur te hangen. Je krijgt dan goede stralingswarmte op een kleine plek.
In jullie geval zul je de temperatuur per ruimte regelbaar moeten maken.
Let wel, de huidige regeling met thermostaat in de woonkamer is bijna altijd de zuinigste (daarom heb je het ook koud).
De verwarmingsketel zal gestuurd moeten worden op ketelwater temperatuur. Dit gebeurt meestal met een aanlegthermostaat of een weersafhankelijke thermostaat.
Als er constant water van een juiste temperatuur door het leidingstelsel stroomt kan krijgt ook jouw kamertje genoeg warmte.
Om de temperatuur per ruimte te kunnen regelen zullen thermostaatkranen op de radiatoren aanwezig moeten zijn of deze moeten worden geplaatst.
Verder is het zo dat slaapkamers vaak een kleinere radiator hebben omdat de temperatuur daar minder hoog hoeft te zijn dan in een verblijfsruimte. Een grotere radiator helpt om je kamer sneller op temperatuur te krijgen en goed op temperatuur te houden. Je zou de warmtebehoefte vast kunnen (laten) stellen en de radiator daaraan toetsen.
Over het algemeen is elektrische verwarming duurder dan de gas CV. Isolatie is ook een belangrijk aspect. Verder zul je het in de besproken regeling moeten zoeken.