Hallo,
Onder het genot van een heerlijk glas wijn en een knapperende open! haard, heb ik al uren zitten lezen op het forum naar ervaringen etc over de Bergkachel. Hoe meer ik lees, hoe minder ik het bos zie door de bomen....
We zijn onze stal vanaf het zand aan het herbouwen, voorzien van geisoleerde betonvloer, geisoleerde spaumuren en geisoleerde dakplaten (Opstalan).
lengte = 12,5 meter
breedte = 5 meter
binnenmuur links (aan lange zijde) = 4,5 meter hoog
buitenmuur rechts (aan lange zijde) = 2,4 meter hoog.
Dus een schuin dak en een volledige open ruimte aan de binnenzijde met spanten, ongeveer 200m3 en 60m2. Aan de lange lage zijde komen 5 ramen (à la stalramen) en in de achtermuur brede tuindeuren. Alles voorzien van HR ++ glas.
Zelf denken we eraan om in ieder geval de ruimte te voorzien van 4 radiatoren (14.500 w) om de boel te verwarmen / kou eruit te houden indien er niemand thuis is / tijdens bv skivakantie.
We denken er over om een Bergkachel type 7 en dan de uitgebreidste versie (van 240 hoog) aan te schaffen, daar deze in een redelijke prijscategorie valt.
Voldoet deze kachel voor onze ruimte en zijn er ook al warmtewisselaars beschikbaar voor dit type kachel?
Is het nodige om naast deze kachel nog die 4 radiatoren te hangen?
Wie heeft er ervaring met een soortgelijke ruimte die me advies kan geven? Is er misschien iemand die in de buurt van Tilburg woont en zo'n kachel heeft?
Zijn er naast de Bergkachel, Tigchelkachelm, Tulikivi en Vesi nog andere vergelijkbare kachels?
Alvast bedankt voor de reacties,
groeten
Elbert
advies Bergkachel
Moderator: Moderators
-
account verwijderd
Re: advies Bergkachel
@Nekafwolf,
Een bergkachel is een hele goede kachel. Ik denk zelf dat deze wel in de 3 top zit.
De oprichter van bergkachel is ook hier op de site. Hele aardige man.
Wij hebben vorig jaar een grootte boederij verbouwd. Hier is toen een zandsteen schouw
in gemaakt en er zijn in andere vertrekken 2 sfeer gaskachels geplaatst met een afstandbediening.
De boederij heeft verder 2 cv ketels hangen welke denk ik 40+ kw zijn.
http://www.wijnja-bouw.nl/project/5/30/ ... oot-ammers
Net als wat jij verteld, een knapperend vuurtje bij de openhaard, een glas wijn en wellicht een sigaartje erbij.
Comfort is belangrijk en na de jacht wil je lekker relaxen.
Bij deze verbouwing is rekening gehouden met houtstook en deze energie verdelen in de woning.
Er zijn grote aanvoer en retourleidingen naar
buiten gelegd om in een later stadium bv een hout-vergasser unit aan te koppelen.
Ook zijn er extra leidingen gemaakt voor uitbreiding naar hout-cv kachels.
Het mooiste is om met een buitenunit je boederij te verwarmen. En je openhaard binnen is voor de sfeer.
Kijk ook is naar de schoorsteenkap op het dak, deze zit vol met sprinklerkoppen aangesloten op een pompunit.
Gr. Michel
Een bergkachel is een hele goede kachel. Ik denk zelf dat deze wel in de 3 top zit.
De oprichter van bergkachel is ook hier op de site. Hele aardige man.
Wij hebben vorig jaar een grootte boederij verbouwd. Hier is toen een zandsteen schouw
in gemaakt en er zijn in andere vertrekken 2 sfeer gaskachels geplaatst met een afstandbediening.
De boederij heeft verder 2 cv ketels hangen welke denk ik 40+ kw zijn.
http://www.wijnja-bouw.nl/project/5/30/ ... oot-ammers
Net als wat jij verteld, een knapperend vuurtje bij de openhaard, een glas wijn en wellicht een sigaartje erbij.
Comfort is belangrijk en na de jacht wil je lekker relaxen.
Bij deze verbouwing is rekening gehouden met houtstook en deze energie verdelen in de woning.
Er zijn grote aanvoer en retourleidingen naar
buiten gelegd om in een later stadium bv een hout-vergasser unit aan te koppelen.
Ook zijn er extra leidingen gemaakt voor uitbreiding naar hout-cv kachels.
Het mooiste is om met een buitenunit je boederij te verwarmen. En je openhaard binnen is voor de sfeer.
Kijk ook is naar de schoorsteenkap op het dak, deze zit vol met sprinklerkoppen aangesloten op een pompunit.
Gr. Michel
Verwijderd
- peterberg
- Moderator
Advies reeds gegeven per persoonlijk bericht.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
RicharddeBlauw
Er zijn er natuurlijk wel meer. Wat ik persoonlijk erg mooie kachels vind zijn de lemen kachels van "Vuurmeesters". Verder nog in Noord-Holland "De Tegelkachel".
-
Blijfhopen
Vuurvaste lijm te verkrijgen bij Moors Ovenbouw in Diessen. Is bij mij gebruikt voor het tegenstroomkanaal
Overigens is de buitenkant van het tegenstroomkanaal van mijn, wat ik maar noem "Gemodificeerde Bergkachel" ,gelijmd met gewone tegellijm van de Gamma die toevallig in de opruiming was.
GdeJ
Overigens is de buitenkant van het tegenstroomkanaal van mijn, wat ik maar noem "Gemodificeerde Bergkachel" ,gelijmd met gewone tegellijm van de Gamma die toevallig in de opruiming was.
GdeJ
GdeJ denkt met u mee.