wtw boiler aansluiten op houtencvkachel en bestaande cvcomb
Moderator: Moderators
-
klussjessman
wtw boiler aansluiten op houtencvkachel en bestaande cvcomb
Beste mensen ik heb helaas geen ervaring met aansluitingen van houten cv ketel op bestaande cv combi(nefit turbo30 bij 93). en helaas kan ik ook geen andere hulp vinden dan deze manier.
Zoals gezegd ik heb nu een oude combi ketel nefit turbo 30di wel draaiend is op vloerverwarming (hoofd) en 2de etage 2 radiatoren en op zolder 3 kleine radiatoren. helaas vorig jaar stook ik bijna 5000 m3. deze jaar wil ik sparen. dus ik heb snel een houten cv kachel 2dehands en een wtw boiler gekocht.
wat ik wil houten cv ketel en wtw boiler (techneco bl 300 )wil ik aaansluiten als buffer. buffer heeft capaciteit zelf warm water creëren tot 50 graden van lucht.en heeft ook extra een verwarming element.
hier heb ik een schets gemaakt hoe ik wil aansluiten. ik wil de buffer alleen als verwarming gebruiken. dus hout cv verwarmt buffer . van buffer gaat naar de vloerverwarming en als kan naar de 2 de etage en zolder.
nu wil ik graag van uw menigeen.
groetjes.
Zoals gezegd ik heb nu een oude combi ketel nefit turbo 30di wel draaiend is op vloerverwarming (hoofd) en 2de etage 2 radiatoren en op zolder 3 kleine radiatoren. helaas vorig jaar stook ik bijna 5000 m3. deze jaar wil ik sparen. dus ik heb snel een houten cv kachel 2dehands en een wtw boiler gekocht.
wat ik wil houten cv ketel en wtw boiler (techneco bl 300 )wil ik aaansluiten als buffer. buffer heeft capaciteit zelf warm water creëren tot 50 graden van lucht.en heeft ook extra een verwarming element.
hier heb ik een schets gemaakt hoe ik wil aansluiten. ik wil de buffer alleen als verwarming gebruiken. dus hout cv verwarmt buffer . van buffer gaat naar de vloerverwarming en als kan naar de 2 de etage en zolder.
nu wil ik graag van uw menigeen.
groetjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
bas-hilversum
- Contacteer:
Re: wtw boiler aansluiten op houtencvkachel en bestaande cvc
Ik vind het wel grappig bedacht (warmtepomp voor die dagen dat het te warm is om hout te stoken), maar ik ben bang dat 300 liter als buffer voor een hout-cv ketel niet veel zoden aan de dijk zet.
Je hebt niet aangegeven wat het vermogen van de hout-CV brander is (misschien wil je dat nog doen), maar dat is in het algemeen meer dan 20 kW. Dat betekent dat je toch wel zo'n 1000 liter buffer nodig hebt of meer. Aangezien je gasverbruik zo hoog is, lijkt me de warmteinhoud ook vanuit gebruiksoogpunt onvoldoende: hij is heel snel weer afgekoeld. Wat je nodig hebt is een buffer die, na een keer stoken, je huis de rest van de dag en nacht kan warmhouden.
Overigens is het ecologischer om het verbruik aan warmte aan te pakken. Isoleren bijvoorbeeld, en controleren of er ruimtes onnodig op temperatuur gehouden worden, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel hebt bedacht.
Je hebt niet aangegeven wat het vermogen van de hout-CV brander is (misschien wil je dat nog doen), maar dat is in het algemeen meer dan 20 kW. Dat betekent dat je toch wel zo'n 1000 liter buffer nodig hebt of meer. Aangezien je gasverbruik zo hoog is, lijkt me de warmteinhoud ook vanuit gebruiksoogpunt onvoldoende: hij is heel snel weer afgekoeld. Wat je nodig hebt is een buffer die, na een keer stoken, je huis de rest van de dag en nacht kan warmhouden.
Overigens is het ecologischer om het verbruik aan warmte aan te pakken. Isoleren bijvoorbeeld, en controleren of er ruimtes onnodig op temperatuur gehouden worden, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel hebt bedacht.
-
wouter a
Misschien een andere tip voor besparing.....
Ik heb zelf 2 jaar geleden mijn gasmeter laten vervangen, dit leverde direct een besparing van 50% op.......
de oude meter klopte van geen kant, hoekhuis uit 79, meter ook, rustig stoken (max 18 graden) en zuinig met energie en toch 3500 kuub verbruiken
met een HR+ ketel. was niet omlaag te krijgen.....
zit nu op een acceptabele 1750 Kuub per jaar, na installatie van de nieuwe kachel hoop ik dit nog verder omlaag te brengen.
kijk dus even hoe oud je meter is, die oude krengen kloppen vaak van geen kant.
Ik heb zelf 2 jaar geleden mijn gasmeter laten vervangen, dit leverde direct een besparing van 50% op.......
de oude meter klopte van geen kant, hoekhuis uit 79, meter ook, rustig stoken (max 18 graden) en zuinig met energie en toch 3500 kuub verbruiken
zit nu op een acceptabele 1750 Kuub per jaar, na installatie van de nieuwe kachel hoop ik dit nog verder omlaag te brengen.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
-
ligth011
Als het is zo als je zegt , dan ben je toch gewoon bestolen door de gasleverancier?wouter a schreef:Misschien een andere tip voor besparing.....
de oude meter klopte van geen kant, hoekhuis uit 79, meter ook, rustig stoken (max 18 graden) en zuinig met energie en toch 3500 kuub verbruikenmet een HR+ ketel. was niet omlaag te krijgen.....
Mag aannemen dat je een credit not heb gehad?
-
wouter a
Dat is dus het mooie er van voor de leverancier...... als Ik de meter had willen laten controleren moest Ik eerst de eikingskosten ophoesten voor die meter.... als het niet zou kloppen zou Ik het geld terug krijgen. Rijk ben Ik niet, mijn zoontje is in die periode geboren en Ik had net een nieuwe baan dus was het geld daarvoor niet beschikbaar. Helaas........
Zolang de leverancier zegt dat de meter goed is is hij dat ook, en denk je er anders over dan moet je het zelf laten controleren, in eerste instantie op eigen kosten. Heb je gelijk, dan pas krijg je iets terug.
Zolang de leverancier zegt dat de meter goed is is hij dat ook, en denk je er anders over dan moet je het zelf laten controleren, in eerste instantie op eigen kosten. Heb je gelijk, dan pas krijg je iets terug.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
-
account verwijderd
Wouter,
Ik denk toch dat je nu nog steeds recht hebt op een verrekening, je kan het immers aantonen
nadat de nieuwe meter is geplaatst.
Je kan een brief sturen naar je gasleverancier en het verhaal uitleggen.
Als je dit doet, dan wil ik wel op de hoogte worden gehouden.
Gr. Michel
Ik denk toch dat je nu nog steeds recht hebt op een verrekening, je kan het immers aantonen
nadat de nieuwe meter is geplaatst.
Je kan een brief sturen naar je gasleverancier en het verhaal uitleggen.
Als je dit doet, dan wil ik wel op de hoogte worden gehouden.
Gr. Michel
Verwijderd
-
klussjessman
zeer bedankt mensen van dit forum.mijn huis is van 1906 en in 1976 in die tijd wel gerenoveerd.(west)muren zijn zon 30 cm dik en ik denk dat tussen die muren 2.5 cm blauwe xps zit.oost muren ook zon 2.5 cm eps zit.maar in keuken en hal oost muren zijn zon 6m enkel muur.ik heb vorig maand 10 cm eps isolatie gekocht en dit ga ik morgen beginnen om aanplakken rondom keuken en badkamer.verder ze zeggen ze beter dat ik op 2 cm latten op spijkeren. dat voorkomt dat enkel muur verrotten en die ander zegt dat ik meteen moest opplakken.die steen zal nooit rotten. maar ja morgen ga ik aan gang.bas-hilversum schreef:Ik vind het wel grappig bedacht (warmtepomp voor die dagen dat het te warm is om hout te stoken), maar ik ben bang dat 300 liter als buffer voor een hout-cv ketel niet veel zoden aan de dijk zet.
ik weet niet zeker hoeveel kw dat het is maar ik neem aan dat meer dan 25 kw is.
wtw unit is bedoeld ook dat ik van binnen lucht het boiler warm maakt als het werkt. ik wil als ketel gebruik maken. zodra het nodig is wil ik met hout extra verwarmen. wtw unit BL 300 EV circa 16 uur. Deze waarden zijn gemiddelden en gelden bij een luchttemperatuur van 20 °C en een luchtdebiet van 150 m3/h. als ik paar keer aanstook en lucht binnen 23 graden word denk ik dat zon beetje meer kan sparen op gas.
begin dit jaar heb ik net nieuwe meter gekregen. want die oude tikte hard.
wat ik wil weten op schema is het wel duidelijk ofwel goed of moet meer of minder bij komen?
nogmaals bedankt.
- Chicken Power
Helaas, ik ben kennelijk de eerste die je het durft te vertellen, maar dit gaat helemaal fout.klussjessman schreef:wat ik wil weten op schema is het wel duidelijk ofwel goed of moet meer of minder bij komen?
Zelfs ik heb zeer moeite met het babbelfish Nederlands wat ik hier lees, om er ook maar enig idee van te krijgen wat er hier aan de hand is. En vooral waar je naar toe zou moeten.
Je bouwproces loopt al helemaal fout, koopt snel dit en dat en doet pas researche voor de ochtend dat je met de EPS aan de gang wilt. Dat gaat niet werken.
Sorry, en heel hard. Je snapt niet waar de Techneo feitelijk voor bedoeld is, en je hebt geen idee van de capaciteit van dat ding.
En het verbaasd me dat geen van de eerdere reflectanten commentaar gaf op je schema, je klutst aanvoer en retour ongebreideld door elkaar.
Dit maakt het voor mij tot een kansloos verhaal.
Sterkte, Cp
Verwijderd.
-
klussjessman
Chicken Power schreef:Helaas, ik ben kennelijk de eerste die je het durft te vertellen, maar dit gaat helemaal fout.klussjessman schreef:wat ik wil weten op schema is het wel duidelijk ofwel goed of moet meer of minder bij komen?
Zelfs ik heb zeer moeite met het babbelfish Nederlands wat ik hier lees, om er ook maar enig idee van te krijgen wat er hier aan de hand is. En vooral waar je naar toe zou moeten.
Je bouwproces loopt al helemaal fout, koopt snel dit en dat en doet pas researche voor de ochtend dat je met de EPS aan de gang wilt. Dat gaat niet werken.
Sorry, en heel hard. Je snapt niet waar de Techneo feitelijk voor bedoeld is, en je hebt geen idee van de capaciteit van dat ding.
En het verbaasd me dat geen van de eerdere reflectanten commentaar gaf op je schema, je klutst aanvoer en retour ongebreideld door elkaar.
Dit maakt het voor mij tot een kansloos verhaal.
Sterkte, Cp
kan je mij een schetch van maken aub.