Ben nu dan toch echt bezig met de installatie.
Ik loop alleen techen het volgende probleem aan: zie bijlages
Systeem staat volledig onder druk (met alle beveiligingen, zijn op bijlage niet getekend)
Ik krijgt dan de koud water aansluiting van de hout cv op de onderkant van de buffer en de retour van de cv installatie ook.
Kan ik die gewoon met een T stuk opzetten? Ik heb iets hoger namelijk ook nog een aansluiting zitten, missien is het verstandig om daar bv de retour van de cv op de zetten? Of juist de koud water van de hout cv?
Ik ben namelijk bang dat als ze met een T stuk zitten en de hout cv brand niet, het retour water van de cv installatie , door de hout cv wordt gepompt(pomp van de hout cv staat dan wel stil) en het koude water boven weer uitkomt.
Iemand hier ervaring mee.
Retour aansluiting op buffervat?
Moderator: Moderators
-
peer
Retour aansluiting op buffervat?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
peer
Re: Retour aansluiting op buffervat?
2e bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Volgens mij is het beter om de retour van de cv juist in de één na laagste aansluiting van de buffer te plaatsen en dan vanuit de buffer rechtstreeks naar de houtketel. op die manie hou je altijd circulatie over de buffer.peer schreef:Ik krijgt dan de koud water aansluiting van de hout cv op de onderkant van de buffer en de retour van de cv installatie ook.
Het kan namelijk voorkomen dat je minder warmte vraagt in de cv installatie dan dat de ketel produceert. in dat geval zal je met een t-stuk onvoldoende circulatie hebben naar de buffer toe en zal de ketel z'n warmte niet kwijt kunnen.
Verder zou ik de warme kant van de ketel rechtstreeks boven in de buffer zetten en met een T-stuk hierin naar de cv gaan.\
Je moet er altijd voor zorgen dat er circulatie kan bestaan door de buffer.
Juist. De iets hogere gebruiken voor de cv en de lagere voor de aansluiting met de ketel.peer schreef:Kan ik die gewoon met een T stuk opzetten? Ik heb iets hoger namelijk ook nog een aansluiting zitten, misschien is het verstandig om daar bv de retour van de cv op de zetten? Of juist de koud water van de hout cv?
Juist het omgekeerde gebeurt.peer schreef:Ik ben namelijk bang dat als ze met een T stuk zitten en de hout cv brand niet, het retour water van de cv installatie , door de hout cv wordt gepompt(pomp van de hout cv staat dan wel stil) en het koude water boven weer uitkomt.
Met veel vermogen vanaf de ketel en weinig vraag aan de cv-zijde zal er door het T-stuk onvoldoende stroming zijn via de buffer. Dus je ketel kan de warme niet kwijt. Door nu met de twee boven elkaar gelegen aansluitingen in de buffer te werken zul je een gedwongen stroming krijgen.
Daarbij komt dat je antikondensklep voorkomt dat er een stroming kan zijn door de houtketel wanneer deze niet brandt.
Jan
Tweede schema is goed.
Ik mag aannemen dat je nog een antikondensklep hebt opgenomen in je ketel-circuit die hier dus niet is ingetekend.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
peer
Jan , Bedankt
Kan ik hier mee verder gaan.
Kan ik hier mee verder gaan.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Joer ferrie welkom!
Je zou het ook zo kunnen zien: Je werkt met een vast debiet aan warm water bij een draaiende ketel en met een steeds wisselende vraag vanuit de cv-kant. De buffer werkt zo als een vorm van "open verdeler" om het verschil in debiet en dus ook warmte op te vangen.
Jan
Je zou het ook zo kunnen zien: Je werkt met een vast debiet aan warm water bij een draaiende ketel en met een steeds wisselende vraag vanuit de cv-kant. De buffer werkt zo als een vorm van "open verdeler" om het verschil in debiet en dus ook warmte op te vangen.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken