In mijn vakantiehuis worden binnenkort zonnecollectoren met een boiler (geen natuurlijke circulatie) gemonteerd die zorg moeten dragen voor de warm water voorziening in huis en voor de vloerverwarming.
Omdat ik slecht periodiek in het huis zal verblijven wil ik als ik er niet ben de electriciteit afkoppelen. Alleen krijg ik te horen dat ik dat niet mag doen, er moet continue stroom aangesloten zijn voor de circulatiepomp om schade aan de zonnecollectoren/-boiler te voorkomen.
Uit informatie van diverse sites concludeer ik dat dit geen probleem mag zijn omdat bij uitschakelen van de pomp de vloeistof terugstroomt naar het terugloopreservoir en de collectoren dan met lucht gevuld zijn en geen oververhitting mogelijk is. De zonnecollectoren en/of zonneboiler kunnen volgens mij dan niet beschadigd raken.
Kan iemand mij vertellen of het afkoppelen van electriciteit een probleem is
Zonnecolllectoren
Moderator: Moderators
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Zonnecolllectoren
Een moderator wijzigde dit bericht:
Verplaatst naar het goede forum
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
bas-hilversum
- Contacteer:
Re: Zonnecolllectoren
-Als je een systeem met terugloop hebt (water loopt uit de collectoren als de pomp niet draait): zeker geen probleem.
-Als je een systeem op druk hebt: bij volle zon en geen circulatie verdampt een klein gedeelte van de vloeistof (in het algemeen water met glycol als antivries) in de collector en drukt de rest eruit, je expansievat in. De collectoren kunnen wel tegen de hoge temperatuur. Het is niet heel goed voor glycol om steeds te verdampen en weer te condenseren. Het ontbindt daardoor na verloop van tijd. Dat betekent dat je eens in de paar jaar, bij voorkeur vóór de winter, het glycolgehalte moet controleren en zonodig bijvullen. Dat is een onderhoudspunt, maar geen groot probleem.
Als je vakantiehuis in een vorstvrij gebied staat en je dus geen glycol hoeft te gebruiken is er helemaal niets aan de hand.
-Als je een systeem op druk hebt: bij volle zon en geen circulatie verdampt een klein gedeelte van de vloeistof (in het algemeen water met glycol als antivries) in de collector en drukt de rest eruit, je expansievat in. De collectoren kunnen wel tegen de hoge temperatuur. Het is niet heel goed voor glycol om steeds te verdampen en weer te condenseren. Het ontbindt daardoor na verloop van tijd. Dat betekent dat je eens in de paar jaar, bij voorkeur vóór de winter, het glycolgehalte moet controleren en zonodig bijvullen. Dat is een onderhoudspunt, maar geen groot probleem.
Als je vakantiehuis in een vorstvrij gebied staat en je dus geen glycol hoeft te gebruiken is er helemaal niets aan de hand.