Joepie buffer is aangekomen, met dank aan mede forum lid Bas.
Nou heb ik 2 warmte wisselaars erin zitten , eentje onderin ( voor bv solar) en eentje op 1/3 van boven.
Wilde ik de buffer toch maar rechtstreeks aansluiten, en die andere aansluitingen gebruiken voor iets anders in de toekomst.
Eigenlijke vraag:
Ik zie in elk schema het volgende:
onderkant buffer aansluiting: naar hout cv (retour) en van CV installatie (retour)
Bovenop in het midden: warm water van hout cv
Bovenop aan zijkant, via die kromme interne buis , aanvoer naar cv installatie.
Pomp van hout CV (laddomat) draait dus in een andere richting dan de pomp van de CV installatie.
(de ene pomp stopt er wam water in , en de andere pomp haalt er warm water uit aan de bovenkant)
Werkt dit gewoon goed? Of moet je er voor zorgen dat als de cv pomp draaid de buffer gebypassed wordt middels een klep? Als ook de houtcv brandt dus.
Aansluiten buffer.
Moderator: Moderators
-
William
Re: Aansluiten buffer.
Het is gebruikelijk om een driewegklep te gebruiken.
Even een relevant deel van een schema gepakt: (met dank aan hekman)

Even een relevant deel van een schema gepakt: (met dank aan hekman)

-
Albert van WdJ
@Peer,
Ik las in een andere draad dat je een vergasser hebt.
Dan is het idee van William met een driewegklep wel wel bruikbaar, echter, je radiatoren zullen vrij snel op temperatuur zijn.
Dan moet dus je resterende warmte uit je vergasser weer je buffer in gebracht worden.
Want je houtvergasser heeft niet voor niets een buffer.
In feite hoef je het echter niet zo te doen.
Zoals je schrijft:
Zie de buffer als een verzamelpunt.
Wat de ene pomp eruit trekt, stopt hij er als retour weer in.
Als je echter verwacht dat er in een bepaalde leiding een ongewenste stroomrichting ontstaat, kun je altijd nog een terugslagklep monteren.
Een probleem zou er mogelijk kunnen zijn, wanneer de houtvergasser en de gewone cv tegelijk pompen.
De houtvergasser heeft een mixventiel waardoor het laden van de buffers langzaam plaats vind.
De pomp van de cv gaat echter gewoon op volle toeren. Deze laatste zou daardoor de gelaagdheid in de buffer kunnen verstoren.
Het beste is dan ook om hier ( vlakbij de cv) één of ander instelbaar mixventiel te plaatsen. Het is in ieder geval comfort verhogend. Zo kun je instellen hoe warm het water mag worden dat naar de radiatoren gaat.
Want bijv. 80 graden C is veel te heet voor het grootste gedeelte van het jaar.
Door het mixventiel zal ook het ontladen van je buffer rustiger plaatsvinden, omdat heet bufferwater (richting radiatoren) gemengd wordt met koeler retourwater uit de radiatoren.
In bovenstaand geval ga ik er vanuit dat je niet met warmtewisselaars werkt (zoals de spiralen in de buffers van Hekman).
Albert
Ik las in een andere draad dat je een vergasser hebt.
Dan is het idee van William met een driewegklep wel wel bruikbaar, echter, je radiatoren zullen vrij snel op temperatuur zijn.
Dan moet dus je resterende warmte uit je vergasser weer je buffer in gebracht worden.
Want je houtvergasser heeft niet voor niets een buffer.
In feite hoef je het echter niet zo te doen.
Zoals je schrijft:
werkt het ook prima.peer schreef:onderkant buffer aansluiting: naar hout cv (retour) en van CV installatie (retour)
Bovenop in het midden: warm water van hout cv
Bovenop aan zijkant, via die kromme interne buis , aanvoer naar cv installatie
Waarom zou je dat doen?peer schreef:Of moet je er voor zorgen dat als de cv pomp draait de buffer gebypassed wordt middels een klep?
Zie de buffer als een verzamelpunt.
Wat de ene pomp eruit trekt, stopt hij er als retour weer in.
Als je echter verwacht dat er in een bepaalde leiding een ongewenste stroomrichting ontstaat, kun je altijd nog een terugslagklep monteren.
Een probleem zou er mogelijk kunnen zijn, wanneer de houtvergasser en de gewone cv tegelijk pompen.
De houtvergasser heeft een mixventiel waardoor het laden van de buffers langzaam plaats vind.
De pomp van de cv gaat echter gewoon op volle toeren. Deze laatste zou daardoor de gelaagdheid in de buffer kunnen verstoren.
Het beste is dan ook om hier ( vlakbij de cv) één of ander instelbaar mixventiel te plaatsen. Het is in ieder geval comfort verhogend. Zo kun je instellen hoe warm het water mag worden dat naar de radiatoren gaat.
Want bijv. 80 graden C is veel te heet voor het grootste gedeelte van het jaar.
Door het mixventiel zal ook het ontladen van je buffer rustiger plaatsvinden, omdat heet bufferwater (richting radiatoren) gemengd wordt met koeler retourwater uit de radiatoren.
In bovenstaand geval ga ik er vanuit dat je niet met warmtewisselaars werkt (zoals de spiralen in de buffers van Hekman).
Albert
Change, before you have to.
-
peer
@Albert
Ik wil het ook weer zo simpel mogelijk houden, dus ga het eerst eens proberen zonder 3-weg klep.
Ombouwen kan altijd nog, en qua mixventiel, ik heb alleen op de 1e ver radiatoren, . BG grond is vv.
Daar zit zelf al een mixventiel op, en aangezien ik ook een boiler wil opwarmen die in huis staat (buffer staat in schuur)
wil ik daarvoor geen mixventiel hebben.
Misschien werken de pompen elkaar tegen maar kom ik daar nooit achter
Weer bedankt
Ik wil het ook weer zo simpel mogelijk houden, dus ga het eerst eens proberen zonder 3-weg klep.
Ombouwen kan altijd nog, en qua mixventiel, ik heb alleen op de 1e ver radiatoren, . BG grond is vv.
Daar zit zelf al een mixventiel op, en aangezien ik ook een boiler wil opwarmen die in huis staat (buffer staat in schuur)
wil ik daarvoor geen mixventiel hebben.
Misschien werken de pompen elkaar tegen maar kom ik daar nooit achter
Weer bedankt