Ombouw buitenoven/stookplaats naar een Rocketstove

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Albert van WdJ

Ombouw buitenoven/stookplaats naar een Rocketstove

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb mijn houtgestookte oven annex “stookfornuis” omgebouwd tot rocketstove.
Het oude systeem voldeed niet aan de wensen van warmtecapaciteit, houtverbruik en rookgaskwaliteit.
Zeg maar gerust dat het stenen oventje annex fornuis veel hout verbruikte, veel warmte verloor en veel vuile rook produceerde. Het was dan ook een primitief gebeuren, maar het werkte.
Ik gebruikte het oude systeem voor pizza’s maken, bier maken en wecken.

Onderin kon je na een poosje stoken een pizza baken, bovenin (onder de staalplaat) zat een stookplaats voor een weck-ketel.
102_7842 (Large).JPG

Vooral bier maken en wecken is de hoofdzaak. Voor beide activiteiten is veel warm tot kokend water nodig. Daarnaast zorgt bier maken nogal voor wat geur en stoom. Dat kun je het beste buiten doen.
De nu gebouwde rocketstove zal dus gebruikt gaan worden voor bier maken en wecken.
Voor pizza’s maken verzin ik t.z.t. een ander oventje.

De Rocketstove ziet er nu zo uit.
102_7881 (Large).JPG
Het pizza-oventje herbergt de eigenlijke rocketstove. Daaromheen is het volgestort met perlite/cement mengsel.
De stalen deur zit nu vastgelast aan de vulopening van de rocketstove.

De rocketstove is gebouwd volgens de richtlijnen van Winiarski.
Die vind je hier.http://www.rocketstove.org/images/stori ... stoves.pdf

Bijgaand wat foto’s van de ombouw.
Niet van alle onderdelen is de bouw te zien. Probleem is dat het maken van foto’s meer tijd kost dan het maken van de oven.
102_7845 (Large).JPG
102_7850 (Large).JPG
102_7855 (Large) (Medium).JPG
102_7861 (Large) (Medium).JPG
102_7864 (Large) (Medium).JPG
102_7865 (Large) (Medium).JPG
102_7867 (Large).JPG
102_7883 (Large).JPG
Na ombouw wijst de praktijk uit dat de rocketstove een efficiënte warmtebron is, weinig hout nodig heeft en praktisch geen zichtbare rookgassen produceert.
Dit had ik jaren eerder moeten doen! :(

Ter vergelijking: In mijn oude situatie had ik voor het brouwen van 20 liter bier ca. anderhalve kruiwagen klein hout nodig.
Natuurlijk gelijk maar weer eens een pannetje bier gebrouwd met de rocketstove :D .
Nu in de rocketstove kom ik niet verder dan zo’n 20 liter hout (anderhalf tot 2 emmers).

Albert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Change, before you have to.
Dutch John

Re: Ombouw buitenoven/stookplaats naar een Rocketstove

Bericht door Dutch John »

Een kook-weck-brouw-bak-buitenraketoven. Leuk en praktisch ding! Me altijd al verbaasd over het KISS principe van een rocketstove. De eenvoudigste bouwsels zijn vaak de meest dankbare. Geen lowtech, maar notech!

Kun je die pizza niet gewoon oprollen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie