Project hout-cv in Kampen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

seek

Project hout-cv in Kampen

Bericht door seek »

Hallo,

Na een heleboel te hebben gelezen en opgezocht op internet, ben ik nu bezig een inventarisatie te naken van wat ik aan moet schaffen om mijn huis te voorzien van warmte uit hout.
De situatie nu: Het betreft een woonboerderij met voor- en achterhuis, een ouderwetse doorwaaiwoning. Totaal zo'n 700 m3 te verwarmen. Momenteel doe ik dat met een gas-cv van 35 kW. Deze kan het prima aan. Warmwatervoorziening is geregeld met twee boilers (totaal 150 l). Zowel gaskachel als boilers zijn gehuurd, dus daar kan ik snel vanaf.
Nu wil een hout-cv gaan gebruiken en dacht aan het volgende: een houtkachel(vergasser) van 45 kW en een bijpassende buffer van ca 4500 liter.
Na een speurtocht op internet kom ik maar liefst op meer dan 15 verschillende merken die zo'n apparaat leveren kunnen! Een vergelijkingsforum of site heb ik helaas nog niet kunnen vinden.
Is 45 kW voldoende ter vervanging van mijn oude cv?
Moet de buffer precies 100 x 45 is 4500 liter zijn of maakt groter of kleiner niet veel uit (laten we zeggen 250 liter verschil)?
Kan ik mijn bestaande cv-leidingstelsel (standaard uitvoering) handhaven?
Is Attack een goede keus? (Ik wil een no nonsens systeem wat ook mn vrouw bedienen kan)
Kan ik het zelf aansluiten, evt met hulp van een "standaard" installateur of is bijzondere kennis vereist?

Veel vragen dus.

Ik hoop op jullie hulp

Greetz, Kees
bonkelaar

Re: Project hout-cv in Kampen

Bericht door bonkelaar »

Hallo Kees,

Welkom onder de houtstokers.
Als je het forum doorwerkt zul je op al je vragen wel een antwoord vinden.
Vermoedelijk heb je al het één en ander opgestoken, De Attack, de 100 liter per KW, goed opgelet!

Je moet natuurlijk zelf bekijken hoe je dingen gaat doen, ieders situatie is anders.
De bestaande gas CV zou ik als backup handhaven. Wegdoen vanwege de huur zul je zeker doen als je er nagenoeg geen rendement meer van hebt. Marktplaats puilt echter uit van CV ketels, ik zou er voor weinig één op de kop tikken, het liefst dezelfde, kun je hem zo overzetten en is ie van jezelf. Je hebt dan je backup verzekerd.
Het kan natuurlijk ook anders, bijv. met een verwarmings-element in je buffertank maar dit is t.o.v. een gebruikte gasketel vermoedelijk minder economisch (dure stroom).

Als je een 35 KW gas ketel wilt vervangen door een houtgestookte, moet je zeker zwaarder gaan. Hoeveel heb ik niet zo paraat.
Het zit hem er in dat een houtketel niet kan moduleren en ook niet snel aan-uit kan. Overtollig geproduceerde warmte wordt dan opgeslagen in een buffertank voor later gebruik.
Tevens ben je misschien niet altijd in de buurt om de kachel even vol te gooien, (afh. van je situatie ) en moet je met een aantal stookbeurten daags de boel warm zien te houden.
Een zwaardere kachel heeft dan een groter vul-volume, kan met meer hout en dus energie worden beladen waardoor je tussen de stookbeurten gewoon weg kunt.

Buffervolume 4500 ltr op 45 KW is prima, bij twijfel kun je gerust iets meer nemen, liever niet minder, je levert in aan comfort.
Ketel, merk of model is afhankelijk van wat je wilt. Er zijn zeer geavanceerde ketels te koop voor veel geld en er zijn eenvoudiger die nagenoeg net zo schoon stoken, waar je echter het stoken een beetje moet aanleren.
Attack is een merk dat enkele mensen op dit forum tot tevredenheid in bedrijf hebben. Bij mij staat een Atmos, vergelijkbaar met Attack.
Een evenzo eenvoudig merk is Vigas.
Dan zijn er nog verschillende Oostblok merken in omloop waarvan je niet kunt inschatten of het goede spullen zijn, het staat of valt dan met de importeur en als die stopt sta je alleen.
Attack, Atmos, Vigas worden ook bij onze oosterburen veel toegepast. Je zult dan altijd eenvoudiger aan onderdelen komen dan van een exoot.

Bestaand leidingstelsel in de woning kan blijven.
Ketel installatie komt er naast en wordt dan ingepast.

Bijzondere kennis is in zoverre vereist dat je goed ingelezen, ingevoerd moet zijn in het houtstook gebeuren. Dat je het hoe en waarom van elk onderdeel kent. Afgaan op een installateur kun je niet, de meesten hebben zo iets nog nooit gezien.
Je hoeft maar op het Atmos forum te lezen wat installateurs allemaal aan fantasie installaties bouwen voor veel geld, die later niet blijken te functioneren.
Als je al zelf moet stoken kun je ook zelf bouwen. De voldoening wordt alleen maar groter.

Bedenk echter ook dat je tamelijk veel hout nodig hebt om al die vierkante meters behaaglijk te krijgen. Dit kost in de regel veel tijd, opslagruimte, machines, transportmaterieel e.d.

We vernemen de ontwikkelingen wel, je hebt de hele zomer om te bouwen.

groeten Jos.
seek

Bericht door seek »

Nou Jos, bedankt voor je uitvoerige antwoord! Ik lees zoveel mogelijk, maar het is niet makkelijk om alles te begrijpen.

Tja, dat ik veel hout nodig heb, realiseer ik me goed. Het is teveel om bij elkaar te scharrelen, dat laat mn werk ook niet toe. Dat wordt dus inkopen. Gelukkig kan ik makkelijk hele vrachten ontvangen.
Ondertussen al redelijk bedreven in zagen en kloven! Actie 1 is hier nu het maken van een kloofmachine (die later uit te bouwen is naar zaag/kloof-combinatie).

Aan ruimte heb ik geen gebrek, ik heb keus hoe het een en ander op te stellen. Maar daarover later meer.

Is het handig om het eerste jaar juist zacht hout te verzamelen omdat dat het snelste droogt?

gr kees
Bufferboost

Bericht door Bufferboost »

Erg leuk Jos hoe jij nieuwelingen toch telkens weer op uiterst simpele en heldere wijze verder weet te interesseren en te introduceren op dit forum. :idea: Alle lof!

Groet Hans
(PS. Orlan is een kloon van Vigas, zelfde ketelwanddikte, dezelfde afmetingen, dezelfde na te bestellen onderdelen).
Brit

Bericht door Brit »

seek schreef:Is het handig om het eerste jaar juist zacht hout te verzamelen omdat dat het snelste droogt?
Het is inderdaad de veronderstelling dat de zachtere (lichtere) houtsoorten sneller drogen. Maar ik heb nergens betrouwbare informatie gevonden die dat bevestigd.
Om zekerder te zijn dat je hout echt droog genoeg is, kan je het beter wat kleiner kloven, tot stukken van maximaal 7x7cm. Na een jaartje in de zon onder een afdak is dat wel droog genoeg. Als je het 2 jaar kan laten liggen, maakt het formaat veel minder uit. Als spijkers geen probleem zijn, kan je misschien voor een partijtje oude pallets gaan.... :)

Succes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Goedendag seek,

Ook welkom namens mijn persoontje.

Qua techniek in Nederland zit je nu praktisch qua houtstook op het leukste forum.

Maar even een keiharde kritische kanttekening, hier zitten een aantal mensen die zeer gepokt en gemazzeld zijn in de daarbij behorende techniek, die veelal gestoeld is, of parallellen vertoont met de industriële revolutie.

Dat is een soort van ‘way of living’, naar de historie en het respecteren van de natuurkunde.

Nu is de basale ‘drive’ van deze site de ecologie.

Ik krijg kromme tenen van de vraag of een 45 kW houtketel voldoende is om een 35 kW gasketel te vervangen.

En dan ook nog is in de duidelijk geformuleerde term van een doorwaai woning…

Waar vooralsnog geen richting in aangegeven wordt, hoe dit ooit veranderd zou worden.

Je zult begrijpen dat uitsluitend het beperken van je energiekosten, geheel en al buiten de doelstelling van deze site valt.

Er is genoeg expertise binnen dit forum om jouw vragen te beantwoorden, maar ik denk niet op basis van de grondslag op je primaire insteek.

Kan wel, maar dan buiten de site en tegen zeer markt conform tarief, en een opslag ter meerdere glorie en instandhouding van deze site.

Groet, Cp
Verwijderd.
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Hallo Kees, hallo C.P.

Mijn antwoord viel al tamelijk lang uit maar het lag mij ook op de lippen nog iets te zeggen over die doorwaai.

Ecologie en besparing is belangrijk. Isoleren en verbeteren van de hut zal dus ook aandacht moeten krijgen.

Bedenk vanuit houtstokers oogpunt alleen al de nutteloze extra dagen die je staat te zagen en te kloven voor warmte die het huis uit vliegt.

groeten Jos.
seek

Bericht door seek »

Dag CP,

Duidelijke kritiek.
Toch een interessante opmerking: aan de ene kant is dit "technologisch" gezien dus het juiste forum volgens jouw, aan de andere kant benadruk je de meer het ecologisch gehalte van de site.
Voor beide is een hoop te zeggen. Als landbouwkundige onderschrijf ik ook dat Nederland groener en dus ecologischer bezig zou moeten zijn. Voor mij zou dat kunnen betekenen op hout stoken (CO2-neutraal). Ik heb me hierover in dit kader op dit forum nog niet uitgesproken. Dus in plaats van kromme tenen zou je natuurlijk ook eens wat verder naar mijn gedachten hierover kunnen informeren. Maar dat terzijde. Aardig is overigens dat het aantal onderwerpen over verwarming hier meer dan twee keer zoveel is dan over alle andere onderwerpen samen. Het is dus een item dat veel mensen aanspreekt. Mij ook. En ik denk dat ik niet alleen sta als voor een flink deel ook financieel besparende motieven een grote rol spelen. Maar daag me rustig uit voor een leuke discussie :) .
De doorwaaiwoning: kan ik kort over zijn; ik kan maar 1 keer mn geld uitgeven dus ik kies nu voor dit type verwarming. Dat er een nieuw dak op het huis moet, de muren volgespoten met pur en vloerisolatie moet worden toegepast weet ik, maar een investering voor later. 1 ding tegelijk. Het komt echt wel.
Dus eerst maar weer eens verder met mn kachel-project dit jaar. Ik hoop op jullie support gedurende dit proces. :D

Groet'n uut Kamp'n
Kees
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

seek schreef:Ik hoop op jullie support gedurende dit proces.
Joer ferrie welkom.

En ai'n moal veleeg'n zit om road mu'j gewoon rustig vroag'n.
Wi'j komt d'r met mekaaru wel uut.
Is altiet nog good egoane.

groet'n van de vennebrugge

Jan
Laatst gewijzigd door nck op 24 mar 2010, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
hekman

Bericht door hekman »

nck schreef:
seek schreef:Ik hoop op jullie support gedurende dit proces.
Joer ferrie welkom.

En ai'n moal veleeg'n zit om raod mu'j gewoon rustig vroag'n.
Wi'j komt d'r met mekaaru wel uut.
Is altiet nog good egoane.

groet'n van de vennebrugge

Jan
hekman

Bericht door hekman »

ik heb vorgeweek houtcv aangecshaft plan is geen gas neer tegebruken buffer 800 lieter .
+6x 24 vacuumbuisen woon in nieuwluesen .schoorsteen iso duct
wouter a

Bericht door wouter a »

Beste Seek,

Als eerste welkom op het forum.

Het idee dat je hebt om de gasketel te vervangen voor een houtgestookte is natuurlijk hartstikke goed.

Ik heb je verhaal en de antwoorden gelezen en zit met de volgende gedachte:
Stel dat je nu investeerd in een houtsysteem van 45 KW en volgend jaar gaat isoleren, kom je dan niet in de knoop?

Je gebruikt nu een gasketel van 35 KW, deze zal niet continu aanslaan om je huis warm te houden, s'nachts zal deze lager/uit staan (net als de hout-cv overigens). stel dat je hier effectief 25% vol mee stookt op een koude dag (25%(6 uur) x 35Kw x 24H = 210 KWh)
Je maakt met de 45 Kw als een redelijk extra buffer door er 10 KW bij te doen, hiermee zul je je water zeer goed warm kunnen houden. (zelfde vermogen nodig -> 210Kwh /45Kw = 4,6 uur stoken)(1Kg hout = ~4Kw -> 210kWh / 4kW/kg = 55 Kg hout).

Kun je niet beter naar het huidige gasverbruik gaan kijken om te zien hoe zwaar je ketel daadwerkelijk dient te zijn?
je weet hoeveel gas je verbruikt, je weet het rendement van de ketel, hiermee kun je uitrekenen hoeveel energie je op een dag nodig hebt.
Als je weet hoeveel je op een dag gemiddeld gebruikt kun je pas gaan kijken naar hoe lang je wilt stoken per dag en daar van uitgaande weet je welke vermogen bij jou stookgedrag past.

het resultaat zou kunnen zijn dat je met 5 uur stoken op een dag aan een kachel van 15 KW voldoende hebt, of dat je een 45 KW kachel slechts een uurtje kunt laten branden op een gemiddelde dag, omdat anders de temperatuur te hoog oploopt..

Dit schrijvende omdat je nu geen buffervat gebruikt en deze 35 kW het piekvermogen is dat de gasketel kan leveren.
Dit zal de gasketel enkel doen als er veel warmte gevraagd wordt.

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Pigion

Bericht door Pigion »

Ik zie absoluut niet in waarom je naar een zwaardere ketel zou moeten gaan als de gasketel van 35 kW het prima kan doen. Prima doen betekend nog overcapaciteit, dus het kan waarschijnlijk nog kleiner. Kijk eens naar je huidige gasverbruik!!!
Houtgestiookte ketels moeten het liefst voluit branden. Tijdens de koudste dagen zal er niet zoveel voor de buffer overblijven, doch op minder koude dagen is er een aanzienlijk surplus.
Pigion
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Pigion schreef:Ik zie absoluut niet in waarom je naar een zwaardere ketel zou moeten gaan als de gasketel van 35 kW het prima kan doen
Helemaal mee eens, mede omdat je aangeeft in de toekomst verder te gaan isoleren. Dan valt de noodzaak van een zwaardere ketel sowieso weg

Heb je al een buffertank en zo ja hoe groot en wat voor type, drukloos of drukhoudend?
Ingeval van drukhoudend hou je wel rekening met de expansie van het geheel? Zal geschat toch gauw een expansievat achter moeten van 250 -300 liter inhoud uitgaande van de 4500 liter buffer die je noemt.
Andere forumleden kunnen je dat vrij exact berekenen, ikzelf reken met 5 - 7.5 %
Heb je al een ketel op het oog?

Noem het blangstellende nieuwsgierigheid
Of nieuwsgieige belangstelling. Wat jij wilt.

Groet

Jan
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

hekman schreef:ik heb vorgeweek houtcv aangecshaft plan is geen gas neer tegebruken
Heb net vandaag de afrekening van het gas in ontvangst genomen.
Awel, ik krijg zelfs nog 1,80 euro teruggestort.
Dat geeft de burger moed,met een jaarlijks verbruik van 43 M3
Blijft dat die 43 M3 178.2 TEURO kost, oftewel 4.14 teuro per M 3 :shock:

Jan

(Gaat advertenties doorzoeken naar een lpg-tank)
Plaats reactie