dikte leiding van buffervat naar cv installatie?
Moderator: Moderators
-
peer
dikte leiding van buffervat naar cv installatie?
Het gaat nu eindelijk gebeuren.
Maar eerst moet ik nog een leiding ingraven van schuur (houtcv+buffervat) naar woonhuis (CV installatie)
Het zal in totaal zo'n 25 meter door de grond worden(met speciale voorgeisoleerde grond buis) en dan nog zo'n 20-25 meter met starre buis.
Aan welke diameter buis moet ik denken?
Is 25 mm voldoende , inwendig is dit dan iets meer dan 20 mm?
Ik ga werken met een wamtewisselaar in het buffervat of met een externe.
Maar eerst moet ik nog een leiding ingraven van schuur (houtcv+buffervat) naar woonhuis (CV installatie)
Het zal in totaal zo'n 25 meter door de grond worden(met speciale voorgeisoleerde grond buis) en dan nog zo'n 20-25 meter met starre buis.
-
chathanky
Re: dikte leiding van buffervat naar cv installatie?
Daar kan zo geen antwoordt op gegeven worden, je dient wel het vermogen op te geven die door de buffer en door de ketel afgegeven wordt.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
-
Pigion
@peer,
Leuk dat je een stookproject gaat starten. In de huidige cv-huisinstallaties worden kleine ketels overwegend aangesloten met 22 mm pijp staal of de 25 mm pijp meerlagenbuis. Vanaf ca. 30 kW wordt dat met 28 mm buis gedaan. In jouw geval komt daar 25 meter bij. Ok moet je rekening houden met de temperatuur van het water. Om met water van 50 C. een bepaald vermogen te transporteren is een grotere diameter nodig dan met water van 70 C. Er moet dan n.l. meer water door de buizen. Dus moet je eerst even duidelijk maken welk vermogen in het cv circuit moet worden gestopt.
Hoe ga je de buis isoleren en hoe houd je het water buiten de isolatie? Denk dar niet te licht over. Ik heb al veel ellende gezien met ondergrondse (stoom) leidingen in mantelbuizen.
Pigion
Leuk dat je een stookproject gaat starten. In de huidige cv-huisinstallaties worden kleine ketels overwegend aangesloten met 22 mm pijp staal of de 25 mm pijp meerlagenbuis. Vanaf ca. 30 kW wordt dat met 28 mm buis gedaan. In jouw geval komt daar 25 meter bij. Ok moet je rekening houden met de temperatuur van het water. Om met water van 50 C. een bepaald vermogen te transporteren is een grotere diameter nodig dan met water van 70 C. Er moet dan n.l. meer water door de buizen. Dus moet je eerst even duidelijk maken welk vermogen in het cv circuit moet worden gestopt.
Hoe ga je de buis isoleren en hoe houd je het water buiten de isolatie? Denk dar niet te licht over. Ik heb al veel ellende gezien met ondergrondse (stoom) leidingen in mantelbuizen.
Pigion
-
peer
ok, hier komt ie dan
Vermogen van CV ketel 35 kW (in huis)
Vermogen van Hout CV ( in schuur) rond de 45 kW
Buffer van 2000 liter ( in schuur)
Ik wil het water van de CV installatie in huis door een wamtewisselaar in het buffer laten lopen(via de bewuste grondleiding)
Oh ja ik gebruik voorgeisoleerde leiding, dat is een speciale leiding met pur eromheen en daar omheen HDPE, speciaal voor transport warm water door de grond.
Ik heb ook geen zin in gezeik achteraf, en de grond kan maar 1x open
Oh ja bestaande leiding vanaf gas CV in huis is 22mm, en beneden verdieping is hoofdzakelijk vloerverwarming
Vermogen van CV ketel 35 kW (in huis)
Vermogen van Hout CV ( in schuur) rond de 45 kW
Buffer van 2000 liter ( in schuur)
Ik wil het water van de CV installatie in huis door een wamtewisselaar in het buffer laten lopen(via de bewuste grondleiding)
Oh ja ik gebruik voorgeisoleerde leiding, dat is een speciale leiding met pur eromheen en daar omheen HDPE, speciaal voor transport warm water door de grond.
Ik heb ook geen zin in gezeik achteraf, en de grond kan maar 1x open
Oh ja bestaande leiding vanaf gas CV in huis is 22mm, en beneden verdieping is hoofdzakelijk vloerverwarming
-
masss01
peer schreef:Het gaat nu eindelijk gebeuren.
-
masss01
hallo ik ben met een verglijkbaar project bezig houtcv+buffervat vanuit de schuur naar huis
ik heb zelf 25 mm buis gebruikt (doorvoor 20mm)30kw kachel en mijn installateur heeft geadviseerd
om het cv net te scheiden met een platenwissellaar.
maar ik heb zelf ook nog een vraag ik heb zelf een buffervat 1500 liter
met een warmte wissellaar (op het typeplaat staat in het duits dauerleistung 200 kw, slaat dat
op de capaciteit van de wissellaar.)
en kan ik dan de kachel aansluiten op de warmtewissellaar of is dat niet hanndig
groeten stef
ik heb zelf 25 mm buis gebruikt (doorvoor 20mm)30kw kachel en mijn installateur heeft geadviseerd
om het cv net te scheiden met een platenwissellaar.
maar ik heb zelf ook nog een vraag ik heb zelf een buffervat 1500 liter
met een warmte wissellaar (op het typeplaat staat in het duits dauerleistung 200 kw, slaat dat
op de capaciteit van de wissellaar.)
en kan ik dan de kachel aansluiten op de warmtewissellaar of is dat niet hanndig
groeten stef
-
peer
Ik denk dat het er vanaf hangt waar de wamtewisselaar zit in de buffertank.
Als deze onderin zit, heb je er niet zoveel aan. Boven in blijft de warmte het langste zitten.
Als deze onderin zit, heb je er niet zoveel aan. Boven in blijft de warmte het langste zitten.
-
masss01
hallo peer
het betreft een liggende buffertank met de wissellaar onderin dus ik dacht dan kan
ik die mooi gebruiken voor de kachel dan heb ik het mooi gescheiden.
op het typeplaatje staat ook dat het 3 wisselaars zijn met een inhoud van 3 x 18 liter
groeten stef
het betreft een liggende buffertank met de wissellaar onderin dus ik dacht dan kan
ik die mooi gebruiken voor de kachel dan heb ik het mooi gescheiden.
op het typeplaatje staat ook dat het 3 wisselaars zijn met een inhoud van 3 x 18 liter
groeten stef