advies over systeem nieuwe woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
judith

advies over systeem nieuwe woning

Bericht door judith »

Dag allen!

Mijn man en ik gaan de deel verbouwen op de boerderij van mijn ouders. Het gaat hier een grote woning betreffen van zo'n 700 kuub. De benedenverdieping wordt 150 m en de eerste verdieping 100. Het huis zal geisoleerd worden volgens de nu geldende eisen. De ene helft van de kap van ons huis zal pal op het zuiden georienteerd zijn, daar komen ook openslaande deuren naar buiten en is evt. de mogelijkheid voor zonnepanelen oid. De huidige deeldeuren zullen beglaasd worden, dit is op het westen. Onze keuken komt aan de noordkant met kleine stalramen.
We zijn aan het nadenken hoe we onze energiekosten zo laag mogelijk kunnen houden. Bij voorkeur, als het ook te betalen is, willen we het liefst energieneutraal gaan leven.

Wie heeft ideeen over welk systeem geschikt zou kunnen zijn??

Ideeen van ons zijn:
* De benedenverdieping voorzien van laag temperatuur vloerverwarming in combinatie met een houtkachel die de woonkamer/keuken verwarmd (samen zo'n 80-100 m). Een temperatuur van 19 a 20 graden is genoeg. Hout is geen probleem, dat kunnen we zelf verbouwen en we kunnen aan een voorraad hout komen waar we de komende 6 jaar mee toe kunnen.
* We hebben het gehad over een Tulikivi speksteenkachel, maar ik vind dit een veel te dure oplossing in aanschaf, dat kan onze bles niet trekken.
* De bovenverdieping verwarmen met " gewone" radiatoren. Ik verwacht dat deze vanwege de isolatie van het huis weinig aan zullen zijn. De kamers boven hoeven zeker niet warmer te worden dan 18 graden voor onze dochter, wijzelf slapen altijd met raam open en dan maar extra dekens bij vorst.
* Heet water via de houtkachel of via een zonneboiler, wat is slim?
* water pompen we zelf, mijn vader heeft nooit anders gedaan en we kunnen aanhaken op zijn systeem

Ik ben heel benieuwd naar ideeen/tips. Ik zie inmiddels door alle bomen het bos niet meer....

Hartelijke groet van Judith
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: advies over systeem nieuwe woning

Bericht door kockie »

Ik zou voor betere isolatie dan "volgens de huidige normen" gaan. De energie die er niet uitgaat, hoeft er ook niet in..
Schaamteloos gejat van tweakers.net: (passief huis renovatie)
http://gentledescent.word...passive-house-renovation/
http://www.energieinstitu...8713a4aba44715a75150c57c2
http://www.passivhaustagu..._using_Passive_House.html

Tapwater via de zonneboiler en in de winter evt met behulp van een kachel, al komt er denk ik dan veel zoek- en hobbywerk bij kijken om alles goed en vooral veilig draaiend te krijgen.

Benedenverdieping zou ik sowieso met vloerverwarming uitrusten. Bovenverdieping ook (als het een betonvloer is tenminste, ander zou ik muurverwarming of ltv overwegen.

Leuk project!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Wanneer je overweegt om houtstook toe te passen zou ik stap voor stap keuze's maken.
Heb je ruimte voor een buffervat? Combinatie zonneboiler / houtgestookte kachel?
Wil je een kachel in het woongedeelte of een ketel op hout als vervanger voor de gasgestookte installatie?
Ga je voor de kachel, welk type? Finoven, bergkachel, speksteen e.d. of wil je er ook cv-water mee verwarmen?
Dan wordt het dus een kachel met cv-aansluiting.
Ga je voor een houtgestookte ketel, Welk type / uitvoering, atmosferische ketel, vergasser, stukhout of snippers/pellets?

Over bijna elke vorm van verwarming door middel van houtstook is hier zeer uitvoerige informatie te vinden.
(Met uitzondering van een simpele vuurkorf midden in de kamer :lol: )
Ook de combinaties met cv-installaties worden vrij uitvoerig behandeld. Een kwestie van geduldig inlezen en zoeken.

Misschien is dit wel iets waarnaar je op zoek bent: http://users.skynet.be/zonnigniel/1/Solstat%20Niel.JPG
Google maar eens op de naam callimax voor info over de gebruikte kachel. Daar kun je natuurlijk elke vergelijkbare kachel voor nemen die bijvoorbeeld op stukhout brandt. Ging me meer om de combi kachel / zonneboiler.
(schaamteloos gepikt van forumlid chathanky)

Denk eerst eens na wat je precies wilt gaan toepassen, en begin als eerste met grootschalige isolatie.
Kockie heeft wat dat betreft volledig gelijk.

Teruglezend schiet mij iets heel anders in de gedachten.
Mijn man en ik gaan de deel verbouwen op de boerderij van mijn ouders.
Dus jullie creëren een dubbel huis. Is het misschien niet de overweging waard om gezamenlijk 1 houtgestookte installatie te installeren voor beide woningen? Forumlid bufferboost doet dit ook, 1 grotere houtvergasser voor 2 woningen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
judith

Bericht door judith »

Dank voor de uitgebreide tips! Het idee om een houtgestookte cv met mijn ouders te delen, viel bij hen niet in goede aarde, helaas. We zijn allemaal nogal op privacy gesteld en mijn vader vond een gecombineerd systeem wat al te dichtbij komen :P . Wat die isolatie aangaat, daar zijn we het inmiddels wel over eens. We gaan voor zoveel ons budget aankan! En zo na een week speurwerk heb ik een voorkeur ontwikkelt voor een bergkachel. Nu mijn man nog meekrijgen!
Wat we in ieder geval gaan doen, naast de stenen kachel, is ltv aanbrengen, beneden vloerverwarming en boven wandverwarming of radiatoren (daar zullen we kiezen voor de goedkoopste optie).

Als het over geld gaat, verbaas ik me ernstig over de aanlegkosten van dergelijke systemen! Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er in ons land een behoorlijke club is die baat heeft bij veel burgers die gas stoken. En als ik dan kijk naar de subsidiemogelijkheden voor alternatieve energie, lijkt het me dat de overheid ook niet echt de moeite neemt om dit op een adequate manier te stimuleren. Die recente pot voor zonnepanelen was natuurlijk belachelijk klein! Dat kan niet serieus bedoeld zijn....

Ik vind het helemaal super dat wij de kans krijgen, met dank aan mijn opa die in 1946 is begonnen met boeren op deze plek, om ons leven echt radicaal in te richten zoals wij dat willen. Ik hoop ook dat onze pot met geld voldoende zal blijken te zijn; ik werk in een revalidatiecentrum en mijn man is musicus, we zijn dus niet echt rijk of zo. En zelf veel doen is niet helemaal haalbaar, gezien de leeftijd van onze kleine meid (bijna 2).

Hoe dan ook; complimenten voor dit forum! Ik blijf zeker veel lezen!

Hartelijke groet, Judith
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

judith schreef:En zo na een week speurwerk heb ik een voorkeur ontwikkelt voor een bergkachel
Tik het woord "bergkachel" in de zoekfunctie en je krijgt gelijk een week leesvoer voorgeschoteld, maakt kennis met de leden die er 1 in bedrijf hebben, zelf gebouwd hebben enzovoorts.
judith schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er in ons land een behoorlijke club is die baat heeft bij veel burgers die gas stoken.
Welkom in Nederland.
judith schreef:En als ik dan kijk naar de subsidiemogelijkheden voor alternatieve energie, lijkt het me dat de overheid ook niet echt de moeite neemt om dit op een adequate manier te stimuleren. Die recente pot voor zonnepanelen was natuurlijk belachelijk klein! Dat kan niet serieus bedoeld zijn....
Dat is het wel, de overheid is er namelijk alles aan gelegen om de decentrale opwek van welke vorm van energie zoveel mogelijk te ontmoedigen. Het subsidiebeleid is puur cosmetisch. Men wil voor 99.9 % van de inwoners van Nederland een aantal knoppen hebben om aan te draaien wat betreft de energiekosten. Controle en inkomensbeleid.

Vergeet de subsidie. Maak een kale berekening. Die moet rendabel zijn. Eventuele subsidie is alleen maar mooi meegenomen en niet meer.
judith schreef:En zelf veel doen is niet helemaal haalbaar, gezien de leeftijd van onze kleine meid (bijna 2).
De leeftijd van zo'n mooi meiske is absoluut geen probleem voor een installatie van een kachel o.i.d. (persoonlijke ervaring met 2 van die jonge tramps) Elk uur dat je zelf doet i.p.v.een installateur is wel 50 teuro die NIET je portemonnee uit fladdert. Misschien de hulp van vrienden of buren, ik noem zo maar wat. Vragen kun je altijd, nee heb je en ja kun je krijgen.

Suc6

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie