Kockie, Albert, Cp,
Dank voor de complimenten.
Albert, de motor is een Honda GX390. Ik dacht 11 pk nominaal. De generator een Leroy-Somer. Voor mij geen Chinese imitaties meer. Prulzooi. Ives Heylands van Europower heeft dezelfde ervaring. Zij hebben de Chinezen uitvoerig getest. De slechtste draaide na 10 uur in puin. De beste na 200 uur. Dat laatste cijfer is nog geen 10% waar het origineel voor staat.
Cp, ik ga steeds kleinschaliger denken. En lowtech. Desondanks is ook hier elektriciteit nog steeds een eerste levensbehoefte.
De oorspronkelijke insteek van dit project is het bouwen van een alternatieve brandstofvoorziening voor een dergelijke kleine generatorset. Alleen al in Afrika schijnen miljoenen van die dingen te draaien. Nu nog de tijd en energie vinden om een complete bouwbeschrijving op het WWW te zetten.... Nee, ik wil er niet aan verdienen. Eigenlijk moet ik dan eerst een tweede, eenvoudiger prototype bouwen, want deze is compleet demontabel dmv universeel, maar duur fitwerk. Met reinigingspoorten op de juiste plaatsen, kan het aantal schroefverbindingen met 70% teruggebracht worden.
Een plaatje van het inwendige van de gasgenerator: de zgn. "haard":
De foto is van bovenaf genomen in het gele voorraadvat. De 8 tuyeres (luchtnozzles) waren in hun vorig leven gewone M-8 bouten. De reductieconus (moeilijk te zien; geen perspectief) is van 2 mm dik RVS en met een hamertje op een stuk pijp in de bankschroef "gewalst". De twee boutjes, gelast aan de conus, zijn bedoeld voor meer grip om de conus/reductiezone compleet met verstelbare rooster uit te draaien. De reductieconus zit met die lelijke las vast op een 2,5" draadstukje. Het geheel zit weer geschroefd in een voormalige CO2 blusser. Het 2,5" draadstuk maakt fijnafstelling in de hoogte mogelijk. De rooster is zelf in hoogte verstelbaar. De tuyeres zijn in lengte te verstellen.
De eigenlijke gasgenerator is het goedkoopste deel van de hele set, omdat het bestaat uit een oude propaantank, een CO2 blusser, een poederblusser en een kookpotje. Daarbij nog wat plaat- en bevestigingsmateriaal. Bij elkaar geen 20 euro. De gehele filter- en koeltrein is vanwege het genoemde fitwerk relatief prijzig.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-