Airconditioning ombouwen voor warmte uit slootwater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hooijschuur

Airconditioning ombouwen voor warmte uit slootwater

Bericht door hooijschuur »

Dag

Ik ben van plan om mijn Airco met verwarmingsfunctie om te bouwen zodat ik met behulp van een slang,pomp,glycol,en een bak voor de radiator water uit de sloot kan gebruiken als warmtebron.

Om het systeem onderhouds vriendelijk te houden wil ik kiezen voor een gesloten systeem waar bij glycol door een in het water liggende slang de warmte kan opnemen.

Het voordeel wat ik hiermee probeer te bereiken is een hoger rendement en geen defrost cyclussen.

zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.

Groeten Marc
Chicken Power

Re: Airconditioning ombouwen voor warmte uit slootwater

Bericht door Chicken Power »

Hallo Hooijschuur,

Koeltechnische installatie ervaring genoeg!

Indien je unit over een thermosstatisch of elektronisch expansie ventiel beschikt, is wat je wilt theoretisch prima te doen.

Parallel aan de verdamper/condensor van het buitendeel een RVS platenwisselaar aansluiten. Met 2 magneetkleppen kun je dan schakelen tussen lucht- of watervoeding.

Leuke bijkomstigheid is dat in de zomer bij aircobedrijf het zaakje ook werkt! Minder aandrijfenergie nodig, slootwater is kouder dan zomerlucht. En je kunt er desnoods nog een zwembadje mee warmen.

Aandachtspunten zijn wel:
- goed kunnen hardsolderen onder stikstof schermgas,
- platenwisselaar zo aansluiten dat de oliehuishouding in takt blijft (event. iets toevoegen),
- goed vacuümeren en drogen,
- lekzoeker voor het koelmedium hebben, zeker bij koelmedia met een “glide”
- anti bevriezingsbeveiliging op de platenwisselaar i.g.v. pompstoring,
- bedacht zijn op condensvorming op de pomp (niet fijn voor de wikkelingen) en
- meerdere slangenkringen maken om niet te veel weerstand op te lopen in het sloot- circuit.

Groet, Cp
Verwijderd.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Chicken Power schreef:- goed kunnen hardsolderen onder stikstof schermgas,

Waarom hardsolderen onder stikstof, wat is hiervoor de reden. Heb dit wel vaker gelezen echter nooit een goed tekst en uitleg gekregen over het hoe en waarom.
Hardsolderen doe ik altijd met een acetyleenbrander (tje) wordt dit met bijvoorbeeld een tig-apparaat gedaan?

Groet,

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Chicken Power

Ha Jan,

Het schermgas is bedoelt om tijdens het solderen inwendige oxidatie van de buizen te voorkomen.

Compressoren en sommige appendages (regelventielen/kleppen) zijn heel gevoelig voor vervuiling.

In de koeltechniek wordt meestal met propaan/zuurstof gesoldeerd. Goedkoper, en de servicesetjes zijn gemakkelijk zelf te vullen uit grote flessen.

Groet, Cp
Verwijderd.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

begrijp ik het dan goed dat je met een reducerende acyteleenvlam dit onvoldoende ondervangt?

De rest is duidelijk.

Tnxs.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Chicken Power

Yep!

Aan de buitenkant valt dat idd wel mee en is ook niet van erg belang.

Maar als je het hele zaakje pas hebt gemaakt en klaar bent om af te solderen, komt die vlam niet in de pijp. Die zit nog gewoon vol met lucht.

Vooral niet in de verleiding komen om dan maar wat koelmiddel te laten spuien; ingeval van freonen ontleed dat tot o.a. fosgeen...

Klein werk net licht reducerend, grote fittingen licht oxiderend ivm voldoende temperatuur binnen korte tijd.

Groet, Cp
Verwijderd.
hooijschuur

Chicken Power schreef:Hallo Hooijschuur,

Koeltechnische installatie ervaring genoeg!

Indien je unit over een thermosstatisch of elektronisch expansie ventiel beschikt, is wat je wilt theoretisch prima te doen.

Parallel aan de verdamper/condensor van het buitendeel een RVS platenwisselaar aansluiten. Met 2 magneetkleppen kun je dan schakelen tussen lucht- of watervoeding.

Leuke bijkomstigheid is dat in de zomer bij aircobedrijf het zaakje ook werkt! Minder aandrijfenergie nodig, slootwater is kouder dan zomerlucht. En je kunt er desnoods nog een zwembadje mee warmen.

Aandachtspunten zijn wel:
- goed kunnen hardsolderen onder stikstof schermgas,
- platenwisselaar zo aansluiten dat de oliehuishouding in takt blijft (event. iets toevoegen),
- goed vacuümeren en drogen,
- lekzoeker voor het koelmedium hebben, zeker bij koelmedia met een “glide”
- anti bevriezingsbeveiliging op de platenwisselaar i.g.v. pompstoring,
- bedacht zijn op condensvorming op de pomp (niet fijn voor de wikkelingen) en
- meerdere slangenkringen maken om niet te veel weerstand op te lopen in het sloot- circuit.

Groet, Cp
Bedankt voor de uitleg

Ik probeer zoveel mogelijk de airco in oorspronkelijke staat te houden .
wat ik wil doen is de ventilator verwijderen en daarvoor in de plaats een bak plaatsen met daarin de radiator .
een grundfos pompje wil ik aan sluiten op de aansluiting van de ventilator.
Mocht de grundfos wat te veel vermogen trekken tov de fan dan plaats ik een relais .
dit pompje pompt vloeistof rond door een 50 meter lange 25 mm tyleen slang naar de bak met daarin de radiator.
voor zover ik heb kunnen vinden kun ongeveer 30 tot 40 watt per meter uit het water vandaan halen.
Dit is dus waarschijnlijk te weinig voor een airco.
Mocht dit zo zijn dan koppelen we een slang extra aan.

groeten marc
Chicken Power

Beste marc,

Ik ben bang dat dit tot ernstig mislukken gedoemd is.

Je wilt de airco in oorspronkelijke staat houden. Als je de ventilator verwijderd en de condensor/ verdamper in een bak plaatst, is er weinig oorspronkelijks meer over.

Hoe wil je de condensor/verdamper in een bak plaatsen? Ik ben bang dat je alle componenten van de grondplaat moet losmaken om hem in een bak te kunnen laten zakken.

Stel dat dit lukt, dat aluminium van de lamellen is in geen tijd weg gecorrodeerd. Dan duurt het voor de leidingen ook niet lang meer. En het hele zaakje hemelen.

Het vermogen van het pompje zal weinig afwijken van de ventilator.

Nog even wat nomenclatuur:

-Een radiator is het plaatvormige ding in een Cv installatie welke warmte afgeeft.
-Een radiateur is het watergevulde lamellensysteem bij een verbrandingsmotor welk een overmaat aan warmte aan de omgevingslucht afgeeft.
-Een verdamper is het lamellensysteem in een koelcircuit welke warmte aan de omgevingslucht (of water, glycol, ed.) ontrekt.
-Een condensor is het lamellensysteem wat de opgenomen warmte in een koelsysteem plus de aan het gas toegevoerde aandrijfenergie weer afgeeft aan de lucht (water, glycol, ed.).
-Een condensator is een elektrisch component, dat in staat is tijdelijk een lading op te slaan. Ze worden ook toegepast in de electronica.

Groet, Cp
Verwijderd.
hooijschuur

Chicken Power schreef:Beste marc,

Ik ben bang dat dit tot ernstig mislukken gedoemd is.

Je wilt de airco in oorspronkelijke staat houden. Als je de ventilator verwijderd en de condensor/ verdamper in een bak plaatst, is er weinig oorspronkelijks meer over.

Hoe wil je de condensor/verdamper in een bak plaatsen? Ik ben bang dat je alle componenten van de grondplaat moet losmaken om hem in een bak te kunnen laten zakken.

Stel dat dit lukt, dat aluminium van de lamellen is in geen tijd weg gecorrodeerd. Dan duurt het voor de leidingen ook niet lang meer. En het hele zaakje hemelen.

Het vermogen van het pompje zal weinig afwijken van de ventilator.

Nog even wat nomenclatuur:

-Een radiator is het plaatvormige ding in een Cv installatie welke warmte afgeeft.
-Een radiateur is het watergevulde lamellensysteem bij een verbrandingsmotor welk een overmaat aan warmte aan de omgevingslucht afgeeft.
-Een verdamper is het lamellensysteem in een koelcircuit welke warmte aan de omgevingslucht (of water, glycol, ed.) ontrekt.
-Een condensor is het lamellensysteem wat de opgenomen warmte in een koelsysteem plus de aan het gas toegevoerde aandrijfenergie weer afgeeft aan de lucht (water, glycol, ed.).
-Een condensator is een elektrisch component, dat in staat is tijdelijk een lading op te slaan. Ze worden ook toegepast in de electronica.

Groet, Cp
Hoi cp

ik wil de airco zo uit elkaar halen dat het gas in het systeem blijft zitten.
dit betekend dat ik de bak om de condensor heen moet kunnen zetten
de afdichting is hierbij dus een uitdaging
om corrosie te voorkomen wil ik glycol of iets dergelijks gebruiken die het aluminium niet aantast.
dit medium word via een in de sloot liggende tyleen slang en een grundfos pompje rond gepompt over de bak ,waarbij de warmte moet worden opgenomen.
de condensor komt dus niet in aanraking met het slootwater.

groeten marc
hekman

Bericht door hekman »

http://cgi.ebay.de/Um-Bauanleitung-Spli ... 45f0a383ac

--------------------------------------------------------------------------------
janhekman
hekman

Bericht door hekman »

hekman schreef:http://cgi.ebay.de/Um-Bauanleitung-Spli ... 45f0a383ac

--------------------------------------------------------------------------------
janhekman
kijk hier eens na?
Chicken Power

Hallo marc,
hooijschuur schreef:de condensor komt dus niet in aanraking met het slootwater.
Daar was ik ook niet van uitgegaan, maar volgens mij werken glycolmengsels ook corroderend op aluminium.

Het is qua leidingen allemaal heel dun spul in zo een split setje.

M.b.t. de link van Hekman, dat is bijna het zelfde wat ik al schreef, maar dan kost het je een tientje.

Tel uit je winst!

En de kostenindicatie van 100 euro aan materialen, daar heb ik zo mijn twijfels bij.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie