thermosifon hoogteverschil kachel - vat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erick.Branderhorst

thermosifon hoogteverschil kachel - vat

Bericht door Erick.Branderhorst »

Geacht Forum,

Ik ben bezig een houtkachel + wisselaar + buffervat aan te schaffen. E.a. werkt als open systeem via het thermosifon principe. Nu vraag ik me af of er een maximaal hoogteverschil is tussen houtkachel (waarin de wisselaar zit) en het buffervat dat opgewarmd moet worden. Of is hoogteverschil geen criterium en gaat het om de watertemperatuur in de stijgbuis.

In mijn situatie wil ik de bovenste instroom opening van het vat +/- 8 meter hoger plaatsen dan de warmtewisselaar. De stijg/daalbuizen zullen door een oude schoorsteen lopen, die ik op wil vullen met isolatiemateriaal om te voorkomen dat het water in de stijg/daalbuizen te veel afkoelt.

Groet,
Erick
Albert van WdJ

Re: thermosifon hoogteverschil kachel - vat

Bericht door Albert van WdJ »

Hoogteverschil is niet het belangrijkste in dit geval, maar de diameter van de leidingen is belangrijk.
Naast het aantal bochten die de leidingen bevatten.

Stel dat je aanvoer en retour van de kachel zelf 2 duimse pijp is, dan moet je met je buizen niet kleiner gaan. Probeer zo weinig mogelijk bochten in je leidingen te maken. Maak geen haakse bochten. Dat remt de stroming veel te veel af.
Voorkom horizontale stukken.
En zorg dat de stuigbuis de daalbuis niet 'onderweg' kan verwarmen.
Of dat de stuigbuis anderzins kan afkoelen.

Wat voor een merk en soort kachel ga je aanleggen?

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Erick.Branderhorst

Bericht door Erick.Branderhorst »

De kachel van onze keuze is een 4D van tigchelkachel.

Het vat van +/- 300 liter zal recht boven de kachel komen te staan (maar dan 8 meter hoger).

Bochten komen er alleen maar t.b.v. de aansluiting aan de kachel en de aansluiting aan het vat. De rest van het leidingenwerk is rechttoe rechtaan.

Isoleren van de buizen is voorzien en evt ook nog het opvullen van de oude schoorsteen met iets (perliet?) zodat er helemaal geen luchtstroming in de schoorsteen kan plaatsvinden.

Mij is geadviseerd om roodkoperen buizen te kiezen van 35mm uitwendig, 32 inwendig. Ik vroeg me echter af of de daalbuis wellicht iets kleiner mag zijn en evt niet geisoleerd teneinde een betere circulatie voor elkaar te krijgen.

Erick
Pigion

Bericht door Pigion »

Een groot hoogteverschil is gunstig voor de circulatie. De circulatie berust n.l. op verschil in s.g. van warm en koud water. Des te langer die kolommen warm- en koudwater, des te sterker de circulatie. Daarom de koudwaterleiding NIET stijf tegen de warwaterleiding leggen. Natuurlijke circulatie stat in geen verhouding met circulatie door een pomp, daarom wijdere leidingen toepassen, min. 22 mm of 28 mm.
Pigion
Plaats reactie