cv haard zonder ondersteuning gas cv?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diana85

cv haard zonder ondersteuning gas cv?

Bericht door diana85 »

Hallo!
Ik ben me aan t orienteren op cv-haarden.Momenteel verwarmen we ons huis met 1 moederhaard op gas, zonder cv aansluiting. Na twee jaar hangt de kou in de rest van het huis ons wel de keel uit, dus moet er een cv komen.
cv haard lijkt mij ideaal aangezien de kostenbesparing op lange termijn en het milieu.
Maar manlief ziet nogal op tegen het instaleren van de koelwater voorziening en de afvoer hiervan. dat zou betekenen dat de hele vloer in de keuken en woonkamer eruit moet, dus dat wordt dan meteen een enorm renovatieproject op die manier.(nog niet te spreken van de kosten die daarbij komen!)
Dus mijn vraag eigenlijk: MOET er altijd persee zo'n koelsysteem worden aangesloten? en zo ja: sloopt dan echt iedereen met een cv haard de halve woonkamer? :shock:
En is het te doen om het huis geheel te verwarmen met een cv haard zonder ondersteunende cv ketel op gas?
We willen alleen de woonkamer, keuken en badkamer lekker warm hebben. De overige ruimtes( drie gangen, 5 slaapkamers) hoeven niet warm, als er maar geen ijsbloemen meer op de ramen zitten! Inhoud van het huis is 605 kuub.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!
mvg Diana
Pigion

Re: cv haard zonder ondersteuning gas cv?

Bericht door Pigion »

Of het halve huis moet worden gesloopt, hangt sterk af van de constructie. Is er een kruipruimte voor de leidingen? is er een goede plaats voor de stijg-leidingen?
Ik heb meermalen gezien dat het erg meevalt met het slopen etc. Laat er geen halve wilden op los, doch bekijk het plan voor de loop van de leidingen met een ervaren persoon. Installateurs kijken vooral hoe het gemakkelijkst het geld kan worden verdient en dat is vaak niet de fraaiste oplossing.
Pigion
Brit

Bericht door Brit »

diana85 schreef:Maar manlief ziet nogal op tegen het instaleren van de koelwater voorziening en de afvoer hiervan. dat zou betekenen dat de hele vloer in de keuken en woonkamer eruit moet
Als het schoon water is kan je het toch ook in een grindput in de grond laten lopen onder de kruipruimte/vloer. Het zal alleen worden gebruikt in geval van nood, dus voor vochtproblemen hoef je niet bang te zijn als het hopelijk nooit gebeurd :) Ik durf alleen niet te zeggen hoeveel water deze grindput aan moet kunnen :oops:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
kiekeboe

Bericht door kiekeboe »

misschien een idee;ik heb ook geen echte afvoer voor koelwater om dezelfde reden.
maar een buis over de plint naar het gedeelte van het huis waar een kelder onder zit.
in de kelder heb ik een emmer staan onder de buis.
als de koelingecht gaat werken zal de emmer wel overstromen, maar hij is wel makkelijk om te controleren of er iets lekt.

tip: ga niet zelf knutselen, maar vraag iemand met ervaring om advies.
diana85

Bericht door diana85 »

Dank voor de reacties!hier kan ik wel wat mee. We hebben helaas geen kruipruimte,woonkamer is aangebouwd, maar we zouden wel een afvoer door de spouwmuur kunnen leggen naar buiten, op het grind naast de vijver. De aanvoer kan dan via het plafond. Dat moet toch helemaal vernieuwd.
Ik zal het eens voorleggen aan de 'klusbaas' hier!
ecogoeikoop

Bericht door ecogoeikoop »

Hey Diana,
Een andere mogelijkheid om niets te moeten openbreken is:

Afvoer moet nog altijd rechtstreeks van de kachel naar buiten gaan. GELIJK WAAR op de koude leiding van je CV systeem, sluit je een automatisch vulsysteem aan. Dit is een systeem dat je CV installatie op druk houdt. (instelbaar op bvb 1,5bar)
het werkt dan als volgt in een noodsituatie:
- je kachel wordt te warm en de noodkraan op je kachel dat hiermee gestuurd wordt laat het warme water naar buiten lopen.
- hierdoor valt de druk van je CV systeem naar beneden en het automatisch vulsysteem probeert dan de druk op peil te houden door koud water van de kraan op de koudwater kant van je CV systeem toe te voegen.
- dit koude water gaat rechtstreeks naar je kachel omdat de kraan daar open staat.
- de kachel komt terug op een aanvaardbare temp
- de noodkraan van je kachel gaat terug uit
- je vulsysteem vult nog tot je installatie weer netjes op druk komt

Nadeel van dit systeem is dat je door het automatisch vullen niet opmerkt dat er ergens een lek is omdat je CV altijd mooi op druk blijft. Ook hier heb ik iets op gevonden:
Het automatische vulsysteem stel ik in op 1,5bar = voldoende. Ik vul het systeem net als vroeger tot 2,5 bar. Zo kan ik nog altijd drukverlies door lekkage zien.

Automatisch vulsysteem klinkt ingewikkeld, maar het is niet meer dan een kraantje en een schroefje om de druk in te stellen.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

ecogoeikoop schreef:het werkt dan als volgt in een noodsituatie:
- je kachel wordt te warm en de noodkraan op je kachel dat hiermee gestuurd wordt laat het warme water naar buiten lopen.
- hierdoor valt de druk van je CV systeem naar beneden en het automatisch vulsysteem probeert dan de druk op peil te houden door koud water van de kraan op de koudwater kant van je CV systeem toe te voegen.
- dit koude water gaat rechtstreeks naar je kachel omdat de kraan daar open staat.
Er is nog een nadeel: Je kachel die lekker tegen de 100°C aan zit, krijgt steenkoud water te verwerken. Zal best een paar keer goed gaan, maar 't is niet bevorderlijk voor de levensduur van de warmtewisselaar in de kachel.
En je koelsysteem moet je wel jaarlijks testen! Dus je kunt niet zeggen dat het nooit gebruikt zal worden.

Je kunt veel beter een koelspiraal met veiligheidsventiel (bijv Watts) in de kachel hebben. Dan is de koeling een gescheiden circuit, en zal de kachel niet gevuld worden met een plons zuurstofrijk koud vers water.
De afvoerpijp van zo'n koelspiraal kan net zo groot zijn als de aanvoerende leiding. Bij mij is dat 15 mm koper, en de afvoer bestaat uit een ijzeren cv-pijp van eveneens 15 mm. Werkt perfect en neemt weinig plek in.

Albert
Change, before you have to.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

ecogoeikoop schreef:- je kachel wordt te warm en de noodkraan op je kachel dat hiermee gestuurd wordt laat het warme water naar buiten lopen.
Voor de goede orde: Op deze manier creëer je een vrij gevaarlijke situatie.

Verreweg de beste manier is zoals Albert zegt, met een warmtewisselaar die de kachel koelt zonder er een plomp koud water in te spuiten. Een aantal vergassers hebben zo'n systeem standaard ingebouwd.

Wanneer je toch rechtstreeks wilt koelen in de kachel met koud water doe je dat altijd als volgt:

Bij oververhitting eerst koud water toevoeren en de druk verder opvoeren. Het opvoeren van de druk heeft tot doel het kookpunt van het water verder naar boven te brengen.
Pas bij 3 bar de druk aflaten en zorgen voor voldoende aanvoer om de druk te handhaven op die 3 bar.

Heb je de pech dat je ketel over de 100 graden komt (omdat je veiligheid te laat inkomt), en je zou zonder meer de druk aflaten veranderd ALLE water van boven de 100 graden INEENS in stoom. (omdat de druk wegvalt)

Het kookpunt van water bij 1 bar overdruk is grofweg 118 graden. wanneer die druk wegvalt door het openen van een klep
daalt het kookpunt naar 100 graden en de hele kachel is gevuld met stoom en in het ergste geval krijg je een stoomexplosie.

Het is juist dit mechanisme wat elke houtstoker expliciet goed moet begrijpen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ecogoeikoop

Bericht door ecogoeikoop »

ziehier wat ik in gedachten heb
Afbeelding

Neem nu dat de noodkoeling open gaat doordat de CV pomp uit valt, dan gaat al het koude water naar de spiraal en ziet de warmtewisselaar niet af.
Als de pomp zou blijven draaien = ook geen probleem want dan zal het koude water met het retourwater gemengd worden.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Ik zou de constructie als volgt uitvoeren:

Op de plaats waar je nu de 95 graden klep heb geplaatst zet je een overstortventiel van 2-3 bar.
De 95 gradenklep verplaats je naar de inlaatzijde van de spiraal. op deze manier creëer je altijd een drukverhoging in de koelspiraal.

In een noodsituatie krijg je dan geen drukval, die treed wel op in jou schema. nog steeds kans dat je koelspiraal uit elkaar klapt in een extreem geval.

In jou situatie krijg je drukopbouw richting inlaat, dus daar zou in ieder geval een inlaatcombinatie tussen moeten zoals bij een boiler om de overtollige druk kwijt te kunnen.

Jan.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
kouwenh

Bericht door kouwenh »

Albert van WdJ schreef:Je kunt veel beter een koelspiraal met veiligheidsventiel (bijv Watts) in de kachel hebben. Dan is de koeling een gescheiden circuit, en zal de kachel niet gevuld worden met een plons zuurstofrijk koud vers water.
@Albert: de kachel die ik gekocht heb, (zo'n engelse), heeft geen ingebouwde koelspiraal.
Die koelspiraal kun je toch niet achteraf aanbrengen? (tenminste: niet zonder de warmtewisselaar los te slijpen... :wink: )

Groet, Henk
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

kouwenh schreef:Die koelspiraal kun je toch niet achteraf aanbrengen?
Nee, volgens mij lukt dat niet.

Maar kan je kachel wel onder druk gebruikt worden?
Volgens mij gebruiken de Engelsen de cv-kachel meestal in een drukloos, open systeem, en dan hebben ze ergens een grote radiator in het circuit staan, die dient als 'noodkoelsysteem'.
Valt je pomp uit, dan zal de koelradiator als eerste de warmte afvoeren. Wordt de boel toch nog warmer, dan gaat via het open expansievat de overdruk eruit.

Wanneer je pijpen dan richting koelradiator en open expansievat ruim gedimensioneerd zijn, heb je verder helemaal geen koelsystemen nodig.

Albert
Change, before you have to.
Wanders

Bericht door Wanders »

Voor de juiste werking van een houtkachel op CV is altijd een aanvoer van koelwater noodzakelijk. De moderne houtkachels hebben een aparte koelspiraal die door de kachel loopt en indirect het CV water koelt bij een temperatuur van 95 graden of hoger.
Plaats reactie