Verhoging schoorsteen zinvol?
Moderator: Moderators
-
Pigion
Verhoging schoorsteen zinvol?
Nu de FinOven 24 zijn voltooiing nadert, voorzie ik al enige problemen met te weinig trek door diepe afkoeling van de rookgassen in de warmtewisselaars. Bovendien had ik bij O. en NO wind in de oude openhaard last van valwinden. Dus denk ik nu al na over een verhoging van de schoorsteen. Op dit moment is de uitmonding ca. 6 M. boven het vuurbed. Dat zou ik willen verhogen naar 7,5 M. door een opzetstuk van rvs en een Nelsonkap. Later zal misschien het gemetselde deel van de schoorsteen worden verhoogd. Theoretisch is de trek evenredig met de hoogte van het vuurbed tot de uitmonding en het gemiddelde verschil in temperatuur tussen rookgassen en buitenlucht. Dan zou een verlenging met 1,5 M eem verbetering van de trek met 25% brengen.
- Hoe werkt dat in de praktijk?
- Heeft iemand ervaringen met verlengen van de schoorsteen?
Pigion
- Hoe werkt dat in de praktijk?
- Heeft iemand ervaringen met verlengen van de schoorsteen?
Pigion
-
Albert van WdJ
Re: Verhoging schoorsteen zinvol?
@Pigion,
Ik heb mijn schoorsteen verhoogd met 1 m enkelwandige rvs pijp (150 mm). Heb ik meer gedaan om een hogere uitmonding van de rookgassen te hebben, dan om meer trek te verkrijgen. (Nu 7 meter, was 6). Zo'n enkelwandige pijp koelt echter behoorlijk af, wanneer het buiten koud is. Dit doet de extra trek in zekere mate weer teniet. Hoewel ik wel merk dat de trek in het algemeen iets is toegenomen. Maar mijn rookgastemp. is ook behoorlijk hoog, nl minimaal 225 graden C. Daarmee creëer ik natuurlijk ook een stevige trek.
Wanneer je de trek bij een rookgastemperatuur van 200 graden C vergelijkt met 100 graden C, dan verlies je bij 100 graden al gauw zo'n 65% trek (bij gelijke schoorsteenhoogte).
(bron: Stoom, Ver. van krachtwerktuigen, blz. 168, 7e druk).
Hier op het forum heeft ook iemand een ventilator gebruikt bij zijn finoven. (draadje van zo'n jaar geleden). Zijn rookgasuitmonding was volgens mij een meter boven de grond omdat zijn kanaal onder de vloer ging.
Als jouw rookgastemperatuur echter zo laag is, kun je ook eenvoudiger typen ventilatoren gebruiken.
Groet,
Albert
Ik heb mijn schoorsteen verhoogd met 1 m enkelwandige rvs pijp (150 mm). Heb ik meer gedaan om een hogere uitmonding van de rookgassen te hebben, dan om meer trek te verkrijgen. (Nu 7 meter, was 6). Zo'n enkelwandige pijp koelt echter behoorlijk af, wanneer het buiten koud is. Dit doet de extra trek in zekere mate weer teniet. Hoewel ik wel merk dat de trek in het algemeen iets is toegenomen. Maar mijn rookgastemp. is ook behoorlijk hoog, nl minimaal 225 graden C. Daarmee creëer ik natuurlijk ook een stevige trek.
Wanneer je de trek bij een rookgastemperatuur van 200 graden C vergelijkt met 100 graden C, dan verlies je bij 100 graden al gauw zo'n 65% trek (bij gelijke schoorsteenhoogte).
(bron: Stoom, Ver. van krachtwerktuigen, blz. 168, 7e druk).
Hier op het forum heeft ook iemand een ventilator gebruikt bij zijn finoven. (draadje van zo'n jaar geleden). Zijn rookgasuitmonding was volgens mij een meter boven de grond omdat zijn kanaal onder de vloer ging.
Als jouw rookgastemperatuur echter zo laag is, kun je ook eenvoudiger typen ventilatoren gebruiken.
Groet,
Albert
Change, before you have to.
-
Pigion
@Albert,
Ik wil eigenlijk het metselwerk zo hoog mogelijk doortrekken als ik genoeg passende bakstenen kan vinden Dan kan ik ook de voortzetting van de rvs pijp gemakkelijk isoleren met steenwol.
Pigion
Ik wil eigenlijk het metselwerk zo hoog mogelijk doortrekken als ik genoeg passende bakstenen kan vinden Dan kan ik ook de voortzetting van de rvs pijp gemakkelijk isoleren met steenwol.
Pigion
-
Albert van WdJ
@Pigion,
Het beste kun je inderdaad gelijk de schoorsteen opmetselen. Alleen eerst een rvs pijp erop heeft wel wat effect, maar met een geïsoleerde pijp doe je het gelijk goed. Waarschijnlijk kun je dat opmetselen gewoon in het stookseizoen doen, zo warm zal dat laatste stukje pijp niet worden.
Albert
Het beste kun je inderdaad gelijk de schoorsteen opmetselen. Alleen eerst een rvs pijp erop heeft wel wat effect, maar met een geïsoleerde pijp doe je het gelijk goed. Waarschijnlijk kun je dat opmetselen gewoon in het stookseizoen doen, zo warm zal dat laatste stukje pijp niet worden.
Albert
-
Pigion
In het stookseizoen is het mij te koud en nat daarboven. Dat zal wel zomer 2010 worden. Dan moet ik toch bij de kilgoot van de schoorsteen het hout vernieuwen.
Pigion
Pigion
-
wouter a
kleine tip, laat voor er iets gedaan wordt de trek meten en zet dan even snel de pijp er op om dan nogmaals te meten. Op die manier heb je in ieder geval een zichtbaar resultaat van wat er met de natuurlijke trek al veranderd. dat scheelt weer iets sloopwerk en nieuw opbouwwerk mocht hij nog een halve meter hoger moeten.
bovendien kun je een open haard nauwelijks vergelijken met een goed opgebouwde kachel, dit omdat de luchtstroom veel gecontroleerder verloopt. Hierdoor hoeft de temperatuur van je kanaal niet zo ontzettend hoog te zijn, er hoeft namelijk niet een paar 100 kuub per uur door gejast te worden om de rook af te voeren (wat je kanaal ook weer extra koelt).
je zal hoogstens problemen ondervinden met het opstarten van een koude kachel. Misschien is zo'n ventilator geen gek idee voor het aansteken, is de stroming goed op gang kan deze weer uit.
met vriendelijke groet,
Wouter A.
@pigion, mocht je niet te ver wonen wil ik ook wel langskomen met een druk-verschil meter.
bovendien kun je een open haard nauwelijks vergelijken met een goed opgebouwde kachel, dit omdat de luchtstroom veel gecontroleerder verloopt. Hierdoor hoeft de temperatuur van je kanaal niet zo ontzettend hoog te zijn, er hoeft namelijk niet een paar 100 kuub per uur door gejast te worden om de rook af te voeren (wat je kanaal ook weer extra koelt).
je zal hoogstens problemen ondervinden met het opstarten van een koude kachel. Misschien is zo'n ventilator geen gek idee voor het aansteken, is de stroming goed op gang kan deze weer uit.
met vriendelijke groet,
Wouter A.
@pigion, mocht je niet te ver wonen wil ik ook wel langskomen met een druk-verschil meter.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
-
maarten
Pigion,
Voorschrift voor gas gestookte toestellen is dat ½ meter boven de nok. in een hoek van 30 graden geen schoorsteenkap hoeft geplaatst te worden, onder die, denkbeeldige, lijn/hoek wel. Onder een hoek van 45 graden va. ½ meter boven de nok geheel geen afvoer.( deze regel is van lang geleden maar zal wellicht nog steeds gelden )
Voor een goede trek zonder kans op valwind moet de schoorsteen minimaal een halve meter boven de nok steken, liefst dubbelwandig, zeker bij houtstook.
Hou verder rekening met valwind van belendende panden want die kunnen problemen geven bij bepaalde wind richtingen.
Grt Maarten
ik leer graag.
Voorschrift voor gas gestookte toestellen is dat ½ meter boven de nok. in een hoek van 30 graden geen schoorsteenkap hoeft geplaatst te worden, onder die, denkbeeldige, lijn/hoek wel. Onder een hoek van 45 graden va. ½ meter boven de nok geheel geen afvoer.( deze regel is van lang geleden maar zal wellicht nog steeds gelden )
Voor een goede trek zonder kans op valwind moet de schoorsteen minimaal een halve meter boven de nok steken, liefst dubbelwandig, zeker bij houtstook.
Hou verder rekening met valwind van belendende panden want die kunnen problemen geven bij bepaalde wind richtingen.
Grt Maarten
ik leer graag.
Laatst gewijzigd door maarten op 30 dec 2009, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
gdelea
de trek meten zegt helemaal niks ,een krant verbranden en je meet al een verschil .,je hebt nou af en toe terugslag dus waarschijnlijk heb je binnen een straal van 15 meter een dak of muur die invloed heeft .volgens bouwbesluit vanaf het hoogste punt een hoek van 20 graden trekken daar moet je dan boven zitten . soms is zelfs dat te weinig en zou je globaal genomen de helling van het dak doortrekken en dan daar boven uitkomen . je zou bv ook een aspirator kunnen plaatsen die vangt ook wat drukverschil op.ik zou niet zo snel gaan voor een mechanische ventilator, want daar forceer je heel vaak meer doorstoming als gewenst is, ook proberen om de verlenging met de zelfde grote diameter kanaal te maken , en beslist niet enkelwandig als je het kanaal veel moet verlengen.als er ook al een warmtewisselaar in hangt is het zaak om in de rest van het kanaal niet te veel afkoeling te hebben .die meter enkelwandig op het dak heeft meer invloed als de warmtewisselaar.zit er een buis door de schoorsteen dan die evt isoleren met vermuculite , wel of niet isoleren kan in sommige gevallen wel 100 graden verschil wezen. vooral een koude tegelkachel kan in het begin een probleem geven ,dan in de veeg luikjes opstoken.
- Atlas
@ Pigion,
Sinds ik een gek heb geplaatst (2 jaar geleden) heb ik echt nergens geen last meer van. Zelfs een betere trek. 't is een zelfbouwdingetje maar......... verbluffend effectief. De gek heb ik een vorm van een ooievaarskop gegeven, echter deze wilde maar niet naar mijn zin met elke (zuchtje) wind meedraaien. Vandaar datie een kikker in zijn bek heeft gekregen. (heeft geen gevolgen gehad trouwens
) hierdoor vangt hij wat meer wind. Ik ondervind er maar een nadeeltje/voordeeltje van en dat is dat de gek soms vochtig is en elk meegenomen stukje vuil er op aanslaat. Zoals Johan Cruijff al zei, ".........heeft z'n voordeeltje"; ik kan er aan zien dat mijn schoorsteen nodig een veegbeurd moet hebben. 2 Keer per jaar dus.
Atlas
Ook wij hadden last van valwinden van mijn buurmans hogere schuur op ca 10 meter afstand.Bovendien had ik bij O. en NO wind in de oude openhaard last van valwinden.
Sinds ik een gek heb geplaatst (2 jaar geleden) heb ik echt nergens geen last meer van. Zelfs een betere trek. 't is een zelfbouwdingetje maar......... verbluffend effectief. De gek heb ik een vorm van een ooievaarskop gegeven, echter deze wilde maar niet naar mijn zin met elke (zuchtje) wind meedraaien. Vandaar datie een kikker in zijn bek heeft gekregen. (heeft geen gevolgen gehad trouwens
Atlas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
maarten
Atlas,
Die gek vind ik te gek joh! mooi ontwerp.
grt Maarten
Ik leer graag
Die gek vind ik te gek joh! mooi ontwerp.
grt Maarten
Ik leer graag
-
gdelea
wel zorgen dat ie niet vast komt te zitten .ze zijn zelfs nog nieuw te krijgen.
-
Albert van WdJ
@Atlas,
Hoe zit het draaimechanisme van de gek in elkaar?
Albert
Hoe zit het draaimechanisme van de gek in elkaar?
Albert
- Atlas
@ Albert,
Om eerlijk te wezen...ik weet het eigenlijk niet meer. Wel dat het bovenste gele gedeelte een puntstuk 15 mm - half duims is en dat ik hierin een 15 mm pijp heb gesoldeerd. Deze draait weer in een 15 mm puntstuk die in de 22 mm pijp is geperst.
De 15 mm pijp heb ik tot onder de 22 mm koppeling door laten lopen.
Maar hoe ik de 15 mm daar in de 22 mm cv pijp heb vastgezet? Ik zou het niet meer weten. Ook heb ik het destijds niet gemaakt met in het achterhoofd dat het van belang zou zijn dit te documenteren voor toekomstige belangstellenden.
Zelf een beetje rommelen zou ik zeggen.
Wat betreft het vast komen zitten; zal niet gebeuren. Hij (-of zij, dat weet ik na 2 jaar nog steeds niet) wordt per dag -zelfs met een briesje- wel een 100 keer van zijn plaats geblazen.
Atlas
Om eerlijk te wezen...ik weet het eigenlijk niet meer. Wel dat het bovenste gele gedeelte een puntstuk 15 mm - half duims is en dat ik hierin een 15 mm pijp heb gesoldeerd. Deze draait weer in een 15 mm puntstuk die in de 22 mm pijp is geperst.
De 15 mm pijp heb ik tot onder de 22 mm koppeling door laten lopen.
Maar hoe ik de 15 mm daar in de 22 mm cv pijp heb vastgezet? Ik zou het niet meer weten. Ook heb ik het destijds niet gemaakt met in het achterhoofd dat het van belang zou zijn dit te documenteren voor toekomstige belangstellenden.
Zelf een beetje rommelen zou ik zeggen.
Wat betreft het vast komen zitten; zal niet gebeuren. Hij (-of zij, dat weet ik na 2 jaar nog steeds niet) wordt per dag -zelfs met een briesje- wel een 100 keer van zijn plaats geblazen.
Atlas