Haal de zomer in huis ...

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bufferboost

Haal de zomer in huis ...

Bericht door Bufferboost »

Zomaar een berichtje van het machinistenfront:

Afgelopen drie dagen erg veel last gehad van stuifsneeuw in onze schuur. Hoe goed je dak ook dicht is, altijd is wel ergens een kiertje waar flink wat omlaag komt. En omdat het in de schuur niet waait valt dat recht naar beneden. En natuurlijk, jullie raden het al, ... precies óp de electronica van de houtvergasser . :oops:
Na eerst gerotzooid te hebben met kartonnen platen, vegen, met de compressor sneeuw wegblazen etc., uiteindelijk maar de zomer in huis gehaald ... :D , de houtvergasser staat nu lekker onder het parasolletje te pruttelen.
IMG_3668 Parasol tegen stuifsneeuw (Medium).jpg
Groet hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 21 dec 2009, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Atlas

Re: Haal de zomer in huis ...

Bericht door Atlas »

@bufferboost,

Mooi gevonden dat de "zomer in huis" de warmte heb je er wel van kunnen we her en der van je lezen.

Stuifsneeuw... ja daar had ik na al die jaren geen rekening meer mee gehouden. Al het hout in het houthok zat eronder. Had ik mooie "beluchtingkieren"aangebracht, komt daar de niet gewenste sneeuw doorheen! Affijn, zolang het vriest is dat geen probleem; hout tegen elkaar afkloppen en klaar is Kees.
Wat een prachtig weer toch!!
Atlas
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

@Bufferboost,

Kan je kachel niet bevriezen in die schuur? Of blijft het daar boven nul?
Want zoals ik op andere foto's heb gezien is dat een erg hoge schuur om warm te houden.

Op de foto zie ik dat je je leidingen van/naar de kachel hebt geïsoleerd en afgewerkt met aluminummateriaal.
Wat voor een soort isolatie is dat?

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Bufferboost

Bericht door Bufferboost »

Albert,
het blijft absoluut niet boven nul in de schuur. Momenteel is het -4 C. Maar zolang de kachel één of twee keer per 24 h. aan gaat blijft het allemaal goed boven nul (ruim 30 C.).

Alle leidingen, maar ook de buffertank zelf, zijn zwaar geïsoleerd met glaswol dat voorzien is van aluminiumfolie. Luchtig om de leidingen heen gedrappeerd. Is zeer effectief. Nauwelijks of geen temperatuursverhoging aan de buitenkant te meten. Vanuit warmtetechnische redenen zou de aluminiumfolie aan de "stralingszijde" van het pijpmateriaal moeten worden bevestigd en zou je de folie dus feitelijk niet moeten zien. De reden dat ik de folie aan de buitenzijde heb gedaan is omdat de schuur erg stoffig is en op de gladde folie nauwelijks of geen vuil blijft liggen. Laten we maar zeggen: "het oog wil ook wat" :D . Bij de buffer heb ik de eerste laag (11 cm. dik) glaswol wél met de foliezijde tegen de tank aan gebracht.

Bovenop de buffertank heb ik veel "afval" isolatie (ook steenwol) aangebracht. Echter, de isolatie moet daar nog beter worden aangebracht, want de stuifsneeuw smolt daar. De stuifsneeuw op de leidingen (80 C.!) en de zijkant van de buffertank smolt nauwelijks of niet!

Een bijkomend probleem(pje) van totaal andere orde is dat de muizen :twisted: ... de warmte bovenop de bufertank ook ontdekt hebben. Kwestie van de poezen een week geen eten geven ... :P .

mvg Hans
Plaats reactie