Hoe bouw ik mijn cv om voor verwarmen van een deel vh huis?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pjotr1967

Hoe bouw ik mijn cv om voor verwarmen van een deel vh huis?

Bericht door pjotr1967 »

Wie kan mij met het volgende helpen?

Ik heb een inbouwhaard in de woonkamer. Als ik deze stook slaat de cv natuurlijk niet aan. Door de ingebouwde ventilator in de kachel en het openzetten van de kamerdeur krijg ik het huis redelijk warm. Dit op de badkamer en de studeerkamer na.
Ik heb nu het volgende idee: De warmwaterstroom dmv een kraan in de cv leiding alleen naar de badkamer en / of de studeerkamer leiden. Wat ik mij zo kan bedenken is dat hiervoor het volgende nodig is:

- het plaatsen van een extra thermostaat in de badkamer zodat de temperatuur apart van de kamer geregeld kan worden.
- het plaatsen van een (3-weg??) kraan in de cv leiding zodat de waterstroom omgeleid wordt

Vragen die bij mij opkomen zijn:
- Is dit toegestaan?
- Is dit wel veilig?
- Kan ik de kraan zo aansluiten en aansturen dat deze altijd in de juiste stand staat (dus als de temperatuur in de kamer te laag is dat het warme water door het gehele huis gaat (incl. badkamer en studeerkamer) en als de temperatuur in de badkamer en studeerkamer te laag is dat het warme water alleen daar heen gaat)
- Welke onderdelen heb ik nodig en waar zijn deze te verkrijgen.

Ik stook dagelijks met hout om te besparen op de energiekosten. De ombouw van de cv moet dus geen vermogen gaan kosten. Anders kan ik de houtkachel beter uit laten.

Wie kan mij helpen?

De ketel is een Nefit HRC 30V EcomLine HR uit 2001
Albert van WdJ

Re: Hoe bouw ik mijn cv om voor verwarmen van een deel vh huis?

Bericht door Albert van WdJ »

Volgens mij kun je dit eenvoudiger aanpakken.

Zet een extra thermostaat op een andere plaats in je woning. Zorg met een schakelaartje dat je handmatig de kamerthermostaat of nieuwe thermostaat kunt inschakelen of uitschakelen.
Plaats op de radiatoren in je woonkamer thermostaatkranen.

Wanneer je de nieuwe thermostaat inschakelt, zal op die plaats dus de temperatuur gemeten worden (en niet in je kamer).
Wanneer de cv heet water laat circuleren, en je woonkamer is al op temperatuur, zullen de thermostaatkranen geen warmte/weinig toelaten in je radiatoren aldaar.
Dus kun je vrolijk doorstoken.

Zorg wel voor thermostaatkranen met externe voelers.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
pjotr1967

Bericht door pjotr1967 »

Albert van WdJ schreef:Volgens mij kun je dit eenvoudiger aanpakken.

Zet een extra thermostaat op een andere plaats in je woning. Zorg met een schakelaartje dat je handmatig de kamerthermostaat of nieuwe thermostaat kunt inschakelen of uitschakelen.
Plaats op de radiatoren in je woonkamer thermostaatkranen.

Wanneer je de nieuwe thermostaat inschakelt, zal op die plaats dus de temperatuur gemeten worden (en niet in je kamer).
Wanneer de cv heet water laat circuleren, en je woonkamer is al op temperatuur, zullen de thermostaatkranen geen warmte/weinig toelaten in je radiatoren aldaar.
Dus kun je vrolijk doorstoken.

Zorg wel voor thermostaatkranen met externe voelers.

Groet,

Albert
Bedankt voor je reactie.
Ik was vergeten aan te geven dat er vloerverwarming in de kamer en hal ligt die via een warmtewisselaar door de cv wordt gevoed. Zoals ik dit kan overzien is de uitvoering met thermostaatkranen voor mij geen oplossing. Als ik het verkeerd zie hoor ik dat graag.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Je ziet het goed :)
Heb je helemaal geen radiatoren in de woonkamer?
Want vloerverwarming is een traag systeem.
Dat kun je niet zomaar even uitzetten, en weer aan.
Ook met een driewegklep duurt het uren voordat je vloerverwarming koud is of juist warm.

Dan kun je net zo goed, wanneer je hout stookt, handmatig je vloerverwarming tijdelijk uitschakelen (het woonkamergedeelte of alles).
En dan toch een extra thermostaat monteren.
Zodat de rest warm blijft of wordt.

Albert
Change, before you have to.
pjotr1967

Bericht door pjotr1967 »

We hebben één dubbele radiator in de woonkamer. Op dit moment slaat de cv eigenlijk helemaal niet aan. De vloerverwarming wordt dus ook niet warm. Ik doe 's morgens vroeg de inbouwhaard aan en die brand dan de hele dag. 's nachts blijft het nu het nog niet zo koud is boven de 15 graden in de woonkamer zodat ook dan de cv niet aan slaat.
Als het 's nachts wat kouder wordt laat ik de ventilator in de inbouwhaard met een timer een paar uur doorwerken. Met een paar blokken hout in de haard vlak voor het slapen gaan moet het dan wel heel koud zijn wil de cv 's nachts dan aan slaan.

Er kan natuurlijk een kraan in de leiding naar de vloerverwarming gezet worden. Het water blijft dan echter stil staan en dat is denk ik te link mbt het bevriezen. We hebben een verbouwd boerderijtje dus achter de knieschotten (waar de cv buizen lopen) niet de isolatiewaarde / winddichtheid van een modern huis.

Ik ga er trouwens vanuit dat, ookal slaat de cv bijna nooit aan, de pompen van de cv en de vloerverwarming wel regelmatig aan slaan. Ik ga ervan uit dat de cv een antivorst beveiliging heeft die ervoor zorgt dat als het water in de cv te koud wordt de cv aan gaat slaan onafhankelijk van de stand van de thermostaat. Klopt dat?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

pjotr1967 schreef:
Ik ga er trouwens vanuit dat, ookal slaat de cv bijna nooit aan, de pompen van de cv en de vloerverwarming wel regelmatig aan slaan. Ik ga ervan uit dat de cv een antivorst beveiliging heeft die ervoor zorgt dat als het water in de cv te koud wordt de cv aan gaat slaan onafhankelijk van de stand van de thermostaat. Klopt dat?
Om even een engels zinnetje te quoten: Assumption is the mother of all fuck ups....

Kun je niet de pomp van de vloerverwarming sturen dmv de thermostaat? Warm genoeg--> pomp uit. Dan verwarmt de cv alleen de gewenste vertrekken, als je de "ongewenste" vertrekken in ieder geval van een thermostaatkraan voorziet.

Een ideale regeling maken vergt meer moeite, maar ik denk dat je op deze manier een eind kunt komen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Hallo Pjotr

Misschien heb ik ergens overheen gelezen of wat gemist maar voor wat jij wilt zul je volgens mij een regeling moeten maken op watertemperatuur.

De warmtevraag wordt dan niet (alleen) bepaald door de ruimte-thermostaat in de woonkamer maar eveneens door een aanlegthermostaat ergens op een c.v. buis geklemd.
Een collega op mijn werk had een vergelijkbaar probleem waarbij tijdens het stoken van de kachel in de woonkamer, de CV uit ging en de werkkamer boven koud bleef.
Hij heeft van mij een aanlegthermostaat geleend en ergens in de buurt van de ketel op een leiding geklemd. De bedrading parallel gezet op de thermostaat aansluiting waarna de aanlegthermostaat zorgt voor een minimale watertemperatuur in het CV systeem en alle ruimten in huis gewoon warmte krijgen toegevoerd.

Het best gaat dit als de radiatoren in huis zijn voorzien van thermostaatknoppen die de ruimtetemperatuur regelen. Waar je hout stookt gaan de radiatoren dan van zelf dicht, evenals de vloerverwarming, die ook een tandje lager zal gaan draaien.

Belangrijk is te weten dat het regelen op watertemperatuur niet altijd de zuinigste regelmethode is. Echter in een huis met veel kamers kun je bijna niet anders als elke ruimte zijn individuele warmtebehoefte kent. Een stap verder is het de watertemperatuur weersafhankelijk te regelen.
Je moet het zien als een komfort regeling.

Groeten Jos.
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Hallo Pjotr,

Aanvullend moet ik vermelden dat je nog een timertje nodig hebt bij je aanlegthermostaat, die er voor zorgt dat je ook nachtverlaging in kunt stellen.

Het mooist gaat het toch met een thermostaat die er origineel voor gemaakt is.

groeten Jos.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Nog simpeler: de badkamer wordt bij mij 'savonds een half uurtje gebruikt, om het daar snel warm te krijgen heb ik een elektrisch ventilatiekacheltje.
Inbouwhaarden vreten hout en zijn niet schoon, vervangen door een hoogrendement kachel.
groet,
Erik
pjotr1967

Bericht door pjotr1967 »

kockie schreef:
pjotr1967 schreef:
Om even een engels zinnetje te quoten: Assumption is the mother of all fuck ups....

Kun je niet de pomp van de vloerverwarming sturen dmv de thermostaat? Warm genoeg--> pomp uit. Dan verwarmt de cv alleen de gewenste vertrekken, als je de "ongewenste" vertrekken in ieder geval van een thermostaatkraan voorziet.

Een ideale regeling maken vergt meer moeite, maar ik denk dat je op deze manier een eind kunt komen.

Is mijn aanname dus niet correct en zit er geen vorstbeveiliging op de cv? Kun je dit uitleggen.

Hoe moet ik dat zien mbt het uitzetten van de pomp van de vloerverwarming? Het deel van de vloerverwarming dat in de kamer loopt zal wel warm blijven. Als echter de pomp stopgezet wordt ben ik bang dat het water in de vloerverwarming in de hal kans maakt op bevriezing. Het moet wel een hufterproof systeem worden.
pjotr1967

Bericht door pjotr1967 »

Erikvr schreef:Nog simpeler: de badkamer wordt bij mij 'savonds een half uurtje gebruikt, om het daar snel warm te krijgen heb ik een elektrisch ventilatiekacheltje.
Inbouwhaarden vreten hout en zijn niet schoon, vervangen door een hoogrendement kachel.
Bedankt voor je info. Hier heb ik ook aan gedacht. Er is geen plaats in de badkamer om een kacheltje veilig neer te zetten. Ik vind het te gevaarlijk met het oog op de kinderen. Bovendien vreten die kachels stroom.
De inbouwhaard zat in de woning toen we die kochten en is nog te jong om een schop te geven. Wat mij betreft komt er in de toekomst een kachel / haard in die gekoppeld is aan de cv. Voor nu zoek ik een andere oplossing.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

pjotr1967 schreef:
Is mijn aanname dus niet correct en zit er geen vorstbeveiliging op de cv? Kun je dit uitleggen.

Hoe moet ik dat zien mbt het uitzetten van de pomp van de vloerverwarming? Het deel van de vloerverwarming dat in de kamer loopt zal wel warm blijven. Als echter de pomp stopgezet wordt ben ik bang dat het water in de vloerverwarming in de hal kans maakt op bevriezing. Het moet wel een hufterproof systeem worden.
Ik weet niet of je aanname correct is, maar je moet er niet van uitgaan dat het zo is. Beter vooraf wat tijd steken in uitzoekwerk dan later tijd steken in reparatie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Bedankt voor je info. Hier heb ik ook aan gedacht. Er is geen plaats in de badkamer om een kacheltje veilig neer te zetten. Ik vind het te gevaarlijk met het oog op de kinderen. Bovendien vreten die kachels stroom.
De inbouwhaard zat in de woning toen we die kochten en is nog te jong om een schop te geven. Wat mij betreft komt er in de toekomst een kachel / haard in die gekoppeld is aan de cv. Voor nu zoek ik een andere oplossing.
Ik heb daarom een badkamerventilatorkacheltje aan de muur hangen, bespaart ruimte. kachel is 2 KW, heb hem ca 10 min per dag aan (bij 150 koude dagen per jaar) = 150 x 0.166 x 2 x 0,23 euro /kWh = 11.40 euro per jaar. Dit zou je kunnen afwegen tegen andere investeringen. :wink:
groet,
Erik
Sanchagoi
Contacteer:

Bericht door Sanchagoi »

Ik denk dat je er met 2 thermostaten al bent, 1 gewone thermostaat in 1 van de ruimtes waar je het warm wil hebben en 1 220v thermostaat om je vloerverwarmingspomp aan te sturen, als de woonkamer warm word zal de pomp niet aanslaan en geen warmte gaan geven aan je vloer, (ik neem aan dat als de woonkamer op een redelijke temperatuur is dat de vloer in de hal niet zal bevriezen) eventuweel in de rest van de kamers thermostaatknoppen op de radiators zetten waar het niet warmer hoeft te worden

Als je toch zo graag stookt, waarom geen kachel met cv aansluiting en een buffervat :D

Groetjes,

Sander
pjotr1967

Bericht door pjotr1967 »

Erikvr schreef:
Ik heb daarom een badkamerventilatorkacheltje aan de muur hangen, bespaart ruimte. kachel is 2 KW, heb hem ca 10 min per dag aan (bij 150 koude dagen per jaar) = 150 x 0.166 x 2 x 0,23 euro /kWh = 11.40 euro per jaar. Dit zou je kunnen afwegen tegen andere investeringen. :wink:
Bedankt voor je berekening. Dit is zeker iets om in gedachten te houden. De kosten vallen mij niet tegen.
Plaats reactie