Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
account verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Vanavond uitgebreide electrische metingen gedaan aan de asynchrone siemens motor samen met Cp.
De conclusie is duidelijk. De huidige netinverter is totaal ongeschikt voor deze toepassing.

We zijn er achter gekomen dat het electrisch vermogen van de gen opstelling een stuk hoger ligt en dat de netinverter nauwelijks iets doet met dit vermogen.
Dit ligt vooral aan de mpp curve die is ingeprogrammeerd in de netinverter. De oplossing kan zijn een windmolen netinverter.

We hebben o.a. een proefopstelling gemaakt waarbij een permanente belasting van 1000 watt aan de gen is gekoppeld.
Bij een toerental van 900 t/min wordt er 265 Watt afgegeven, gemeten met een ampere meter.
Wordt dezelfde opstelling met gelijk toerental op de netinverter gekoppeld, wordt er 51 Watt afgegeven.
Er is dus een groot verschil. De energiebron voor deze test was een boormachine.

Alle voorgaande testen zijn dus niet realistisch en komende testen zullen betrouwbaar zijn door een zuivere manier van vermogensmeting.
Heel erg bedankt voor afgelopen avond CP. :mrgreen: :mrgreen:

De planning is nu om eerst de vlampijpketel capaciteit stoomzijdig te bepalen.
Daarna kunnen we stap voor stap gaan finetunen en indexeren voor een optimaal wkk rendement met een minimum van 12%. :mrgreen:

Ooit gaan we hier op dit forum een boom planten in de vorm van een wkk die de geschiedenisboeken ingaat.

@Xr64bit,
Ha die michel .. het gaat goed zo ..je kan gelijk naast electra ..warmte .. een stomerij beginnen .. -;)
Het gaat aardig. Een boer die niet klaagt is geen boer. En daarnaast kun je vooruit boeren maar ook achteruit boeren.
Voorlopig zitten we in een stijgende lijn, dat vooral ook door de gebundelde kennis hier op het forum.

Je beste optreden, je beste resultaat, wanneer is dat?
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 08 jan 2012, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Super Michel, je blijft een druk baasje. Het is maar goed dat cp je een beetje afremt. Succes verder, dit gaat werken.
x21r

Bericht door x21r »

Goed zo meten is weten.
Leuke goede test met de boormachine 265W er uit ..en 51W er uit .. met het zelfde toerental.
(hang eens een kWh meter aan de boor machine …kijken naar totaal rendement ;-) )
Dit ligt vooral aan de mpp curve die is ingeprogrammeerd in de netinverter. De oplossing kan zijn een windmolen netinverter
- Er is geen curve.. er zijn programmeer regels die geen rekening houden met een wisselend spanning op de ingang ;-) hij probeer dmv drie metingen te kijken of hij een zwaardere belasting moet maken op de ingang.
- De windmolen netinverter… Zou inderdaad wel beter zijn.

Ik zou toch echt zeggen eerst buffer elco na de gelijk richter proberen.
Als je langer dan 30 seconde met de boormachine op de generator aan de zonne omvormer bezig bent .. verschijnt er (normaal gesproken) MPP search op het scherm ?? (je moet wel afvlak elco gebruiken(zo veel als je maar kan vinden .. richting de 1000uF)

Meestal doet de omvormer alles in stappen ….
Eerst wakker worden ( dan zie je al vermogen)..dan even later … MPP algoritme laten werken..(geeft hij soms wel eens aan op het display ….die gridfit 1900 in leds op de voorkant)

Hier wat leuke lees stof ..(A-sync generator met diode brug moet werken) http://alexandria.tue.nl/extra2/afstversl/E/328491.pdf

Toevoeging: gedachte
De drie condensators die op de fases zitten mag je verkleinen.. dan zakt de ideaale uitgangs spanning.
zie hier op punt 2.5. Voltage Regulation figuur 5 http://www.ijest.info/docs/IJEST10-02-12-137.pdf
Hier zetten ze condensators er bij ,dus condersators verhoging om de spanning te verhogen..en wij moeten naar beneden met de spanning voor de omvormer.
account verwijderd

@Xr,
- Er is geen curve.. er zijn programmeer regels die geen rekening houden met een wisselend spanning op de ingang hij probeer dmv drie metingen te kijken of hij een zwaardere belasting moet maken op de ingang.
Bijgaande scan uit de handleiding van de (solar) netinverter.

Voorlopig komt er een permanente belasting en ook nageschakelde variabele belasting van Nck erop.
Mijn ampere meter doet het weer sinds vanavond, heb de zekering vervangen.
Leuke goede test met de boormachine 265W er uit ..en 51W er uit .. met het zelfde toerental.
(hang eens een kWh meter aan de boor machine …kijken naar totaal rendement )
Die komt er idd. tussen de weerstanden eerdaags, heb ik gisteren ook met CP besproken.
Ik kan een nieuwe ferrarismeter bij de Hornbach kopen voor 25 euro, zou dit iets zijn? Of iemand moet nog iets hebben liggen wat bruikbaar is?
We moeten uiteindelijk toch de kWh getallen hebben om het wkk rendement te kunnen bepalen.
Ik zou toch echt zeggen eerst buffer elco na de gelijk richter proberen.
Een netinverter die speciaal ontworpen is voor 3 fase asynchrone input zou de oplossing voor deze wkk kunnen zijn,
en dan nog wil ik eerst de curve zien voordat ik iets aanschaf.

@Pelletpower,
Super Michel, je blijft een druk baasje. Het is maar goed dat cp je een beetje afremt. Succes verder, dit gaat werken.
Tuurlijk gaat het werken, er is alleen nog zoveel te doen om aan de hoogste eisen te voldoen. We gaan niet voor iets dat werkt.
We zoeken de bovengrens op van de toegepaste natuurkunde. :mrgreen:

@Allen,
De hoog temperatuurvanen zijn binnen en getest op de wkk installatie. Dit was geen succes.
Vanavond de Globe motor in zijn geheel laten koken inclusief hoog temeratuur vanen.
De overmaat in de breedt van de vanen is bij 100 graden preces 0.3mm.
De begeledings ring die de vanen tegen het huis duwt zorgt ook voor weerstand, hier treedt ook klemming op.
Van de week probeer ik een afspraak bij de fabriek te maken om te kijken wat ze voor me kunnen doen.
Er zijn ook compleet vernikkelde vaan motoren die vooral ook tegen corrosie kunnen. Wellicht zijn er nog vanen
te verzinnen van keramisch materiaal.

Ik weet zo snel niet hoe je deze motor op 160 graden oververhitte stoom moet laten draaien.
Dat is het minimale uitgangspunt.

Als ik de vergelijking maak tussen de Gast motor en de Globe motor, dan kies ik qua makkelijk sleutelen voor de Globe motor.
De Globe motor kun je heel gemakkelijk demonteren, terwijl dat je een Gast motor niet zomaar uit elkaar hebt. De lagers klemmen
heel erg op de rotoras. Je moet letterlijk met een hamer de boel uit elkaar rammen. En mijn ervaring met Globe is goed.
Ze hebben me 2 jaar geleden deze motor met hoge korting gegeven en sturen afgelopen week gratis 2 set's hoogtemperatuur vanen op.
Ik denk dat ik het voorlopig mijn energie in de Globe motors steek. Ik zal proberen om bij de fabriek 2 gesponserde motoren te krijgen.
Eén grote en een kleinere voor de 2e stoom trap. :mrgreen:

Ik kreeg net een melding van youtube over auteurs rechten die geclaimd worden door SME op een film opgenomen in mijn schuurtje met de radio aan.
Als de radio aanstaat zijn de auteursrechten dan al betaald? :D

Kockie, heeft deze site de mogelijkheid om zelf fllmś thuis te brengen?
123video heeft om de 4 klikken een reclame boodschap, wordt ik helemaal tureluurs van.
Ik zie liever .... verschijnen die het logo van ... op de site heeft staan in de rechter bovenhoek. :D

Heb net nog gezien dat member energie zich niet aan zijn beloften heeft gehouden door de toevoeging te verkijgen van semamstraat.nl
Hoe is dit gegaan?

http://www.123video.nl/playvideos.asp?M ... yFilter=ON
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
wouter a

Bericht door wouter a »

@michel,

Met een onbelaste boormachine kun je niet echt betrouwbaar meten, onbelast is het vermogen niet zo heel hoog, pas als je iets gaat boren gaat het vermogen vragen.

Beter zou het zijn om een zuiver ohmse belasting te gebruiken, hang er bijvoorbeeld een paar gloeilampen aan, of een bouwlamp van 1000 watt.

mvg
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
mulman

Bericht door mulman »

Het vastlopen van een motor kun je wellicht voorkomen door ervoor te zorgen dat de complete motor van hetzelfde materiaal is opgebouwd (dezelfde temperatuur uitzettingscoefficienten) en het geheel goed te isoleren. Dat zal nu waarschijnlijk niet zo zijn. Immers als het anker en het huis dezelfde temperatuur en materiaal hebben, dan zullen ze evenveel uitgezetten en niet kunnen klemmen. In enkele filmpjes zag ik dat je de motor ongeisoleerd gebruikt, isolatie zal dan helpen om ervoor te zorgen dat het huis net zo warm wordt als de rotor en dat het huis ook voldoende uitzet. Als de rotor nu van een ander materiaal gemaakt is, dan ligt daar denk ik ook een probleem.
account verwijderd

@Wouter,
Met een onbelaste boormachine kun je niet echt betrouwbaar meten, onbelast is het vermogen niet zo heel hoog, pas als je iets gaat boren gaat het vermogen vragen.
De boormachine diende ook alleen als aandrijf medium voor de asynchrone motor i.pl.v de vaanmotor.
We konden de gen zo precies 900 toeren/min laten draaien op de netinverter en daarna op de electrische kachel om
zo het verschil te kunnen meten.

De belasting daarintegen was een 100 watt gloeilamp en ook hebben we een 2 standen 1000 2000 watt electrische kachel gebruikt. :D

@Mulman,
Dit heb ik al geprobeerd. Als je de motor in elkaar zet zonder de vanen erin, dan is er niets aan de hand op stoom.
Ook niet als het huis ongeisoleerd is aan de buitenzijde, dit heeft geen invloed.
De motor zonder vanen blijft soepel draaien en loopt nergens op vast. :D
Het klemmen wordt puur veroorzaakt door de uitzetting van de vanen bij hogere temperaturen.
Vanen van een ander materiaal is de oplossing voor het probleem. :D
Maar welk materiaal is de volgende vraag. Een slijtvast materiaal, iets wat minder dan 0.1mm uitzet bij hogere temperaturen.
Verwijderd
account verwijderd

Yes Yes Yes,

De Globe fabriek me 2 nieuwe motoren gesponserd. :mrgreen: voor de 2 traps uitvoering.
Een Va4 serie en een Va6 serie
Ga ze gelijk ophalen nu.
Verwijderd
wck

Bericht door wck »

De asynchrone motoren die je gebruikt als generator zijn er zowel in 380/660 volt uitvoering zoals hier gebruikt, als in 220/380 volt, als je een 220/380 volt in driehoek aansluit is de max. spanning 220x1,414 = 311 volt, dan heb je niet meer het gevaar voor overspanning op de ingang van je inverter.

Is het misschien mogelijk om de MPP functie uit te schakelen, zodat de rimpel niet meer stoort hierin?
account verwijderd

@Wck,

Bedankt voor de tip.
We gaan nu eerst vermogen meten op de manier zoals CP mee heeft geleerd, is eerder beschreven.
Als we dan het rendement van de Wkk weten en kunnen optimaliseren, dan zijn we zover dat ik e.v.t. een nieuwe geschikte netinverter voor deze toepassing aanschaf, maar voorlopig nog niet. Er is nog veel te testen. :mrgreen:
Verwijderd
account verwijderd

De nieuwe vaanmotoren zijn binnen, gesponserd door de Fabriek. :D
Globe volgt het project al 2 jaar met interesse en dat is ook de rede dat ze gelijk, zonder dat ik het vroeg, de motoren
ter beschikking wilde stellen, beter kan het niet.

1e stoomtrap :
1x Va8

2e stoomtrap :
1x Va10

De vanen kunnen tot 250 graden. :D
Door de in en uitlaat timing aan te passen kunnen we de mate van stoomexpansie/temperatuurval beïnvloeden.
De fabriek heeft me verteld hoe ik dit het beste kan doen. :D

Ook heb ik 2 nieuwe zuivere askoppelingen voor naar de asynchrone gen's.

De fabriek adviseert voor deze motoren een toerental van ca 1500 t/min.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

michel schreef:Heel erg bedankt voor afgelopen avond CP. :mrgreen: :mrgreen:
Graag gedaan, was ook erg gezellig. En het is toch leuker om met zijn tweeën te struikelen over ERROR 207, haha.

michel schreef:Voorlopig zitten we in een stijgende lijn, dat vooral ook door de gebundelde kennis hier op het forum.
Zeker, ik weet weinig van de invertertechnologie. Maar met de ondersteuning van het forum nu dus wel waar ik het zoeken moet. Een optater scheelde het al zeker.
pelletpower schreef:Super Michel, je blijft een druk baasje. Het is maar goed dat cp je een beetje afremt. Succes verder, dit gaat werken.
Ho even, dat is totaal onmogelijk! Moet je niet aan willen beginnen. Sinds ik me dat realiseer, is niet het meer dan door een structurele aanpak de boel een beetje te kanaliseren.
x21r schreef:(hang eens een kWh meter aan de boor machine …kijken naar totaal rendement ;-) )
Haha, en dan verrekenen we ook nog alle energie die er via het forum ingestopt wordt!
x21r schreef:Ik zou toch echt zeggen eerst buffer elco na de gelijk richter proberen.
Wordt naar gezocht.
x21r schreef:Als je langer dan 30 seconde met de boormachine op de generator aan de zonne omvormer bezig bent .. verschijnt er (normaal gesproken) MPP search op het scherm ?? (je moet wel afvlak elco gebruiken(zo veel als je maar kan vinden .. richting de 1000uF)
Zonder die doet ie het dus ook, maar met veel minder rendement.
x21r schreef:(Eerst wakker worden ( dan zie je al vermogen)..dan even later … MPP algoritme laten werken..(geeft hij soms wel eens aan op het display ….die gridfit 1900 in leds op de voorkant)
Dat is inderdaad wat ik zie gebeuren.
x21r schreef:Hier wat leuke lees stof ..(A-sync generator met diode brug moet werken)
Zeker, het bevestigd een paar vermoedens die ik al had. Zeer nuttig document, dank!
x21r schreef:Toevoeging: gedachte
De drie condensators die op de fases zitten mag je verkleinen.. dan zakt de ideaale uitgangs spanning. Hier zetten ze condensators er bij ,dus condersators verhoging om de spanning te verhogen..en wij moeten naar beneden met de spanning voor de omvormer.
We hebben meerdere setjes liggen, pas wanneer we een vaste opstelling hebben gaan we daar mee verder experimenteren. Het maakt ook nogal uit of je ze in ster of driehoek zet, daar hebben we een exelsheet voor. Eerst de motor nog is als 3- fase motor opmeten, naar wat de nullast is.

Groet, Cp
Verwijderd.
wck

Bericht door wck »

Het werkingsprincipe van de condensatoren is dat ze een blindstroombelasting zijn voor de gen. waardoor de stroom die daardoor in de statorwikkeling ontstaat een magnetisch veld veroorzaakt, dat op zijn beurt een inductie in het anker geeft waar kortsluitstaven een stroom gaan voeren en zo het magnetisch veld van het anker versterken, waardoor dan weer de opgewekte spanning hoger wordt en de belastingsstroom via de condensatoren enz.

Dit gaat tot er een evenwicht is ontstaan, het maakt niet uit wat voor belasting er achter zit, als je er dus een gloeilamp of straalkachel bij op aansluit zal dat ook een versterkt magnetisch veld in de stator geven, je telt de belastingstromen bij elkaar op.

Als de belasting inductief is (motor of tl buis met gewikkeld voorschakel apparaat) zal de capacitieve blindstroom van de condensatoren gecompenseerd worden door de inductie blindstroom van de belasting en zal de optelling van de belastingsstromen gedeeltelijk zijn.

De gegevens die x21r gaf, geven ook al aan dat de condensator belasting elektronisch sturen noodzakelijk is om een direct bruikbare spanning te kunnen krijgen.

Misschien heb je er wat aan als je aan het testen bent.
Chicken Power

michel schreef:De nieuwe vaanmotoren zijn binnen, gesponserd door de Fabriek. :D
Globe volgt het project al 2 jaar met interesse en dat is ook de rede dat ze gelijk, zonder dat ik het vroeg, de motoren ter beschikking wilde stellen, beter kan het niet.
Helemaal super van die fabriek!
michel schreef:De vanen kunnen tot 250 graden. :D
Dan moet dat huis er ook tegen kunnen!
michel schreef:Door de in en uitlaat timing aan te passen kunnen we de mate van stoomexpansie/temperatuurval beïnvloeden. De fabriek heeft me verteld hoe ik dit het beste kan doen. :D
Kijk, dat gaat ook al weer een hele berg schelen!
michel schreef:Ook heb ik 2 nieuwe zuivere askoppelingen voor naar de asynchrone gen's.
Dat is nog even punt van aandacht. Je gebruikt een starre koppeling i.p.v. een flexkoppeling. De motor is zwaar en zit stevig vast op het frame. Zou het niet slim zijn om wel een flexkoppeling tussen de assen te gebruiken? Of anders de motor verend op/in te hangen? Ik ben namelijk bang dat door die uitzetting van de motor, hij daardoor ook vast kan lopen.
michel schreef:De fabriek adviseert voor deze motoren een toerental van ca 1500 t/min.
Zouden ze echt meelezen?
Chicken Power schreef:Als je naar de curves kijkt, zie je dat je bij die 1500 toeren heel aardig uit komt.

Groet, Cp
Verwijderd.
Chicken Power

Hallo Wck,
wck schreef:Het werkingsprincipe van de condensatoren is dat ze een blindstroombelasting zijn voor de gen. waardoor de stroom die daardoor in de statorwikkeling ontstaat een magnetisch veld veroorzaakt, dat op zijn beurt een inductie in het anker geeft waar kortsluitstaven een stroom gaan voeren en zo het magnetisch veld van het anker versterken, waardoor dan weer de opgewekte spanning hoger wordt en de belastingsstroom via de condensatoren enz.
Dat is nu eens een mooie, korte en duidelijke beschrijving van wat we nu aan het doen zijn!
wck schreef:Dit gaat tot er een evenwicht is ontstaan, het maakt niet uit wat voor belasting er achter zit, als je er dus een gloeilamp of straalkachel bij op aansluit zal dat ook een versterkt magnetisch veld in de stator geven, je telt de belastingstromen bij elkaar op.
Zolang het een Ohmse belasting blijft natuurlijk. Het was met de lamp erbij duidelijk te zien dat die stroom eerst opgebouwd moet worden, gloeilamp floept pas na het bereiken van een drempel aan. En dan wordt de inverter wakker. Omgekeerd kun je de lamp wel als een nachtkaars uit laten gaan door toerental terug te nemen.
wck schreef:Als de belasting inductief is (motor of tl buis met gewikkeld voorschakel apparaat) zal de capacitieve blindstroom van de condensatoren gecompenseerd worden door de inductie blindstroom van de belasting en zal de optelling van de belastingsstromen gedeeltelijk zijn.
Het is waarschijnlijk dat de zonnepaneel inverter zich zo gedraagt. Dat, en in combinatie met een zeker niet rimpelloze gelijkstroom is dodelijk voor het rendement. De gen kan het prima aan, ook met de inverter, gloeilamp en straalkachel tegelijk aan. Niet meer dan 3 volt verschil per fase. Ik heb wel het vermoeden dat de inverter dan wel iets hoger in opbrengst kwam.
wck schreef:De gegevens die x21r gaf, geven ook al aan dat de condensator belasting elektronisch sturen noodzakelijk is om een direct bruikbare spanning te kunnen krijgen.
Ik denk dat een elektronische regeling een beetje te hoog gegrepen is, dat werkt ook weer kosten verhogend. De spanning is er, dat is nu niet het grootste probleem. Condensator vermogen zal afgetuned moeten worden, daar hebben we nog genoeg mogelijkheden toe.
wck schreef:Misschien heb je er wat aan als je aan het testen bent.
Dank voor het meedenken, we hebben het zo ongeveer gedaan. Fijn dat je het nog eens bevestigd!

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie