Warmtebank

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder

Re: Warmtebank

Bericht door ritsaert snijder »

Werner,
ben heel benieuwd naar de temperatuur van de rookgassen (bell, einde bank). Ik gebruik zelf digitale kook-of bak thermometers, die kan je overal inprikken. Goedkoop bij de IKEA (8,99 euro tot 250 graden http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/.
groet!

Ritsaert
WernerDeJong

Bericht door WernerDeJong »

De temperatuur metertjes zijn al besteld :) ik ben namelijk ook benieuwd. Voor nu komt er nog een bak water uit van jewelste. De afgas is duidelijk te laag omdat water condenseert in de pijp en deze handwarm aanvoelt.

Ik heb vandaag de kachel weer aangemaakt met een blokje en kleine houtjes. Ging zonder problemen of rook terugslag. Het is nu nagenoeg windstil en waar ik bang was dat er geen trek zou zijn, er is een lieflijk brulletje te horen. Nu niet meer de hele tijd zoals gisteren maar het is wel goed te merken dat er al wat water uit de kachel is.

De muren worden sneller warm dan gisteren. Vandaag maar vrolijk de hele dag rustig doorstoken. Hoe langer er een lieflijk vlammetje in blijft, hoe sneller het vocht weg is en het echte werk kan beginnen / meten van de temp en eventuele aanpassingen etc. etc. etc. :)

Rits, wel een vraagje. Het luikje van het deurtje. Je had een idee hoe dat moest maar na veel puzzelen kom ik daar niet uit. Ik zal wel wat foto's maken van de onderdelen die ik nu heb :D wellicht mist er nog iets.
Sputnik

Bericht door Sputnik »

Supermooi Werner, ben benieuwd naar de uiteindelijk afwerking
ritsaert snijder

Als de brul wegvalt heb je dan wel vlammen en ligt het hout bij de poort (er niet in)?
groet!

Ritsaert
WernerDeJong

Het hout ligt dan inderdaad wat verder van de poort af. Even aanduwen en de brul is er weer. Ook helpt het om zo nu en dan een balkje om te draaien. Dan gaat het ook weer als een malle. :)

Maar voor nu rustig stoken en het vocht eruit. Heeft iemand ervaring hoe lang zoiets duurt?

p.s. wegvallen van de brul is geen rookontwikkeling en het merendeel van het hout is opgebrand.
p.p.s. de kachelpijp is nu warmer dan gisteren. Waar ik gisteren gerust kon aanraken is dat nu onprettig.
ritsaert snijder

Klinkt goed, omdat de bank al heel veel droger was zullen de vuurkamer en de bell wel snel volgen. En dan heb je het eerste stuk schoorsteen nog niet geisoleerd. Ik vraag me af of dat nodig zal zijn.
groet!

Ritsaert
Wouter Gillis

Bericht door Wouter Gillis »

Erg leuk om te volgen.
Wat voor klei gebruik je?

groet
Woute
WernerDeJong

Ik gebruik de klei die Ritsaert had meegenomen. (Kijkt nu heel schaapachtig uit de oogjes). Geen idee wat voor merk klei of leverancier e.d.

Rits, zou je voor de details daar nog wat over kunnen roepen?

Overige mengsels:
Vermiculiet met leem (basisleem, aardvochtig een bigbag van bedrijfje laten komen) verhouding ongeveer volume in liters, 3 vermiculiet op 1 deel leem
Vermiculiet met klei verhouding ongeveer volume in liters, 5 vermiculiet op 1 deel klei
Klei zilverzand mengsel om mee te metselen, ongeveer 0,8 op 1.

Met de klei metselen gaat het beste om dun de alle contactdelen in te smeren, dan een paar druppels water sprenkelen op een van de 2 delen en plakken maar. :)
ritsaert snijder

50 % kleipoeder en 50% zilverzand. Witgert kleipoeder is een fijn gemalen gezuiverde klei. De klei is volledig gezuiverd en hittebestendig. nr 112 van Witgert.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

Volgens mij stond de vraag van Holtere nog open;
Het lijkt alsof het onderste deel van je deurtje open is, als luchttoevoer natuurlijk. Heb je daar gaas voor zitten of zo tegen de vonkjes of gewoon open?
.

Ik heb het deurtje gemaakt voor Werner. Er komt nog een luikje in. er zijn verschillende oplossingen;

* schuifje
vind ik lastig omdat ze nooit echt lekker schuiven, moet dan weer gaas in voor de vonken :oops:

* deurtje met scharnieren; vind ik overdreven, moet ook weer gaas in

* draaiopening, vind ik prachtig maar minder geschikt voor een grotere toevoeropening, elke keer afstellen.

* luikje openklappend aan de onderkant met een afstandhouder, hoeft geen gaas in want het luikje houdt de vonken tegen (maar je moet wel de wettelijke hittebestendige plaat op de grond hebben). Is simpel.

Voor mij is het luikje beste variant.
groet!

Ritsaert
holtere

Bericht door holtere »

luikje openklappend aan de onderkant met een afstandhouder, hoeft geen gaas in want het luikje houdt de vonken tegen (maar je moet wel de wettelijke hittebestendige plaat op de grond hebben). Is simpel.
Plaatje / tekening :idea:
ritsaert snijder

Holtere,
In dit topic een kachel met een zelfde deurtje/luikje. Op pagina 5 foto's en op pagina 6 een tekening van de sandwich constructie.

Bijgevoegd een tekening.
Je ziet alleen de opening.
Ik vind een luchtluikje bij een grotere luchtinlaat het prettigste werken. Ik heb naar aanleiding van dit topic ook een klein deurtje gemaakt voor het fornuis van Gandalf. Dit deurtje werkt met een schroefdraad afstandhouder. Dat kan je verstellen door te draaien. Het deurtje van Werner werkt met een stukje RVS (net als bij mijn RBB177), wat je zodanig verbuigt dat het deurtje op de juiste stand blijft staan.

Werner kan wellicht een fotootje maken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet!

Ritsaert
holtere

Bericht door holtere »

Ok, is duidelijk zo, dank

mooi simpel zo 8)
ritsaert snijder

groet!

Ritsaert
WernerDeJong

Ik kan wel een fototje maken, maar het verdruvelde stukje rvs moet er nog aan. ;)
Plaats reactie