hendrik1973 schreef:Goedenavond daar ben ik weer , nou ik heb er een thermovar tussen zitten dat in den begin goed werkt maar de uitgaande temp loopt langzaam op en dat terwijl hij mijn boiler van 500 liter wel opwarmt,maar ik krijg geen warm water aan de onderkant van de boiler eruit daardoor vliegt de kachel aan de kook,ik denk zelf dat de pomp het niet kan trekken doordat die thermovar ertussen zit.
Wie kan hier wat van zeggen.
Gr hendrik uit urk
Heb je op alle plekken voor en achter het mengventiel (dus minimaal 3) thermometers ingebouwd?
Dan kun je zien hoe en wat het ventiel doet.
Op een Laddomat zitten deze thermometers van fabriekswege (en niet voor niets)!
Bij mijn eigen mengventiel heb ik deze thermometers ook voorzien omdat je nu eenmaal moet weten wat er gebeurt.
Enkel met handoplegging kun je niets vaststellen.
Je kunt alleen weten door te meten.
De meeste kachels komen aan de kook door onvoldoende doorstroming dat is wel juist vastgesteld.
Als de thermovar geschikt is dan zal hij minstens kachels tot 35 KW kunnen bedienen en moet er een oorzaak zijn voor de slechte doorstroming.
De kogelkraan voor het mengventiel is overbodig, er valt daar niets te regelen. Het opwarmen van de kachel gaat over het kleine circuit. Daarna wordt over het kleine circuit gemengd, d.w.z. het retourwater wordt opgewarmd met een deel van het aanvoerwater. De rest van het aanvoerwater gaat bij jouw de boiler in, en vervolgens door de radiatoren. De thermovar knijpt zelf het mengproces.
Als de thermovar de gehele doorstroming knijpt dan zou hij er (toch) wel eens verkeerd in kunnen zitten.
De in koude toestand open poort moet circuleren over de kachel. Zodra de Thermovar warm wordt moet de gesloten poort gaan openen zodat warm wordt gemengd met het koude retourwater. Dit koude retourwater wordt aangevoerd omdat op hetzelfde moment heet water je boiler in stroomt. Duidelijker kan ik het niet uitleggen. En zonder thermometers op alle plekken blijf je gissen.
Heb persoonlijk geen al te hoge pet op van deze mengventieltjes. Vast ingesteld, je kunt er niet gemakkelijk wat aan verstellen, sommige kunnen van een ander thermostaatelement worden voorzien door ze open te schroeven, niet mijn ding.
Ben erg gelukkig met mijn Heimeier ventiel, mijn regelknop en de 3 klokjes.
Wil er bij vertellen dat ik geen aandelen heb in deze onderneming.
Nog een keer het schema doornemen is denk ik het devies.
groet Jos.