Probleem watertemperatuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bonkelaar

Re: Probleem watertemperatuur

Bericht door bonkelaar »

hendrik1973 schreef:Goedenavond daar ben ik weer , nou ik heb er een thermovar tussen zitten dat in den begin goed werkt maar de uitgaande temp loopt langzaam op en dat terwijl hij mijn boiler van 500 liter wel opwarmt,maar ik krijg geen warm water aan de onderkant van de boiler eruit daardoor vliegt de kachel aan de kook,ik denk zelf dat de pomp het niet kan trekken doordat die thermovar ertussen zit.
Wie kan hier wat van zeggen.

Gr hendrik uit urk

Heb je op alle plekken voor en achter het mengventiel (dus minimaal 3) thermometers ingebouwd?
Dan kun je zien hoe en wat het ventiel doet.
Op een Laddomat zitten deze thermometers van fabriekswege (en niet voor niets)!
Bij mijn eigen mengventiel heb ik deze thermometers ook voorzien omdat je nu eenmaal moet weten wat er gebeurt.
Enkel met handoplegging kun je niets vaststellen.
Je kunt alleen weten door te meten.

De meeste kachels komen aan de kook door onvoldoende doorstroming dat is wel juist vastgesteld.
Als de thermovar geschikt is dan zal hij minstens kachels tot 35 KW kunnen bedienen en moet er een oorzaak zijn voor de slechte doorstroming.
De kogelkraan voor het mengventiel is overbodig, er valt daar niets te regelen. Het opwarmen van de kachel gaat over het kleine circuit. Daarna wordt over het kleine circuit gemengd, d.w.z. het retourwater wordt opgewarmd met een deel van het aanvoerwater. De rest van het aanvoerwater gaat bij jouw de boiler in, en vervolgens door de radiatoren. De thermovar knijpt zelf het mengproces.
Als de thermovar de gehele doorstroming knijpt dan zou hij er (toch) wel eens verkeerd in kunnen zitten.

De in koude toestand open poort moet circuleren over de kachel. Zodra de Thermovar warm wordt moet de gesloten poort gaan openen zodat warm wordt gemengd met het koude retourwater. Dit koude retourwater wordt aangevoerd omdat op hetzelfde moment heet water je boiler in stroomt. Duidelijker kan ik het niet uitleggen. En zonder thermometers op alle plekken blijf je gissen.

Heb persoonlijk geen al te hoge pet op van deze mengventieltjes. Vast ingesteld, je kunt er niet gemakkelijk wat aan verstellen, sommige kunnen van een ander thermostaatelement worden voorzien door ze open te schroeven, niet mijn ding.
Ben erg gelukkig met mijn Heimeier ventiel, mijn regelknop en de 3 klokjes.
Wil er bij vertellen dat ik geen aandelen heb in deze onderneming.

Nog een keer het schema doornemen is denk ik het devies.

groet Jos.
hendrik1973

Bericht door hendrik1973 »

Goedenmorgen,dus die handel van het warme water naar de thermovar is overbodig die kan ik dus helemaal open zetten,ik bedoel die er bovenin komt niet die je rechts ziet zitten die is voor het afsluiten als ik de pomp er tusseuit wil halen hoef ik niet het hele systeemleeg te laten lopen.
Als ik het goed begrijp knijpt de aanvoer van bovenaf zelf de warmwater kant.

Gr
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

hendrik1973 schreef:Goedenmorgen,dus die handel van het warme water naar de thermovar is overbodig die kan ik dus helemaal open zetten,ik bedoel die er bovenin komt niet die je rechts ziet zitten die is voor het afsluiten als ik de pomp er tusseuit wil halen hoef ik niet het hele systeemleeg te laten lopen.
Als ik het goed begrijp knijpt de aanvoer van bovenaf zelf de warmwater kant.

Gr
Inderdaad zo is het. Iets anders uitgelegd: Het ventiel wil steeds 61°C maken voor de retourtemperatuur de kachel in.
Hoe warmer de retourtemperatuur uit het huis, hoe minder warmwater het ventiel bij hoeft te mengen en hoe meer er naar je boiler en je huis gaat.

groet Jos.
hendrik1973

Dag jos ik had die kachel boer aan de lijn die zegt dat je juist wel moet knijpen i.v.m. andere maten en een lang circuit van je huis.Dus zijn er wel verschillen ik ga het gewoon uitproberen.Maar dan kan hij ook niet andersom zitten want dan doet hij toch niks voor mijn gevoel.

Gr hendrik
hendrik1973

Dag bonkelaar ik hebn dat schema gevonden van die thermovar het is het middelste schema zo heb ik hem ook zitten maar dan werkt hij niet dus vraag ik me af waar s die kogelkraan voor die ertussen zit als die thermovar toch zelf mengt.

Groet, hendrik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Johndc

Bericht door Johndc »

Ik zie dat je die afsluitkraan afnijpt? Alle kranen die in je systeem zitten open zetten. Niets afknijpen! Als er geen warm water naar je radiatoren gaat is vrij simpel. Je moet zéér lang stoken eer die buffer warm genoeg is om ook maar iets warmte af te geven naar je radiatoren (volgens je zelf getekend schema)
Enheuu...die Thermovar doet echt niet meer dan open of dicht gaan volgens de waarde van voeler die er in zit. Dus niks te mengen! Dat ding zorgt er enkel voor dat je kachel op de minimaal ingestelde temp. blijft. Eens de temp. er is gaat het ding open. Pomp je te veel koud water in je kachel sluit deze weer tot de temp. er weer is enz.
Heb je dat probleem dan is ofwel je kachel veel te klein voor je installatie of je pomp te zwaar. Kan je de buffer afsluiten van je systeem of moet het water eerst door je buffer voor je de radiatoren kan voeden?
hendrik1973

Ja dat is het probleem ik pomp het eerst door de boiler en dan gaat het naar de vloerverw en de radiatoren,het punt is als ik aan het stoken ben dan loopt die temp langzaam op en gaat zo door naar hetykookpunt ,dan moet toch allang die thermovar aan het mengen zijn dat is het probleem hij doet niets.
Ik heb hem er al af en nu doet alles het weer als het oude,maar dan heb ik geen warme retour!!!!!
Wat heft het met de pomp te maken er staat teveel druk op denk je(is een ladomat de oplossing)
Ik ga een kijkje nemen bij de bonkelaar die heeft ook een mooi system.

Groet
Johndc

Bericht door Johndc »

Is die thermovar wel in orde? Ik heb ook een kapot ventiel gehad die gewoon bleef open staan. In garantie een andere gekregen (met de nodige kwade telefoontjes)
Haal de klep uit mekaar en test het binnenwerk in een emmer heet water en daarna in een emmer koud water. Gaat de voeler open en dicht is die wel OK maar het binnenwerk van de afsluiter kan ook ergens "blijven hangen". Dus nakijken die handel.
Zonder die klep er tussen kan je ook proberen. Het duurt dan wel lang eer de kachel op temp. is maar dan mag die nooit aan de kook gaan.
Je kan ook die pomp sturen door een thermisch contact. Dus warmte genoeg in de ketel pomp aan. Zakt de temp. te veel pomp uit. Enz.
hendrik1973

hoe vang ik een stroom uitval op weet iemand dat ,als mijn kachel vol loeit wat dan als de prik weg.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Je kunt dat op meerdere manieren doen.

Manier 1 is om je systeem zo te ontwerpen dat bij stroomuitval circulatie d.m.v. termosyfon op gang komt waardoor de kachel continu gekoeld wordt.

Manier 2 is om stroomuitval op te vangen met een UPS. Daarvoor moet wel een kwalitatief goede worden gekozen, omdat de mindere goden een blokgolf produceren waar een cv-pomp niet goed mee overweg kan.

Verder is het wenselijk om het systeem drukloos te ontwerpen met een kookleiding, zodat bij oververhitting stoom ontstaat dat op een verantwoorde wijze wordt afgevoerd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie