Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gesloten
12much

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door 12much »

12much: ik bied me aan als vrijwilliger nr 1

Best wat graafgereedschap meebrengen of is er wat voorhanden?
Perfect, maar wat had je in gedachten? Ik zie dat jij minimaal 2 uur rijden bij Kockie vandaan woont, of wil je er een dag van tevoren voor uit trekken? Zoals je aan de discussie ziet moet het er eigenlijk al van tevoren uit. De leem kan in twee dagen gereed gemaakt worden, maar dan moet er bijna continue een dwangmenger in. Hoe langer van tevoren, joe minder fysiek werk er aan is. Als noodoplossing moet dat op zijn laatst op de donderdag gebeuren. Ik moet nog iets met Benthuis afspreken, voor die laatste week, maar dan wil ik eigenlijk niet met mengen bezig zijn. Ik hoop dat dan de waterleiding door Omweg is aangelegd, ik ben nu bezig met RVS beugels te prepareren voor de toiletten.

En graafgereedschap meenemen is een pré, zonde als er veel handen zijn en geen gereedschap....
Laatst gewijzigd door 12much op 08 apr 2013, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Never burn faster than your Wocket.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Gerard,
Ik ben bezig geweest met leemplaten voor een kachel. Mijn laatste experiment was met dubbel steengaas en een dikke laag leem, daar kan je gewoon een plaat van maken. Ik zal een stukje meenemen.

Maar als je het een beetje heet stookt (en heet gaat ie worden) dan stook je alle organische materialen er uit. Jute wordt dan gewoon een verzameling gaatjes.

Steengaas geeft voldoende structuur en stevigheid in combinatie met het vat. Dan is goed samengesteld leem toch voldoende met een toplaag van jute?
RS
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

12 much,
ga jij nog naar Zeddam?
groet!

Ritsaert
12much

Bericht door 12much »

Ja, in ieder geval in de week ervoor, dan heeft Benthuis ook vrij. Er is genoeg te doen waar Maarten niet bij hoeft te zijn, dus we hoeven geen rekening te houden met zijn werk. (als we er in ieder geval van Zoete Inval in mogen :fff )
Never burn faster than your Wocket.
gerard

Bericht door gerard »

@Kockie,
Tijd om te komen graven heb ik niet, en al had ik het dan weigert mijn rug...helaas. Anders had ik het al wel aangeboden.
@12much
Inderdaad een dwangmenger zul je nodig hebben, anders redt je het niet.
@Rits
Je hoeft voor mij geen stukje mee te nemen. Ik weet hoe het werkt, er zijn hele kachels mee gebouwd.
Als de eerste laag (zoals ik schreef zonder vezel) met steengaas goed is aangebracht kun je natuurlijk ook afwerken met een goed samengestelde leem. Deze bouwleem moet dan wel goed afgemagerd zijn, omdat bij een vettere variant je veel sneller toch weer krimpscheuren te zien zult krijgen. Om in de afwerklaag scheurvorming te voorkomen heb ik toch voorkeur voor een vezel: Aubiose (hennep). Natuurlijk is het gebruik van vezel afhankelijk van de te verwachten hitte. Vezel daar inzetten waar het niet zal verbranden, want daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Maar ik begreep van Peter dat de "kop" kaal blijft, en zal er door confectie al heel wat warmte wordt afgeschuimd. Het onderste gestucte deel, zal dan met gematigder temperaturen te maken krijgen, althans dat verwacht ik. Maar daar kan Peter vast meer over vertellen.
groet,
Gerard
Jimmeuh

Bericht door Jimmeuh »

12much schreef: Perfect, maar wat had je in gedachten? Ik zie dat jij minimaal 2 uur rijden bij Kockie vandaan woont, of wil je er een dag van tevoren voor uit trekken? Zoals je aan de discussie ziet moet het er eigenlijk al van tevoren uit.
Oei tot zover dus m'n leem-opgraaf-kennis.
Van tevoren zal voor mij niet lukken. Moet vrijdag zelf ook nog werken.
Huisje breek mij niet...
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

gerard schreef:Maar ik begreep van Peter dat de "kop" kaal blijft, en zal er door confectie al heel wat warmte wordt afgeschuimd. Het onderste gestucte deel, zal dan met gematigder temperaturen te maken krijgen, althans dat verwacht ik. Maar daar kan Peter vast meer over vertellen.
Het bovenste deel van de kolom blijft kaal ijzer, de oppervlakte temperatuur daarvan kan 300 graden Celsius bereiken. Voornamelijk bedoeld om voor snelle afgifte te zorgen in het begin van de stook. Het vat daar onder, als het kaal zou zijn haalt dan nog steeds 200 graden, dus ingepakt met een dikke laag moet je rekenen op 250 graden. Ik schat de maximum oppervlakte temperatuur van het gestucte deel op 150 graden, uiteraard afhankelijk van de dikte ervan. Aangenomen dat een wapening van jute of kunststof stucnetje aan de buitenzijde zit zou dit dan geen problemen opleveren?

Een heel ander ding en niet alleen voor Gerard, dit is een principe kwestie. Er moet erg veel werk verzet worden om de leem te delven, te bevochtigen, mengen etc. Het is allemaal heel leuk dat het van het terrein zelf gehaald kan worden, maar is dat wel verstandig? We gaan nieuwe constructies uitproberen en dat gaan we doen met leem die niet in de handel is, dus kan ook niemand het herhalen. Als demonstratie project heeft het dan weinig waarde, het is meer een kwestie van: kijk ons eens hoe handig we van bestaande bronnen gebruik gemaakt hebben!

Gekochte basisleem heeft het voordeel dat de samenstelling bekend is en dat iemand met bijvoorbeeld een huurhuis zo'n big bag aan kan laten rukken en onze ervaringen kan gebruiken om een leemkachel te bouwen. Dan krijgt hij/zij ook een resultaat wat echt gebaseerd is op wat wij gedaan hebben.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder

Peter,
Dat is een goed punt. Iedereen moet het product kunnen reproduceren. Aan de andere kant is het ook heel interessant om te zien wat we kunnen doen met lokale bronnen.

Leem blijft sowieso een natuurproduct. Wordt ook door de leveranciers vaak kleinschalig gemaakt met een lading leem (zo uit de grond) en een lading zand. Wordt wel goed gezeefd.

We zullen niet heel veel nodig hebben uit de grond van Maarten. De hoeveelheid werk valt wel mee en er zijn mensen van tevoren. Zullen wel 3 of 4 ...5 gelijke delen zand bij moeten. En er is heel veel expertise aanwezig om er een goed product van te maken. Grote vraag is of dat eindproduct vergelijkbaar zal zijn met leem uit de winkel. Dat is ook een natuurproduct. Dus het zal niet veel schelen.

Ik vind natuurleem wel een meerwaarde hebben. Maar een big bag mag natuurlijk ook.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
gerard

Bericht door gerard »

@Peter,
Ik ben het volledig met je eens, leem kopen lijkt op dit moment volgens mij ook de beste oplossing. Er is erg weinig tijd om alles voor te bereiden en ook nog eens de juiste leemsamenstelling uit te dokteren. Het zou jammer zijn, je weet wel: haastige spoed….Ik acht het beslist niet ondenkbaar dat er enkele mensen behoorlijk gestrest aan een leuk weekend moeten beginnen, als de leem nog van het land moet komen.

Aangezien de te verwachten buitenwandtemperaturen toch nog wel aan de hoge kant zijn. Kun je volstaan met dezelfde basisleem voor de eerste ruwe stuclaag te gebruiken (op zondag). Verder kom je in het weekeind toch niet.
Als dit volledig droog is, en in de tussentijd alle krimpscheurtjes zijn dicht gefröbeld, zou het experiment misschien compleet afgemaakt kunnen worden door de afwerkstuclaag later te plannen.
(Er is dan ook nog de mogelijkheid met een IR-tempmeter de manteltemperatuur te bekijken.)
Deze afwerklaag bv. 1/3 stuclaag met de basisleem, 1/3 stuclaag met jute, 1/3 stuclaag met vezels. Mocht blijken dat ze allemaal goed te gebruiken zijn, dan zo laten als voorbeeld of Kockie een keuze laten maken. Mocht blijken dat er iets niet bevalt: Nat maken, verwijderen en een andere keuze maken.

Peter, als er mogelijk droge leem besteld moet gaan worden, is het wel handig te weten hoeveel m2 oppervlak leem er nodig is en in welke dikte je wilt opbrengen. Leem kopen maakt alles wel een stuk duurder…
Groet,
Gerard
ritsaert snijder schreef:Leem blijft sowieso een natuurproduct. Wordt ook door de leveranciers vaak kleinschalig gemaakt met een lading leem (zo uit de grond) en een lading zand. Wordt wel goed gezeefd.
@Rits,
Volgens mij stel je het hier wel heel vereenvoudigd voor. Ik meen dat de leem eerst wordt gedroogd, daarna fijngeslagen, getest en gemengd.
ritsaert snijder

Gerard,
Op zich eens dat we ons niet over de kop moeten jagen.

Maarrr
die testen hebben al plaatsgevonden (12 much), alleen het testje met verschillende zandsamenstellingen moet nog gebeuren. Misschien kan 12 much wat monster meenemen? Er ligt al een stukje grond open?

Voor de raaplagen die we gaan opbrengen - ik begreep dat Peter in ieder geval een stevige laag wil op de leem bell vat kachel- gebruik ik gewoon leem uit de grond, goed mengen met zand- en dan een paar dagen (week) elke keer goed roeren. Dan zit er af en toe een klontje in maar dat lijkt me geen probleem in de raaplaag.

Voor een finishlaag ga ik ook drogen en zeven. Maar dat is nog niet aan de orde. Dat gaan we echt niet halen.

Dus wat mij betreft als we het op de natuurmethode doen halen we 2 troggen van het land en mengen we het met zand en dan hebben we 8 troggen leem. Dat weten we precies als de zand-leem-krimp test binnen is.

Voordeel is ook dat Maarten zijn klei ontginning verder kan inzetten...ook voor de varkenstal. Leem neutraliseert ook de laatste geurtjes

Maar we kunnen er ook 275 euro aan besteden en dan bestellen we een big bag. Dan kunnen we in het weekend nog een boom opzetten over de kwaliteiten van het spul en kijken wat we er in de toekomst mee doen. Ook een prima optie!

Ik stel voor dat Peter een keus maakt!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Mijn keus, voor zover er genoeg bijval is: leem kopen.
De grond ligt nog niet open, er zijn alleen boormonsters genomen. Kockie zit in een gebied waar het eind van de gletscher is geweest. Montferland is een eindmorene, vandaar dat de grond ter plekke zeer gevarieerd van samenstelling is. Geen garantie dat een meter verder die leuke klei ook hetzelfde is.

Dano kan een big bag bestellen waar we 10% korting kunnen krijgen op de leem als de leverancier als sponsor wordt vermeld. Daarnaast hebben we ook in elk geval nog scherp zand nodig. Maar dan hebben we in elk geval minder moeite en tijd nodig om het spul te verwerken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder

Prima!
groet!

Ritsaert
paukerock

Bericht door paukerock »

nu weet ik de plaats al ik zal deze avond opzoeken hoe ver dat is van Sint-Niklaas
sorry maar ik heb grof daar al die berichten gelezen en niet onmiddellijk de datum gevonden het gaat wel over meerdere dagen plaatsvinden dacht ik klopt dat ?
ik kan (als ik kan komen) wel een wijnig praktijkkennis als metser en bezetter bijdragen ik heb ook nog een grondboor liggen voor met de hand
en boetseerklij heb ik ook wel liggen(zit in een afgesloten ton goed kneedbaar om beelden mee te boetseren) roodbakkend maar of dat nu de klij is die jullie zoeken ??
hebben jullie plakspanen en truwelen en zulke spullen liggen?
lassen is ook geen probleem en als er enigge vorm van steenkapperij moet gedaan worden (al veronderstel ik van niet) zeg het maar dan breng ik mijn materaal mee om te steenkappen of zo .
ik persoonlijk zou eens willen bekijken hoe deze verwarming kan gecombineerd worden met een hout vergasser ????
heb ook nog wat koppelstukken van verwarming liggen om te gebruiken maar ik heb die thuis nog wel nodig :(
is er nog iets wat jullie nog missen ? dat ziet er al vrij goed georganizeerd uit
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Lexxie

Bericht door Lexxie »

kockie schreef:Er is gemeten. De muur is 31,5 cm dik.
Ik neem wel een langer stuk mee kan je ter plekke toch beste bekijken hoe je de aansluiting maakt.
Denk dat ik 445mm lang ongeveer mee neem.
gerard

Bericht door gerard »

@Peter,
Waar wil je de leem voor gebruiken? Als het alleen als leemmassa voor de twee onderste vaten nodig is, dan is een kuub droge basisleem veel te veel. Van belang is welke dikte je denkt op te zetten.
12much schreef: Als we met een man of wat 2 vierkante meter het gras afplaggen en 60 cm diep uitgraven hebben we een big bag (of 40 zakken, neem ik mee) pure klei met een laag percentage zand.
Door deze opmerking ben ik er gemakshalve van uitgegaan dat er een kuub nodig zou zijn. Maar het is goed mogelijk dat 1/3 m3 droge basisleem al genoeg is.

Uit de opmerkingen van Boy over de smaak- val- plak- en worstproeven, lees ik dat het hier (bij de proefboring) een vette klei/leem betreft. Als deze daadwerkelijk gebruikt zal worden heb je nog minder dan 1/3 kuub nodig:
-1:Dan ga ik ervanuit dat 1 volle 60l. kuip van deze vette leem (nat en gebruiksklaar) voldoende is voor de eerste laag (1,5-2cm) waarin/op het steengaas wordt aangebracht. Deze laag mag goed vet zijn omdat het geheel moet plakken en niet inzakken.
-2:De lagen daarna mogen (liever) afgemagerd worden.

Dan heb je met 2 kuipen vette Zeddamse leem en 3 of meer kuipen zand voldoende voor zeker 6cm. dikte in totaal. Maar deze hoeveelheid geldt dus alleen voor de Bell-2hoog.

Dus is het misschien raadzaam te vragen of Boy denkt dat hij deze hoeveelheid zonder stressen voor elkaar krijgt, en of hij al zicht heeft op de hoeveelheid zand die toegevoegd dient te worden voor het mageren. Anders bestellen.

@Boy, heb je als dwangmenger een panmenger of een handmenger?

groet,
Gerard
Gesloten