@Peter,
Ik ben het volledig met je eens, leem kopen lijkt op dit moment volgens mij ook de beste oplossing. Er is erg weinig tijd om alles voor te bereiden en ook nog eens de juiste leemsamenstelling uit te dokteren. Het zou jammer zijn, je weet wel: haastige spoed….Ik acht het beslist niet ondenkbaar dat er enkele mensen behoorlijk gestrest aan een leuk weekend moeten beginnen, als de leem nog van het land moet komen.
Aangezien de te verwachten buitenwandtemperaturen toch nog wel aan de hoge kant zijn. Kun je volstaan met dezelfde basisleem voor de eerste ruwe stuclaag te gebruiken (op zondag). Verder kom je in het weekeind toch niet.
Als dit volledig droog is, en in de tussentijd alle krimpscheurtjes zijn dicht gefröbeld, zou het experiment misschien compleet afgemaakt kunnen worden door de afwerkstuclaag later te plannen.
(Er is dan ook nog de mogelijkheid met een IR-tempmeter de manteltemperatuur te bekijken.)
Deze afwerklaag bv. 1/3 stuclaag met de basisleem, 1/3 stuclaag met jute, 1/3 stuclaag met vezels. Mocht blijken dat ze allemaal goed te gebruiken zijn, dan zo laten als voorbeeld of Kockie een keuze laten maken. Mocht blijken dat er iets niet bevalt: Nat maken, verwijderen en een andere keuze maken.
Peter, als er mogelijk droge leem besteld moet gaan worden, is het wel handig te weten hoeveel m2 oppervlak leem er nodig is en in welke dikte je wilt opbrengen. Leem kopen maakt alles wel een stuk duurder…
Groet,
Gerard
ritsaert snijder schreef:Leem blijft sowieso een natuurproduct. Wordt ook door de leveranciers vaak kleinschalig gemaakt met een lading leem (zo uit de grond) en een lading zand. Wordt wel goed gezeefd.
@Rits,
Volgens mij stel je het hier wel heel vereenvoudigd voor. Ik meen dat de leem eerst wordt gedroogd, daarna fijngeslagen, getest en gemengd.