Ha Peter,
Dank je wel voor je reactie.
600 graden op 4 cm. dat is inderdaad best heftig en lijkt voor een kookplaat net een graad of 200 te veel. Was dat een dikwandig of dubwandig vat? (Geen idee hoeveel dat uitmaakt)
Het zou interresant zijn als er metingen qua temperatuur uit de verschillende risers gedaan konden worden. Ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment wel meer (volume) hete lucht door de buizen gaan, maar niet zozeer "heter" Dan zou dit als een staatje kunnen worden toegevoegd aan de excel sheet als een soort aanbeveling.
Uitgaande dat voor de R314 er een totale riser + schoorsteen lengte van 1450mm is gewenst (optimaal), en het vat circa 900mm hoog is, zit ik met 2 vaten op 1800 mm = circa 600mm boven de riser. Het hele zaakje wilde ik een 400 mm van de grond af laten beginnen / dan kan je ten minste nog een beetje fatsoenlijk stoken wat betekend dat het gehele gevaarte 2200 mm hoog wordt. Dat is 300 mm onder mijn plafond.

Stel dat ik voldoende leem aan de bovenkant smeer, dan lijkt me dat geen probleem maar toch even de mening van menig expert alhier.
Nu had ik een tijdje terug de vraag gesteld, hoe hoog moet de schoorsteen zijn om dit lekker te laten trekken? De top sectie van de schoorsteen zal bestaan uit isoduct buizen en het is vrij gemakkelijk er een stuk op te zetten van bijvoorbeeld 50 cm. Mijn totale buis is nu 4,5 meter isoduct + 2 meter enkelwandig en hij komt dan 1 meter boven de nok uit. (6,5 meter in totaal)