barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

marini

Re: barbeque en pizza oven op basis van een rocket 177

Bericht door marini »

bijgevoegd een probeersel met een oven,

een rocket 177 met split achterdoor en over de oven, en onder zijdelings

aan de voorzijde zal iets extra dik onder de oven nog moeten want die blaast recht naar de voorzijde
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
marini

Bericht door marini »

enig idee of dat zo'n spit zou lukken? een deel onderdoor en de rest recht in de bell?
Welke temperatuur wordt eigenlijk verwacht in die bell?
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Die split zal de warmte iets meer naar de voorkant sturen en zo de warmte verdelen over de oven. Een oven warm krijgen is nooit het probleem. Een stabiele temperatuur houden is de moeilijkheid, als je er ook nog iets anders mee wil doen dan alleen pizza's bakken. Dat kan op twee manieren: minder hout gaan stoken of de warmte van de oven weg leiden. De eerste methode vraagt om anticipatie van de stoker, de tweede een bypass systeem.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

@ DJ.
Veel massa toevoegen maakt hem ook stabieler, maar ook minder makkelijk bij te sturen. Een bypass is wat mij betreft inderdaad onontbeerlijk. Trouwens het halen van 485 graden voor een pizza vereist toch wel wat maar jij hebt het over de normale temperaturen?

@Marini
Ik begrijp dat je een deel van de rookgassen door de oven wil sturen, zonder klep. Dat betekent dat een cake naar rookgas gaat smaken (bij een pizza wil je dat misschien juist). Ik zie je rookgasafvoer in de oven niet? Loopt je rookgasafvoer in de bell door naar onderen?

Ik wil voor mijn nieuwe oven een Frans model liftdeur (zie bijlage) maken. Lijkt me ideaal, maar dan wel met een plaat calcium silicaat achter het staal voor een verbeterde isolatie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet!

Ritsaert
marini

Bericht door marini »

Nee het is een witte oven, de gassen lopen onderdoor, dan links en rechts in de bell.
Dus niet door de oven maar langs alle kanten behalve de voorzijde.

Die steen kan natuurlijk een gestuurde betonnen spitsteen worden die de riser afleid van de oven dan wel naar de oven stuurt.
Dan is het meer een stuursteen , daar achter dan een bypass naar iets anders....
Dutch John

ritsaert snijder schreef:Trouwens het halen van 485 graden voor een pizza vereist toch wel wat maar jij hebt het over de normale temperaturen?
Inderdaad. Die pizza geeft er niks om als de temperatuur 100 graden lager is. Dan duurt het gewoon iets langer. Maar als je eenmaal een oventje hebt, dan wil je er ook andere dingen mee bakken, waarbij het wel wat secuurder komt. Massa kan dan een voordeel zijn, maar kan ook tegen je werken. Je denkt dat ie op gegeven ogenblik de goede temperatuur heeft, maar dan schiet deze door transport van geaccumuleerde warmte een stuk door. Een witte zware oven stoken betekent lang wachten op stabilisatie. Dan is het beter een lichtere te hebben. Of een plaatstalen oven met een buffersteen in de oven. Dat laatste werkt hier prima.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
marini

Bericht door marini »

Of een plaatstalen oven met een buffersteen in de oven. Dat laatste werkt hier prima.
Werkt die oven ook met een rocket? Want als ik het moet geloven dan stookt die de plaatstalen oven zo in frut.
Bij jou dus niet, of werkt hij met een ander soort vuur?
Dutch John

Betreft een Engelse range cooker, die later uitgerust is met een rocket stookdeel. Voordat de rookgassen de ovens bereiken zijn er twee kookplaten gepasseerd. Staal teert bovendien alleen weg als het gloeiend staat in een zuurstofrijke omgeving. De temperaturen voorbij de riser zijn doorgaans een stuk lager. Het lastige van plaatstaal in een stenen ombouw zijn de verschillen in uitzettingen, niet het wegteren.

Het kapot stoken van een stalen oven is hier nooit ter sprake gekomen. Alleen stalen heat risers sneuvelen voortijdig.

Groet,
DJ
marini

Bericht door marini »

Het kapot stoken van een stalen oven is hier nooit ter sprake gekomen. Alleen stalen heat risers sneuvelen voortijdig.
idd mijn fout, conclusie getrokken die niet moest. :fff
marini

Bericht door marini »

Als ik er mijn eten in steek of op leg heb ik altijd de neiging om rvs te nemen ,
maar is dat wel een goed idee voor de bakoven? Rvs trekt verschikkelijk krom tijdens verwarmen, iemand hier ervaring mee?
Dutch John

RVS zet inderdaad tweemaal zoveel uit dan gewoon staal. Daar moet je rekening mee houden. Maar waarom zou je voor een oven RVS willen gebruiken? De rookgassen zijn slechts beperkt agressief. En de binnenkant wordt evengoed smoezelig. Bij een stalen oven accepteer je dat en veegt hem een keer uit. RVS maakt je tot zijn slaaf, want dat wil gepoetst worden....

Groet,
DJ
Plaats reactie