Kleine tip voor het voorkomen van teveel oxidatie in het expansievat waarover gesproken wordt in voorgaande discussie.
In mijn systeem heb ik bovenop de boiler een (
veel te) groot expansievat opgenomen van 1000 liter. Zo'n gewone krattank die voor een habbekrats te verkrijgen zijn.
- Om warmteverspilling tegen te gaan heb ik de aanvoer van de expansieleiding onderin de buffer geplaatst zodat alleen het (
relatief koude) onderste water voor de noodzakelijke expansie heen en weer pendelt. Inderdaad, als na verloop van tijd in het stookproces de gehele buffer op temperatuur is dan gaat er als laatste nog wat heter water naar de expansie. Tijdens het afkoelen loopt het water weer terug onderin de buffer. Er loopts slechts een kleine ontluchtingsleiding vanaf de top van de buffer die (
vrij!) bovenin het expansievat uitmondt. Bij mij pendelt er zo'n 200 liter water heen en weer.
- Het expansievat is goed geïsoleerd. Om de warmteverliezen zoveel mogelijk te voorkomen en het contact met de lucht te beperken heb ik bovenop het wateroppervlak een flinke zak piepschuimballetjes gestrooid (
doorsnede ca. 3 cm., verkrijgbaar in knutselzaken). Het gehele water oppervlak is afgedekt met een dikke laag piepschuim die vrolijk op en neer meehobbelt. Bovenin de lege ruimte van het expansievat is geen warmteverlies meer meetbaar.
- Om oxidatie van het water in het expansivat nog verder te voorkomen ben ik op zoek naar de juiste etherische olie (
wordt veel in de wijnmakerij gebruikt, ... tja, ook ooit een hobby van me ...
) die ik op het wateroppervlak ga gieten waardoor er geen diffusie meer kan plaatsvinden. Dit spul is heel inert en kan tegen temperatuursschommelingen. Ik meld wanneer ik het spul heb en welke type het is.
groet Hans