Bouwen van een massieve houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

raf

Re: Bouwen van een massieve houtkachel

Bericht door raf »

@ Ritsaert,

Die kleimortel is dat een mengeling van 1 deel steengoedklei en 1 deel speelzand met water?
kleipoeder heb ik in voorraad omdat ik ook potten maakt.

Met vriendelijke groeten,

Raf
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

raf schreef:Bij een finoven worden de vuurvaste stenen op hun klamp gemetseld, kunnen deze ook gewoon plat gemetseld worden en wat is dan het gevolg?
Dan wordt het een zwaarder binnenwerk en duurt het langer om de hele toestand op goeie verbrandings temperatuur te krijgen. Eigenlijk wil je in de vuurkamer zo snel mogelijk een hoge temperatuur. Dus dun bouwen en/of isolerende stenen werkt dan beter.
raf schreef:Kunnen de facadestenen tegen de vuurvaste stenen gemetseld worden of moet daar een ruimte tussen zijn?
Daar moet een beetje ruimte tussen zijn, omdat de kern heftige warmte bewegingen maakt. Over het algemeen wordt daar superwool voor gebruikt, die dempt de hot spots ook een beetje. Het kan ook met golfkarton, als je alles goed afsluit en heel netjes metselt dan verkoolt die na verloop van tijd en heb je een nette scheiding. Ook daar zijn wat verschillende meningen over, dus ik beschouw superwool als de veiligste optie.
raf schreef:Ik zie op fotos van een FO dat tussen het tegenstroomkanaal en de vuuroven keramische wol geplaatst wordt, is dit om de uitzetting van de vuurkamer op te vangen?
Twee functies: een slip joint en expansion joint in een. De kern zet uit, maar wordt ook langer tijdens verhitting, dus schuiven er ook vlakken langs elkaar. Dit is de belangrijkste reden om te zorgen dat het binnenwerk en de mantel onder geen beding tegen elkaar aan zitten.
raf schreef:Kan de FO los van de schouw geplaatst worden (vb. 1 m ) ? Verbinden met een schouwpijp.
Dat kan, maar je kunt ook een tunneltje over de vloer maken, afgedekt met grote betontegels. Afdichting weer met superwool onder en tussen de tegels
raf schreef:Kan de FO ook kleiner gemaakt worden (vb. 1 x 1 x 1 m)
Kunnen er meer dan 3 tegenstroomkanalen in een kleine brede kachel geplaatst worden om het warmteschraapeffect te bekomen, om de warmteafgifte van de kachel op dezelfde manier te bekomen als bij een hoge FO?
Die meter hoog kun je wel vergeten, een finoven gaat daar niet in passen. Met een rocket/bell zou het misschien gaan. Dat schraapeffect wordt niet beter met meer dan 3 tegenstroom kanalen, de weerstand van het geheel gaat fors toenemen. Dan zou je beter een bell constructie kunnen maken, die geeft veel minder weerstand.
raf schreef:Kunnen er eventueel bijkomende warme banken geplaatst worden om de warmte te verdelen?
Aangenomen dat de temperatuur van de gassen nog hoog genoeg is, dan kan het.
raf schreef:Kan je een tegenstroomkanaal eerst naar beneden dan naar boven, terug naar beneden en dan naar de schouw bouwen om een betere warmteafgifte te bekomen?
Tegenstroom kanalen onttrekken veel meer warmte dan stijgkanalen, twee grote tegenstromers doen veel meer dan het stijgkanaal wat ertussen zit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
raf

Bericht door raf »

@ Peter,

Bedankt voor de verklarende uitleg.
Dus een warme bank kan geplaatst worden tussen de FO en de schouw.

Raf
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Raf,
De klei die ik heb gebruikt is mortel op basis vuurvaste klei als bindmiddel en chamotte als toevoegmiddel, zeer hittebestendig. Ik weet hier niet veel vanaf, maar gewone klei en zand zijn onvoldoende hittebestendig voor de heetste delen van de finoven.
Elders op het forum is er wel wat over te vinden.

Je kan de chamottemortel wel prima hergebruiken :mrgreen: .

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
rinchen

Bericht door rinchen »

Voor wat het waard is hier iets over warmtestraling en glas:
http://answers.yahoo.com/question/index ... 003AAH2Ouo

Mijn eigen ervaring hiermee is dat ik mijn olievat van de Rocket Mass Heater +-50cm van een dubbel glas raam heb staan. Ik was ook bezorgd om hierdoor veel warmtestraling te verliezen aangezien het vat bovenaan ongeveer 200 graden word. Mijn grote ramen zijn van HR+ glas met een IR reflectie folie maar het dubbel glas bij het olievat is nog gewoon 'oud' glas. Om het te testen heb ik de kachel warm gestookt en buiten gemeten met mijn IR thermometer aangezien deze de straling meet. Buiten ter hoogte van de heetste plek op het vat was de gemeten temperatuur 16 graden. Dit was slechts 2 graden meer dan op andere plekken op het glas. Aangezien glas zelf ook een goede IR stalings coefficient heeft blijkt het glas zelf ook weinig op te warmen en er komt niet veel straling doorheen anders zou de meter hoger aangeven. Volgens bovenstaande link is glas nog minder doorzichtig voor lage temperatuur IR straling.
Dit zijn mijn eigen bevindingen, ik wil er verder geen definitieve conclusies aan verbinden.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Ik weet hier niet veel vanaf, maar gewone klei en zand zijn onvoldoende hittebestendig voor de heetste delen van de finoven.
Het recept van steengoedklei en (speel) zand heb ik van een kleiwaren fabriek in Leiderdorp, gebr. Ginjaar. Die gebruiken dit voor het dichtmaken met chamotte stenen van de laad-opening van hun ovens. Omdat die na de bak cyclus weer open moeten, kunnen zij het zich niet veroorloven om de stenen aan elkaar te laten bakken.

Als ik iemand wil geloven, dan is het toch wel de professioneel. Ik heb het zelf gebruikt bij mijn experimenten en het kwam een enkele keer voor dat de klei toch wat gebakken was op de heetste plekken van de vuurkamer. Maar het zat evengoed toch niet vast aan de chamotte stenen, en alles bleef keurig op zijn plek.
Wat de bak-temperatuur van bouw keramiek is weet ik niet, maar het is vast wel meer dan de 1000 graden die je in een finoven kunt halen.
groeten, Peter
ritsaert snijder

Peter,
Ja, elders op het forum las ik nog dat zand en klei al smelten bij dit soort hogere temperaturen, maar zand smelt zonder toevoegingen pas bij 1700 graden. Gewone klei weet ik ook uit eigen ervaring wel dat het heel veel kan hebben. Maar het gaat wel barsten dus inderdaad dunne voegen.
peterberg schreef: Wat de bak-temperatuur van bouw keramiek is weet ik niet, maar het is vast wel meer dan de 1000 graden die je in een finoven kunt halen.
Ik vind de maximum temperatuur van de finoven een boeiend onderwerp en ik zou daar graag veel meer over willen weten. Eerder is hier al een keer een temperatuur van 1250 graden genoemd, gemeten door Heikki. Jammer dat dat onderwerp toen niet is uitgediept. Ga ik me in verdiepen.

groet!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Eerder is hier al een keer een temperatuur van 1250 graden genoemd, gemeten door Heikki. Jammer dat dat onderwerp toen niet is uitgediept. Ga ik me in verdiepen.
Er is inderdaad dat soort temperaturen gemeten, hoe lang dat vol te houden is en waar precies in de geteste finoven is onduidelijk. In 2007 wilde Heikki daar helaas geen details over kwijt.

Wel altijd voor ogen houden dat de actuele wand temperatuur dat soort waarden nooit haalt, en de klei tussen de voegen dus ook niet. De steengoed klei die Ginjaar gebruikt begint te smelten bij 800 graden, volgens opgave. Het was helaas geen rood bakkende klei die in gewone staat geel is, anders had ik kunnen zien waar die 800 graden was overschreden. Maar dat alleen op die paar heel hete plekken de temperatuur zover was gestegen dat de klei daarna niet meer in water op wilde lossen zegt wel iets over hoe lastig het is om dat smeltpunt te bereiken.
groeten, Peter
raf

Bericht door raf »

Hallo,

Er bestaan voornamelijk 3 soorten klei:
-Aardewerkklei met een baktemperatuur tussen 1000°c en 1200°c
-Steengoedklei met een baktemperatuur tussen 1200°c en 1300°c
-Porseleinklei met een baktemperatuur tussen 1300°c en 1400°c
De vuurklei wordt gebruikt om ovenplaten en ovenssteunen te maken (temperatuur 1500°c)
De omschakeling van klei naar steen gebeurt op 600°c;
Chamotte is eigelijk gemalen gebakken (steen) klei.
Aangezien het klei-zand mengsel gebruikt wordt als mortel in de voegen van de stenen zal deze bijna nooit deze
600°c overschrijdenen daardoor ook bijna nooit vastbakken aan elkaar.
Bij grote keramische houtovens zal men verschillende dagen of weken stoken omdat men tot 1200°c à1300°c wil bereiken. Bij de massieve kachels zal dit nooit gebeuren.

Raf
ritsaert snijder

Beste Raf,
Hierboven gaf ik al aan dat door Heikki 1250 is gemeten. Kun je redelijkerwijze aantonen dat dit soort temperaturen niet haalbaar zijn?

Groet,
Ritsaert
groet!

Ritsaert
raf

Bericht door raf »

Beste Ritsaert,

Die 1250°C van Heikki is een temperatuur gemeten in een vrije ruimte in de kachel, deze temperatuur kan men behalen door hem geleidelijk aan op te bouwen. Bij een kachel is de opwarming kortstondig (minder dan 2 uur) en kunnen we in principe nooit aan die temperatuur komen, en tussen de voegen zeker niet.

Met viendelijke groeten,

Raf
ritsaert snijder

Beste Raf,
Idee is dan dat het alleen kan met doorstoken, ik denk niet dat Heikki een finoven heeft doorgestookt - dat bedoel je toch met geleidelijk aan opbouwen- om 1250 te halen.
Want waarom is 1250 graden niet mogelijk?

ritsaert
groet!

Ritsaert
raf

Bericht door raf »

Beste Ritsaert,

Ik heb niet gezegd dat dit onmogelijk is, uitzonderingen bevestigen de regel.
Bij een keramische houtoven is de oveninhoud dikwijls meer dan 1 m³. Om in die oven naar 1250°C en meer te gaan, moeten we dikwijls 8 u tot 24 u stoken. Het glazuur op de potten in de houtoven moet kunnen uitsmelten en daarom moet de oven een uur op deze temperatuur blijven pendelen.
Het geleidelijk opbouwen van die temperatuur is om te voorkomen dat de potten in de oven zouden breken.
Het te snel opstoken van de oven kan het omgekeerde effect tot gevolg hebben : dat de temperatuur daalt in de oven door verstikking van het vuur. Dit in tegenstelling van een kachel.

Raf
holtere

Bericht door holtere »

http://photosynth.net/view.aspx?cid=9ee ... 683b20cc9f

Soms stoken ze er weken op 8)

Grz,
Holtere
ritsaert snijder

kijk, dan komen we verder :roll: , van belang is hoeveel je moet warmstoken en de warmte van de oven/of de isolatie van de oven, verder nog, de kwaliteit van het hout, de beluchting. Maar als dat allemaal optimaal is is er geen reden om de 1250 niet te halen :mrgreen: ?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie