Project hout-cv in Kampen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

seek

Re: Project hout-cv in Kampen

Bericht door seek »

Dag allemaal,

veel vragen hier vast wat antwoorden:
gasverbruik:
2006-2007: 4000 m3
2007-2008: 4400 m3
2008-2009: 3500 m3 (dit jaar hebben we voor het eerst een houtkachel in huis gehad)
Opmerking: wel doen zo zuinig mogelijk, veel vertrekken zijn eigenlijk wat aan de koude kant.

mijn idee voor een hout-cv betreft een Attack 45 kW omdat een kleinere precies op de 35 kW komt. Kleiner lijkt me niet een goed idee als ik lees dat je 10% overwaarde zou moeten nemen (gelezen in andere draadjes) Bovendien kunnen er lange stukken hout in (70 cm) :D

Buffer moet drukloos worden, voelt veiliger aan en meer keus uit tanks.

Als de kachel maar kort aan hoeft is dat voor mij organisatorisch alleen maar makkelijk. Huis opwarmen, buffer opwarmen en klaar is kees voor een dag (of meer). Meer tijd voor andere dingen.
Ik zou het prettig vinden als ik maar 1 keer per dag hoef te stoken.

Isoleren wordt ook een meerjaren project. Mocht ik dan in de knoop komen, dan vind je wel een advertentie waarin ik een kachel aanbied :)

Fijn dat jullie meedenken. Het project krijgt zo echt vorm!

O ja, de meeste zoogkoeien in mn stal staan op stro, ik boer niet biologisch, maar wel zoveel mogelijk diervriendelijk. Straks gaan ze allemaal weer naar natuurgebied. :wink:

groet, Kees
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hallo Kees
seek schreef:Duidelijke kritiek.
Ten aanzien van het eerste woord, blij dat me dat toch lukt, en bij het tweede hoop ik dat je het als opbouwend beschouwd.
seek schreef:Toch een interessante opmerking: aan de ene kant is dit "technologisch" gezien dus het juiste forum volgens jouw, aan de andere kant benadruk je de meer het ecologisch gehalte van de site. Voor beide is een hoop te zeggen.
Ga er nu eens van uit dat het een zeer dienstig kan zijn aan het ander. Het is 2010!
seek schreef:Als landbouwkundige onderschrijf ik ook dat Nederland groener en dus ecologischer bezig zou moeten zijn.
Ik vraag me dan direct weer af, hoe of dat nu qua kennisoverdracht in Nederland concreet handen en voeten kan krijgen voor een landbouwer(i.q. simpel te implementeren).
seek schreef:Voor mij zou dat kunnen betekenen op hout stoken (CO2-neutraal). Ik heb me hierover in dit kader op dit forum nog niet uitgesproken.
Onbewust deed je dit wel met de ‘doorwaaiwoning’, al wek je CO2 neutraal op, de grootste economische en ecologische besparing zit in de energie die je niet nodig hebt. Ik stel vast dat dit zeer logische principe bij het grootste deel van al dan niet ambtelijk ‘voorlichtend Nederland’ nog niet eens aan kinderschoenen toe is.
seek schreef:Dus in plaats van kromme tenen zou je natuurlijk ook eens wat verder naar mijn gedachten hierover kunnen informeren.
Ik heb wel eens lange teksten, maar hou van korte slagen, sorry dat je de uitnodiging al niet zag.
seek schreef:En ik denk dat ik niet alleen sta als voor een flink deel ook financieel besparende motieven een grote rol spelen.
Ja, we blijven Hollanders. Het wordt de kunst om een gedeelte hypocrisie en voornoemt aspect zo te klutsen, dat er een werkelijk gedragen mentaliteitsverandering plaats gaat vinden.
seek schreef:Maar daag me rustig uit voor een leuke discussie :)
Zie eerder.
.
seek schreef:De doorwaaiwoning: kan ik kort over zijn; ik kan maar 1 keer mn geld uitgeven dus ik kies nu voor dit type verwarming.
Dat er een nieuw dak op het huis moet, de muren volgespoten met pur en vloerisolatie moet worden toegepast weet ik, maar een investering voor later. 1 ding tegelijk.
Het eerste ding wat je moet doen is wijzer te worden in het niveau van isoleren/isolatie. Maak je eigen wat PH en LEW is, en kom dan van daaruit met een onderbouwing, op welk niveau jij het gaat doen.
seek schreef:Ik hoop op jullie support gedurende dit proces.
Kon wel eens wezen, waar het mijn kennis betreft.

Groet, Cp
Verwijderd.
Chicken Power

Beste Kees,

Nog even naar de opmerkingen van Jos, Jan, Wouter en Pigion:

Het is (nogmaals) zeer verstandig om over je isolatieniveau na te denken.

Ik ben niet bang, mits een juiste buffer gekozen, voor een overcapaciteit van je ketel.

Bij een beter isolatieniveau hoef je minder lang te stoken.

Dat is op zich ook al een niet gering aspect, hoe veel tijd dacht je dagelijks te investeren in het feitelijk stoken van die hap?

Is er altijd iemand thuis die dat kan, of verdwijnt men in de ochtend en vergt men bij terugkomst een warm huis?

Mate van gewenst comfort maakt ook nog is meer dan een jas uit1

Groet, Cp
Verwijderd.
seek

Bericht door seek »

Dag CP,

Ik ben me bewust van het ecologisch gehalte van de site, echter beperk ik me in dit draadje toch eerst tot mn kachelproject. Mijn keuzes heb ik gemaakt (eerst kachel dan verder denken over isolatie) en denk nu na over een ontwerp. Voor wat betreft het isolatieniveau zal iik er dus rekening mee moeten houden dat de overcapaciteit groter kan worden dan dat ik nu al in gedachten heb. Dat moet ik meenemen in het ontwerp.

Gr Kees
ingmar89

Bericht door ingmar89 »

35 kw is prima. Zeker met die 4000 kuub in ogenschouw.
Ik ken mensen die dat met een 16KW luchtverwamer hetzelfde er doorheen branden:O
Chicken Power

Ha Kees!

Goeie aanpak op deze wijze. Alles wat je in de toekomst meer isoleert vergroot de snelheid van het bufferen. Die overloop besef je en heb je gelukkig ingepland.

Ik zie dat ik gisteren tijdens het plaatsen een bericht van jou gemist heb.

Heb je een landbouw bedrijf of zijn die zoogkoeien hobby? In elk geval geen warm water nodig om ‘kalvermelk’ te maken.

Even OT, van welk ras zijn ze?

Groet, Cp
Verwijderd.
seek

Bericht door seek »

Dag CP,

Ik denk dat ik wel als hobbyboer ben aan te merken. Het vee bij mij in de stal (blonde 'd aquitaine) is geen eigendom, meer een soort pensionstalling. Ik heb er wel de zorg voor (voeren, gezondheidscontrole). Prima te combineren met de rest van mn werk (adviesbureau op gebied van kwaliteitszorg en auditor op gebied van diervoeding en FSC-hout).
De stallen zijn ingericht voor ca 30 koeien met kalveren, 20 zonder en 25 stuks jongvee.
En dan natuurlijk mn 4 paarden (ned. trekpaard) de kippen (20 x drentse hoen) de katten (mix) en de hond (sint bernard) en tot slot de 2 schapen (mix). Ofwel zeer weinig tv kijken en altijd wat te doen. Overigens wordt geen van de dieren biologisch gehouden. Alles volgens gangbare methoden.

gr kees
seek

Bericht door seek »

Maar goed, even terug naar het onderwerp.

In het kort de volgende conclusie: Als mijn huidige CV van 35 kW het prima aan kan, is er geen reden om een zwaardere aan te schaffen. Wanneer er in de toekomst, door meer isolatie, een overschot ontstaat aan capaciteit, is dit goed "weg te werken" in een buffer die minimaal 3500 liter groot is.

Komt nu het volgende probleem:
Waar moet de kachel staan? Op de plaats van de huidige CV is geen optie. Blijft over de bijkeuken. Prima te bereiken, tegen het huis aan gebouwd. Of de hooiberg (die geen hooiberg meer is), een 6 kantige schuur op ca 10 meer van het woonhuis.
Waar moet ik rekening mee houden? Geeft een kachel veel troep of stof? Zijn er logistiek gezien dingen waar ik op moet letten? Moet de buffer zo dicht mogelijk bij het huis staan, of juist zo dicht mogelijk bij de kachel?
Wat zijn jullie ervaringen?

ik hoor graag.

gr kees
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Hoi Kees,

Mijn ervaringen zijn als volgt, wat overigens niet inhoud dat het bij mij al exact zo is ingericht.
De zagerij en opslag bij elkaar in een goed bereikbare ruimte. Ik heb daar een afkortzaag staan met rollenbaan om max. 6 meter lentes te kunnen verwerken met een grootste doorsnede als van een spoorbiels. De opslag van het gezaagde hout is er direct naast zodat er minimaal gesleept hoeft te worden. Kloven doe ik in principe niet.

De ketel staat bij mij op de deel, in een apart hok, het stookhok. Ter lering ende vermaeck: wijzig 2 letters en je hebt het woord "stofhok".
Ergo, graag in huis maar wel afgescheiden. Ik kan wel met een 160 L dubbelwielige kruiwagen vlot manoeuvreren in het stookhok en over de deel, dus altijd een voorraad van een paar dagen direct naast de ketel.

Buffer en ketel zou ik dicht bij elkaar in de buurt houden, simpel ter beperking van de transportverliezen door de leidingen.
Ikzelf zou de ketel niet snel in een schuur o.i.d. zetten wanneer ik de ruimte zou hebben om hem zoals nu op de deel te laten staan. Het loopt zo makkelijk ff naar de ketel toe.
Ook het leidingwerk van de buffer/ketel naar huis zou ik indien mogelijk zo kort mogelijk houden. Ondanks hele zware leidingisolatie zal er altijd een hoger verlies zijn.

Maar zoals altijd is het de beschikbare ruimte die de plaats bepaalt. Een boerderij heeft nu eenmaal wat meer mogelijkheden..

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie