Tim. Wij als kleinere bouwer leven al langer in een moeilijke tijd, maar gelukkig hebben we mensenkennis en is er in veel gevallen een wederzijds vertrouwen.In moeilijke tijden dichten veel bedrijven de gaten met het geld dat het eerste binnenkomt.
We werken nooit met bestek als heilige graal. Een bestek is voor ons een soort verhaaltje waar de klant iets uit kan halen wat hij of zij zelf wil, alles mag en niets hoeft. Voor de door de klant aangehaalde punten en de rest adviseren we de klant tijdens het werk gratis.
Daarnaast hebben we altijd zuinig met de binnen komende centen omgesprongen. Dit geeft de klant en de leverancier vertrouwen.
Als. Maar in ons geval niet. Ook niet andersom dat wij het vertrouwen in een leverancier, om een geldkwestie gaan opzeggen. Een leverancier moet bewezen betrouwbaar zijn voordat ie ons gaat leveren en ik denk dat dit andersom ook geld. Sorry dat ik het cru zeg, maar we leven hier in het noord - oosten van Nederland. Hier doet het ja is ook echt ja nog steeds goed en komen babbelaars op de tweede plek.Als dat jou voorschot is en daarna zegt een bouwmaterialen leverancier het vertrouwen in het bouwbedrijf op, ben jij je centen en je materiaal kwijt. Het bouwbedrijf kan daar op dat moment wellicht niets aan doen, maar jij bent de bok.
Daarnaast begrijp ik je argument niet echt goed.
Misschien denk je dat we opdrachtgever zijn?
Ik ben een onderdeeltje van een klein maar fijn bouwbedrijf.
Want nu de klant ons een voorschot doet, kunnen we dat voorschot gebruiken om materiaal en arbeid te betalen. Daarbij betalen we de leveranciers a contant. Wel op rekening en volledig fiscaal juist natuurlijk.
Ongeveer zo: de leverancier stuurt ons éénmaal in een bepaalde periode een faktuur voor de afgenomen materialen, die betalen we diezelfde dag, tegen een korting uiteraard. Dus geen leverancierscrediet. En vooral geen bankengarantie en vooral geen creditlimmit op de lopende rekening courant. Dat is voor ons een vies woord.
Die komen we ook wel eens tegen, evenals de zogenaamd slimme jongens die denken van: ha daar hebben we zo'n ouderwets klein bedrijfje die alles mondeling doen, daar zullen we eens gepast gebruik van maken.Er zijn namelijk ook genoeg klanten met een te groot oog vs hun portemonnee...
Die krijgen dus een kopje koffie en de onuitgesproken boodschap mee.
Ook wij zijn door schade en schande wijzer geworden.