warmtewand/tegelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kees

warmtewand/tegelkachel

Bericht door kees »

iemand de nieuwsbrief van DTA al bestudeerd m.b.t. de warmtewand/tegelkachel?

kees
Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens »

Sietz en Lieselot Leeflang beweren openlijk dat met hun systeem fors energie kan worden bespaard. Ik zie niet in hoe. Wanneer men andere kamers wil meeverwarmen, moet men daar gewoon extra voor bijstoken. Een warmtemuur tovert geen warmte maar haalt die ergens vandaan.

Dirk
kees

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Sietz en Lieselot Leeflang beweren openlijk dat met hun systeem fors energie kan worden bespaard. Ik zie niet in hoe. Wanneer men andere kamers wil meeverwarmen, moet men daar gewoon extra voor bijstoken. Een warmtemuur tovert geen warmte maar haalt die ergens vandaan.

Dirk
het vorige jaar heeft geen stookkosten opgeleverd :P

ik word wel een beetje jaloers, maar ze doen nooit "echt" uit de doeken hoe het zit. Als ik me niet vergis is er ooit op hun forum gezegd dat er een grote cvHRketel geplaatst zou zijn, hier wordt niet meer over gesproken. Ik had hier een vraag over gesteld een paar maanden geleden. Ik had verwacht dat er een hele serie dig. foto's gemaakt zou zijn, wat kost dat nou.
Dirk Bauwens

1) Warmtemuren zijn trage warmtewisselaars met een laag rendement.

2) De familie Leeflang beweert, na zeven maanden experimenteren, dat de gemiddelde watertemperatuur in de warmtemuren 27 graden bedraagt.

Dat impliceert dat de warme kant van de warmtewisselaar (in dit geval is dat de oppervlakte van "warmtemuur" van de warme kamer) gemiddeld minstens dertig graden warm moet zijn. Anders kan dat water in de muren niet gemiddeld 27 graden warm zijn. Besef ook dat deze warmtemuur eigenlijk de koudste muur van de kamer zou moeten zijn, omdat uit deze muur actief warmte weggenomen wordt. Ook staat, in diezelfde kamer, de eigenlijke warmtebron nog eens warmte af te geven.

Volgens mij klopt er iets niet. Maak ik ergens een redeneringsfout ?

Dirk
Dirk Bauwens

kees schreef: het vorige jaar heeft geen stookkosten opgeleverd :P
Sietz Leeflang zei, in een post op zijn forum, het volgende: "Het gasverbruik lag bij de laagste temperaturen van de afgelopen weken overdag -4 graden in Breskens op 10 m3 (aard-)gas per etmaal. De woning (een rijtjeshuis met enkel glas in de voorgevel en dubbelglas in de koude oostgevel) heeft een inhoud van circa 320 m3"

http://www.de12ambachten.nl/cgi-bin/de1 ... ?read=3113

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 25 jul 2006, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
pdkl

Bericht door pdkl »

Gemiddelde dagtemp. van -4C? Ik heb even de terugblik op Weeronline er op nagekeken en dat is in Vlissingen nooit gehaald afgelopen winter. Ik heb een vrijstaande woning van ongeveer 400 m3 en wij verstoken in dergelijke weken (met een waterzijdig ingeregelde cv) max 120 m3 (het laatste seizoen, het hout voor de Tigchelkachel ligt al gereed). Dus lijkt me 10 m3 per dag voor een rijtjeshuis nou niet zo zuinig (en blijkbaar wordt er boven niet gestookt).

Patrick
Dirk Bauwens

kees schreef:Ik had verwacht dat er een hele serie dig. foto's gemaakt zou zijn, wat kost dat nou...
Nou Kees, die luchtfoto maakt toch veel goed?

Dirk
Dirk Bauwens

pdkl schreef:... Dus lijkt me 10 m3 per dag voor een rijtjeshuis nou niet zo zuinig (en blijkbaar wordt er boven niet gestookt)
Patrick,

Dat verbruik is inderdaad moeilijk zuinig te noemen voor een klein rijtjeshuis.

1) Natuurlijk doet de vermelding van Sietz Leeflang ivm de gemiddelde watertemperatuur van 27 graden, tropische temperaturen in zijn woonkamer vermoeden!

2) Maar, dat staat dan weer in schril kontrast met wat dochter Lieselot Leeflang eens op het forum schreef: "Mensen die op stralingswarmte overgaan (ze zijn vrijwel zonder uitzondering enthousiast, dat vooropgesteld) raden wij altijd dringend aan niet teveel op de (lucht)thermometer te kijken want op een koude winterdag zul je in een lekker verwarmde kamer met een open bovenraam (nodig voor ventilatie!) misschien slechts een temperatuur van 14-15 graden meten. En dat terwijl meestal luchttemperaturen in cv-verwarmde huizen van gemiddeld 22 graden worden gemeten."

Wat is er ginds dus aan de hand ?

Dirk
kees

Bericht door kees »

het bestaat niet, watertemp. van 27C. , dat is niet eens lauw. Bij mij moet het retourwater bij -4 ongeveer 40C zijn.
Ventileer ik een kwartier en alle warme lucht is uit de kamer, dan duurt het toch gauw 2 uur voordat er weer wat warmte in de tent komt. De muur laat ik tijdens ventilatieperiode gewoon op temperatuur. Mijn conclusie is dan toch dat de lucht verwarmd wordt. :roll:
Eigenlijk moet een huiskamermuur dag en nacht doorstromen met een mini-cv-ketel / geiser o.i.d.
Dirk Bauwens

kees schreef:...het bestaat niet, watertemp. van 27C. , dat is niet eens lauw. Bij mij moet het retourwater bij -4 ongeveer 40C zijn.
Toch wel Kees,

Maar jouw situatie valt ook niet te vergelijken met die van de 12 Ambachten in Breskens. Bij een echte warmtemuur (zoals jij er ??n hebt) komt de warmte van elders. Dan is het water in de muur warmer dan het oppervlak van die muur. Het is de oppervlakte en de oppervlaktetemperatuur van de warmtemuur die het vermogen bepalen. Bijvoorbeeld: een warmtemuur met een oppervlaktetemperatuur van 30 graden zal bij een kamertemperatuur van 20 graden ongeveer 120 Watt per vierkante meter afgeven.

De "warmtemuur" achter de tegelkachel in Breskens is geen warmtemuur. Misschien kan zo'n muur voor de duidelijkheid beter een koudemuur genoemd worden. Deze muur voert namelijk geen warmte aan maar voert warmte weg. Vandaar mijn bewering dat het muuroppervlak gemiddeld minimaal 30 graden warm moet zijn om binnenin de muur een watertemperatuur van 27 graden te verkrijgen.

Dat in jouw geval het retourwater 40 graden warm moet zijn, heeft te maken met de beperkte vierkante meters warmtemuur die jij hebt. Wanneer men echter, als een extreem voorbeeld, alle wanden en de vloer van een woning zou kunnen laten doorstromen met water van 27 graden, dan zou deze woning voor de meeste mensen onhoudbaar warm zijn.

Dirk
kees

Bericht door kees »

. Deze muur voert namelijk geen warmte aan maar voert warmte weg.
wat je zegt; deze werkt afvoerend, van buiten naar binnen, theoretisch zou het water dan zelfs opstijgen naar de bovenverdieping.
Dat in jouw geval het retourwater 40 graden warm moet zijn, heeft te maken met de beperkte vierkante meters warmtemuur die jij hebt.
ja, afmeting huiskamer is ongeveer 35m2/2.75H, warmtewand 7m.L x 2m. Hoog. Tussenwoning jaren '20. Achterkant Z.O, veel glas met tuindeuren. Voorkant NW met erker, dus ook glas.
Jouw idee dat de lucht ook verwarmd wordt, klopt naar mijn idee. Proefondervindelijk dus.
Gast

Bericht door Gast »

Toch wel Kees,

Maar jouw situatie valt ook niet te vergelijken met die van de 12 Ambachten in Breskens. Bij een echte warmtemuur (zoals jij er ??n hebt) komt de warmte van elders. Dan is het water in de muur warmer dan het oppervlak van die muur. Het is de oppervlakte en de oppervlaktetemperatuur van de warmtemuur die het vermogen bepalen. Bijvoorbeeld: een warmtemuur met een oppervlaktetemperatuur van 30 graden zal bij een kamertemperatuur van 20 graden ongeveer 120 Watt per vierkante meter afgeven.
Het water wordt niet door de muren verwarmd, maar door de gasgestookte tegelkachel, die continu wellicht 70? staat te stralen op de wand er achter.
De "warmtemuur" achter de tegelkachel in Breskens is geen warmtemuur. Misschien kan zo'n muur voor de duidelijkheid beter een koudemuur genoemd worden. Deze muur voert namelijk geen warmte aan maar voert warmte weg. Vandaar mijn bewering dat het muuroppervlak gemiddeld minimaal 30 graden warm moet zijn om binnenin de muur een watertemperatuur van 27 graden te verkrijgen.
Deze muur voert warmte aan ?n af. "Gemiddeld 27?" is niet getzelfde als "een watertemperatuur van 27?"

Heiko
kees

Bericht door kees »

op het moment heb ik ook een omgekeerde warmtewand: de zon schijnt er fors op (Z.O.) :D
Dirk Bauwens

pdkl schreef:Dus lijkt me 10 m3 per dag voor een rijtjeshuis nou niet zo zuinig (en blijkbaar wordt er boven niet gestookt).
Hier volgen een aantal redenen waarom, volgens mij, het systeem zoals toegepast bij DTA in Breskens minder zuinig is dan het gebruik van een hoogrendements gasketel in dezelfde opstelling.

1) Doordat de warmtewisselaar in de muur zit en niet in de kachel, zullen de rookgassen van de gasbrander daar niet tegen kunnen condenseren. De gevormde waterdamp verdwijnt samen met de andere rookgassen in de schoorsteen. Dat alleen al veroorzaakt ongeveer 10 percent minder nuttige warmte.

2) De rookgassen hebben bij de kachel van de 12 Ambachten een temperatuur van gemiddeld m??r dan 100 graden. Bij een HR ketel zijn de rookgassen slechts tussen de 30 en de 40 graden warm.

Dat is nog niet alles.

3) De binnenkant van een finoven is altijd v??l, v??l heter dan de buitenkant. Omdat bij gebruik van een gasbrander met thermostaat de schoorsteen altijd open moet staan (omdat de brander altijd kan aanslaan) zal de schoorsteen voortdurend VEEL warmteverliezen veroorzaken. Dus ook wanneer de gasbrander niet werkt!

Op basis van deze feiten schat ik dat de huidige opstelling van DTA in Breskens een minimaal 30 percent hoger gasverbruik veroorzaakt dan wanneer beide warmtemuren zouden verwarmd worden met een HR ketel.

Dirk
Dirk Bauwens

Heiko schreef: "Gemiddeld 27?" is niet getzelfde als "een watertemperatuur van 27?"
Heiko,

Heb je de laatste nieuwsbrief van DTA al gelezen? Daarin staat:
Na onze Breskense ervaring (het experiment duurde 7 maanden) waarbij we de nodige metingen hebben verricht (en een gemiddelde watertemperatuur van 27 graden noteerden) zijn we geneigd deze nieuwe verwarmingsmethodiek als uiterst belangrijk te beschouwen: een re?le en betaalbare mogelijkheid om fors energie te besparen.
Mijn hele uitleg is gebaseerd op gemiddelde temperaturen. E?n ding is zeker: als er in de koude kamer 1000 Watt wordt afgegeven, dan wordt die 1000 Watt uit de warme kamer onttrokken!

Dirk
Plaats reactie