Allereerst aan iedereen de beste wensen en een warm nieuwjaar
Dat is weinig! Ik zit wel op het 3x zoveel hout per jaar voor hoofdverwarming. Ik hoef dan nog wel niet mijn schoorsteen in de brand te steken, zo erg is het ook weer niet, maar het verschil in houtverbruik is groot. Wat heb je precies geïsoleerd? Je kachel of je huis?
In de Quebb zaten geen stenen, alleen staal dus kon je lekker persen
Ik heb een schoorsteenbuis met een diameter van 150 mm in een bijna geheel rechte lijn van iets meer dan 11 meter. De bovenste 4 meter van de schoorsteen zijn geïsoleerd, in het onderste gedeelte wordt de warme lucht gebruikt om de zolder te verwarmen (wat ik eigenlijk liever in de woonkamer terecht zie komen). In de huidige opstelling heb ik meer dan voldoende trek, dat mag wat mij betreft best minder.
De hoeveelheid warmte die nog in de rookgassen zit zal rechtstreeks verband houden met de temperatuur en trek (rookgassnelheid)van je rookgassen. Ik ga alleen de temperatuur bij benadering meten met de twee eenvoudige magneetmeters die ik heb besteld (goede tip van je!). Hierbij ga ik er maar van uit dat een lagere temperatuur betekend dat ik een hoger rendement haal. Wat dit alles voor invloed heeft op het verbrandingsproces weet ik niet, dat wordt een gok.
Een buis horizontale buis van 2 meter, ik zou willen dat ik dat had maar dat is niet het geval. Jammer dat dan door een verkeerde materiaalkeuze dit tot een einde komt. Was deze buis niet te vervangen?